Hoogte overbruggen

Gestart door edwintje, 28 januari 2010, 20:08:00 PM

edwintje

Beste collega's;)

Graag hadden wij de volgende vraag gesteld,als men zonder baanspiralen werkt,hoe kan men dan nog werken in verschillende niveaus?
Kan men dan bevoorbeeld werken met rechte stukken baan,die langzaam omhoog gaan werken of is die methode niet zo goed,hoeveel stijging moet men dan rekenen en is dit een haalbare kaart?
Welke is de beste methode?

Hopend op reactie

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.

railman56

dit moet zeker kunnen
veel hangt af van de lengte van je baan en de hoogte die je wil overbruggen
een steiging van 2 ? 3% is aanbevolen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

De betrouwbaarheid hangt samen met de degelijkheid van je constructie.
Al eens aan een lift gedacht?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door edwintje

Beste collega's[;)]

Graag hadden wij de volgende vraag gesteld,als men zonder baanspiralen werkt,hoe kan men dan nog werken in verschillende niveaus?
Kan men dan bevoorbeeld werken met rechte stukken baan,die langzaam omhoog gaan werken of is die methode niet zo goed,hoeveel stijging moet men dan rekenen en is dit een haalbare kaart?
Welke is de beste methode?

Hopend op reactie



Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.



het hangt helemaal af van de ruimte die je hebt,wil je 30cm stijgen in rechte lijn dan heb je zeker 9 a 10 meter rechte lijn nodig.
Een klimspiraal is ook gewoon een rechte lijn die is opgerolt,dat scheelt ruimte maar meer voordelen zijn er niet.
Dus of je nu klimt in rechte lijn of in cirkels maakt niets uit het is gewoon het zelfde..
In een cirkel is 2% stijging heel goed,bij een rechte lijn is 2.5 of 3 nog aanvaardbaar
3%= dus 3 cm stijging per meter rails.
wim

Michiel

Als je exotisch wilt klimmen, dan kan dat ook heen en weer. In de Andes zijn zulke stijgende trajecten wel te vinden. Of het hier in Europa is toegepast, dat weet ik niet.

En anders, is het wat te stijl, kan je met duw-locomotieven werken. Kijk maar naar de helling vanuit Luik.

Nog stijler, en je hebt een kabel- of tandradbaan. Maar die worden niet meer met "normale" locomotieven bereden.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Greg

Technisch zal er bij digitaal rijden niet snel een probleem zijn. De meeste locs kunnen 4-5% zeker aan zonder grote problemen. Je moet er dan natuurlijk geen bochten en wissels gaan insteken.
Maar 5% stijgen lukt nog wel op een rechte lijn met een behoorlijke sleep (2m).
Of dat is toch mijn ervaring. Nu heb ik ruimte genoeg om het anders aan te pakken, maar vroeger zaten er op onzichtbare delen zo een hellingen in men baan.

Dus technisch kan het mogelijk zijn verder dan die 3% te gaan, maar zoiets kan je niet natuurgetrouw maken als het zichtbaar is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

T03

Kijk ook is ander draadje op dit forum.
SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Wat is dan het verschil tussen analoog klimmen en digitaal????????????
Volgens mij niets.
Als een lok het niet trekt analoog doet hij dat digitaal ook niet.
alle last controle ten spijt,trouwens bij analoog is er ook lastcontrolle
En 5% is echt wel veel,volgens mij te veel
wim

Greg

Wim, ik bekijk het vanuit men ervaringen met marklin.
Men analoge locs die op trage snelheid kwamen aangereden kropen naar omhoog als ze 5% en een sleep moesten trekken.
Niet omdat de trekkracht in de problemen raakte maar omdat de motor bij die gegeven spanning niet voldoende trekkracht kon genereren.

Met hoogvermogenaandrijving neemt is dit probleem van de baan, en ik heb nooit problemen gehad met snelheidsverlies. Dus vandaar dat ik vanuit mijn ervaring kan zeggen dat 4-5% zeker haalbaar is. Optimaal is anders, als je ze analoog laat rijden met je dat je serieus aan de transfo zijn knop mag draaien. Maar technisch is het haalbaar volgens mijn ervaringen.
Alle locs met gewoon 5-polig anker en zeker sinus waren meer dan sterk genoeg qua trekkracht, en ook de grip was dik voor mekaar.
Alleen wissels en (scherpe) bochten vermijden.

Dus digitaal of analoog, uit mijn analoge (en op dat vlak zeer beperkte ervaring) kan ik zeggen dat er bij analoog vrij veel bijgeregeld moest worden, en dat er zich bij digitaal geen probleem voordeed.
Maar nogmaals, mijn ervaring met analoog beperkt zich tot enkele oudere marklin locs, en is veel te beperkt om een generale mening hier over te hebben. Dus vandaar dat ik enkel een vermelding maakte voor digitaal gebruik.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

mini-bs

2cm/meter probeer ik bij het plannen aan te houden.

Een brug heeft meestal een dikte van 1 ? 2 cm, dan hoef je op cruciale plaatsen toch maar een hoogteverschil van 7.5 tot 8.5 cm te halen (op diesellijnen volstaat zelfs 6cm). Met 4m in rechte lijn, of met een lus die 1.5m ver kan uitzwieren (en dan wel 1m breedte mag hebben ook), halen de meeste treinen allicht zonder veel moeite die benodigde hoogte.

Voor schaduwstations is een hoogte van 15cm of meer gewenst, dan moet je dus wel al gauw 8 tot 10m stijgende baan voorzien.
Dalen naar het schaduwstation kan heel wat sneller, dan is zelfs - uit het zicht natuurlijk - 5cm/meter geen probleem.

Om niet-gelijkvloerse kruisingen mogelijk te maken op kortere afstanden helpt het om beide sporen wat te laten hellen. Op 2m lengte kan de ene lijn voldoende stijgen en de andere dalen om probleemloos mekaar te kruisen.
 

T03

Klimmen, doe ik 2.5cm per meter

Marc
"I have a train riding in my brain"

swa

Zelf heb ik bij mijn baan ondervonden dat stijgen, op een rechte lijn of met een bocht, een (zeer) groot verschil maakt.
Waar 3% in die rechte lijn geen enkel probleem opleverde, moest ik in de (korte) bochten toch al vlug van mijn 3% afwijken...
Het betreft hier wel een spoor N baan, maar ik denk dat het principe voor alle schalen geldt.
Uiteraard is er ook een enorm verschil tussen de diverse loc's onderling, en de sleep die erachter hangt.
Uitvoerig testen vooraleer je je plannen gaat concretiseren is alleszins de boodschap!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door edwintje
als men zonder baanspiralen werkt,hoe kan men dan nog werken in verschillende niveaus?
Ondanks al de uitwijdingen over stijgingspercentages herhaal ik even: al aan een lift gedacht?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

edwintje

Beste Gerolf;[;)]

Gebruik maken van een lift,wat moeten we ons daar bij voorstellen?
Graag hierover wat meer informatie,werking,lengte treinen die erop kunnen,goed of niet goed?


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

swa

Als er ergens info bestaat over zo'n lift(en de werking) wil ik dat ook wel graag weten/bekijken. Voor mij dan wel in N, maar 't principe blijft hetzelfde he.