Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

verf terug bruikbaar maken

Gestart door fredvervoort, 25 januari 2010, 14:04:55 PM

fredvervoort

Na een jaar geen Preiserfiguurtjes te schilderen, ben ik verleden week terug begonnen aan een nieuwe reeks. Mijn ca 40 potjes waren blijkbaar niet allemaal goed gesloten want een deel vertoonde een harde kleverige massa. Hoe kan ik die terug schilderklaar maken voor fijn schilderwerk? Het betreft potjes van Humbrol en Revell.
Fred

janjozef

#1
Als de verf wat dik is kan je ze met verdunner van humbrol goed verdunnen, wel bedenken dat ze nadien sneller terug uitdroogd.

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

#2
citaat:
Geplaatst door fredvervoort

Mijn ca 40 potjes waren blijkbaar niet allemaal goed gesloten. Fred





VUILBAK!

Luc.

domie-o2

#3
Ik plaats altijd m'n verfpotjes omgekeerd in een doos!(=op zijn kop)
Als er dan een harde massa wordt gevormd, dan is dit op de bodem van het verfpotje(want het stond omgekeerd)en heb je altijd de vloeibare massa bovenaan.
dominiek

railman56

#4
verdunnen kan in sommige gevallen nog helpen maar om fijn werk te doen (preiser) kan dit wel tegenvallen
je verf zal vlugger opdrogen en zodoende minder vloeibaar zijn (stroperig)
proberen, misschien lukt het nog met enkele potjes, zoniet....vuilbak

opgelet met potjes omdraaien (als ze, zoals in dit geval, niet goed gesloten zijn) heb je er een probleem bij ( en ik spreek van ondervinding)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

loebaske

#5
Ik doe zoals Dominiek, omgekeerd stokkeren, en idd. eerst goed afsluiten, dat is iets dat ik nog geleerd heb van men vader, die was schilder[:)][:)]

PeterC

#6
citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door fredvervoort

Mijn ca 40 potjes waren blijkbaar niet allemaal goed gesloten. Fred





VUILBAK!

Luc.



Ik houd er dezelfde mening op na, potjes humbrol verdunnen is goed voor ??n keer, nadien is de verf niet meer bruikbaar!

Om mijn potjes verf goed te bewaren, gebruik ik volgende truc: na het schilderen wat verf aan de rand van het potje smeren met een tandenstoker.  Nadien het dekseltje erop en dan horizontaal in de bankschroef zodat het dekseltje er stevig in gedrukt wordt.  Bankschroef los, potje 90? draaien en opnieuw aandrukken.  Het geheel wordt afgesloten door de verf die op het randje werd aangebracht.  Ik heb daar goede resultaten mee en zelfs potjes die 5 jaar niet gebruikt zijn, zijn nog altijd perfect!
Groetjes, Peter


fredvervoort

#7
Bedankt voor de tips. Zal het eens proberen met de verdunnen en als dat niet lukt, zal het inderdaad vuilbak worden.
Fred

Stefan Appelmans

#8
Wat er feitelijk gebeurt, is dat men de pojes te lang open laat. Vooral bij het schilderen van Preiser figuurtjes. Zelfs als men het potje daarna goed sluit, is de "grondige droging" van het potje begonnen. En eens dat je het potje terug opendoet en ziet dat er een dik vel is, of klonters ontstaan zijn (Klonters dat je niet meer kunt mengen)is er niet veel meer te doen. Als het niet te ver is, verlengen met therebentijn...proberen. Anders vuilbak (of slecht verfwerk...)
Dit voor "enamels", zoals Humbrol en Revell.

Met in-de-pot verlengde Acrylverf, zoals Tamiya of Gunze, is het altijd mogelijk de dikkere verf een betje te velengen met methanol of isopropylique alcool, en het is "terug weg" zonder problemen.

Dan hebt je ook, vooral voor figuurkes, acrylverven zoals Valejo, waar je maar een "sproeje" op een stuk plasiek legt eer te beginnen, en dus de rest van de pot (teruggesloten) goed bewaart. Maar de sproetjes drogen vlug af op het stuk plastiek[xx(] en de verf werkt niet meer goed eens terug met water verlengt.
Er bestaat een systeem (ik denk dat eens in MSM gezien te hebben) (N??) om dit soort acrylverf nat te houden, op een speciaal materiaal boven een pot water...En dat moet interessant zijn.[:)]

stefan.