Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

trein rijdt soms met schokjes

Gestart door amest, 18 november 2009, 11:57:21 AM

amest

Hallo,

Ik heb op dit moment drie transfo?s.
-   voor station
-   voor schaduwstation en naar boven richting station
-   voor schaduwstation en naar onder weg van station.
(dus zowel station als schaduwstation heeft een in/uitgang langs beide kanten)
Het schaduwstation kan dus met twee transfo?s bediend worden, er wordt geswitcht via twee schakelaars (voor + en -).
Op zich werkt dat prima, de meeste treinen rijden vlot heen en weer, maar de laatste tijd merk ik op dat een aantal treinen (heel) schokkerig rijden in het schaduwstation, precies of ze krijgen niet constant stroom.
Ik heb al eens een van de twee transfo?s ertussenuit gehaald, maar dat leverde niets op.
Ik heb ook al geprobeerd om een stuk spoor rechtstreeks te verbinden met 1 transfo en op dat stukje dan een loc te laten rijden, zelfde probleem.
Ik heb ook al eens de transfo van het station gebruikt (stukje gereden in schaduwstation), zelfde probleem.
De loc met de grootste problemen (heel schokkerig, stopt soms gewoon) rijdt op het stukje van het station wel mooi en goed.
Niet alle locs hebben het probleem, enkele hebben het heel hard, anderen een beetje.

Weet er misschien iemand aan wat zoiets kan liggen? Kan het zijn dat de elektrische stroom zijn weg niet goed vindt naar de loc? Ergens verlies?
Het is natuurlijk in het stukje waar er heel veel draadjes verbonden zijn V

Ik zou binnenkort eens 1 decoder willen kopen en kijken of het via een digitale bediening ook een probleem is. Ik wil later toch experimenteren of het toch niet interessant is om digitaal te gaan voor de locs. Maar dat is niet voor direct...
groeten,

Arvid

krispy

#1
al eens aan gedacht om de wielen en stroomafnemers te reinigen [;)]
doet meestal wonderen

rails eens reinigen kan ook helpen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

#2
Als je lusterklemmen (of andere schroefklemmen) gebruikt, draai ze allemaal nog eens aan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#3
Kijk ook goed na of alle rail-verbinders nog goed vast zitten.
Met vriendelijke groeten
Peter

amest

#4
citaat:
Geplaatst door krispy

al eens aan gedacht om de wielen en stroomafnemers te reinigen [;)]
doet meestal wonderen

rails eens reinigen kan ook helpen



ja maar dan veronderstel ik wel dat de loc overal slecht rijdt.
In het station doet ie het perfect. Op een ander stuk niet. Sporen zijn niet vuil.
groeten,

Arvid

amest

#5
citaat:
Geplaatst door Saraan

Als je lusterklemmen (of andere schroefklemmen) gebruikt, draai ze allemaal nog eens aan.


nope gebruik ik niet.
Mijn elektrische verbindingen zijn niet wat je professioneel kunt noemen... Maar dat geldt uiteraard ook voor de verbindingen in het station en daar dus geen probleem.
groeten,

Arvid

amest

#6
citaat:
Geplaatst door Peter

Kijk ook goed na of alle rail-verbinders nog goed vast zitten.


die heb ik gecheckt, lijkt ook in orde.

In ieder geval heb ik geprobeerd met een tijdelijke elektrische verbinding op een stukje spoor waar het slecht gaat.
2 korte draadjes tegen de rails en naar de transfo. Dus geen rail-verbinders probleem op dat stuk spoor want de stroom zit op de rails waar de loc rijdt. En dan rijdt de loc ook met schokjes.


In ieder geval al bedankt voor de reacties
groeten,

Arvid

dikken

#7
Hoi,

Hoelang rijden je treinen al? Misschien kooltjes of borstels van het anker versleten en aan vervangen toe? Ankercontacten vuil?
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

amest

#8
citaat:
Geplaatst door dikken

Hoi,

Hoelang rijden je treinen al? Misschien kooltjes of borstels van het anker versleten en aan vervangen toe? Ankercontacten vuil?



tja de meeste zijn tweedehands dus dat kan al ettelijke jaren zijn.

Maar dan moet dit toch altijd zo zijn? De loc rijdt echt wel geod zonder haperingen op het stationsgedeelte. En heel slecht in het schaduwstation.

Of vergis ik me hier?
groeten,

Arvid

Peter

#9
Dan hapert er toch duidelijk iets aan de stroomvoorziening.
Kijk nog een "echt goed" je bedrading, aansluiting(en) en je raillassen na. Aan je loks zal het niet liggen want anders zouden ze overal schokkerig rijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

amest

#10
citaat:
Geplaatst door Peter

Dan hapert er toch duidelijk iets aan de stroomvoorziening.
Kijk nog een "echt goed" je bedrading, aansluiting(en) en je raillassen na. Aan je loks zal het niet liggen want anders zouden ze overal schokkerig rijden.



Ik vrees dat er inderdaad niets anders op zal zitten.
Misschien ineens de manier om alles wat properder te doen?? Alhoewel het er nog niet lang ligt allemaal, maar ja zo blijven we bezig...
groeten,

Arvid

krispy

#11
Eens volgend aan de rails controleren en kuisen indien nodig :

De binnenkant van de rails kan vervuilt zijn wat soms ook tot slechte stroomafname kan zorgen ( spreek hier uit ervaring )

Ik heb hier 2 loks ( omgebouwde marklins naar hamo ) en deze twee haperde zowat overal op de baan ( geen van mijn andere loks had problemen )
Na lang zoeken en testen kwam ik tot de conclusie dat er slechte afname was door vuile binnenkanten ( dat mm-terje dat tegen de flenzen kwam )
Na een grondige beurt met de railgom ( enkel tegen de binnenzijdes ) reden deze twee probleemloks opeens zoals de rest ( zonder haperingen )de vervuiling was niet enkel te wijten aan het verven van roestkleur , ook op de onbehandelde plaatsten had ik het probleem .
Nu ben ik er in elk geval vanaf ( ik rij wel op roco code 100 rails waarvan 1/4 van halfweg jaren tachtig )

mischien toch eens proberen waard ( ergens op een klein stuk )

succes
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

amest

#12
ik heb uiteindelijk mijn railgom gevonden en nog eens gekuist. Ik had voorheen ook wel gekuist maar gewoon met een doekje en blijkbaar is dat niet goed genoeg want de loc(s) bollen terug goed.
Ik zal volgende keer beter kuisen[:I] voor ik de vraag nog eens stel.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp want daardoor ben ik toch terug op zoek gegaan naar mijn railgom...

Het station is nog niet zo heel lang geleden gegomd (zeg je dat?) omdat ik daar al een groot stuk heb gebalast.
groeten,

Arvid