Auteur Topic: Waarom eigenlijk niet?  (gelezen 32833 keer)

Offline T03

  • Forumlid
  • Berichten: 845
  • Voornaam: Marc
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #30 Gepost op: 29 oktober 2007, 11:04:11 am »
Citaat
Geplaatst door loebaske

......Misschien ergens een prijsberekening maken met de schrijnwerker van dienst voor het verzagen en leveren van het houtmateriaal dat de eventueele kandidaten die willen meedoen zo een pakket kunnen kopen en het thuis samenvoegen en aan de slag met de fantasie.

Loebaske,
gelijk heb je, die bak maken schrikt mij het meeste af, een prijsje voor een voorgezaagd pakket zie ik wel zitten.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.083
  • Voornaam: Johan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:13:30 pm »
Als mijn modem terug in orde is ga ik dat eens rustig lezen. Maar Tony: WAAROM HEBT GE DAT NIET VOOR EUROSPOOR LATEN WETEN??? Dan had ik een locje en wat andere rommel kunnen meebrengen [:(!]
Expert in non-working solutions.

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 11.433
  • Voornaam: Luc
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #32 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:18:39 pm »
Ik denk dat de gemiddelde modelbouwer toch een aantal plankskes kan aan mekaar schroeven ? Het netjes, met rechte hoeken, zagen van de planken kan misschien iets moeilijker zijn, maar de doorsnee houthandelaars doen dat toch voor jou ?
Moesten we natuurlijk een schrijnwerker vinden die het "bouwpakket" kan leveren ... dan zijn we al goed op weg h?.

@Gerrit : ik begrijp wat je bedoelt als je het hebt over de "schroom" van velen om naar buiten te treden. Net daarom is dit projekt zo eenvoudig mogelijk gehouden van opzet. Ik hoop dus van harte dat je je vergist. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline Roderik

  • Forumlid
  • Berichten: 1.162
  • Voornaam: Roderik
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #33 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:44:36 pm »
Zijn die mensen van de Modeltreinacademie daar nu warm voor te maken? Die werken al in hun boxen-formaat.

Misschien kan er voor N-schaal ook iets dergelijks uitgewerkt worden?
Always be modelling!

Offline just4fun

  • Forumlid
  • Berichten: 1.132
    • Boureguatte
  • Voornaam: Paul
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #34 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:49:31 pm »
citaat:
Geplaatst door doomslu

... het "bouwpakket" kan leveren ...


In m'n (lang vervlogen) jonge jaren heb ik nog luidspreker-boxen gebouwd. Daar zijn ook sets in verkrijgbaar.
Maar ook m'n lokale houtboer verzaagt mijn houtleveringen, meer zelfs: mits het aankrijgen van een goed plan, freest, de man, zaagt in verstek en wat nog meer. Dan kan het monteren van een bouwpakket niet zo moeilijk meer zijn om het haaks te krijgen.
Tevens kan deze start een aanzet zijn om een artikel 'hoe bouw ik m'n eigen box' te maken om ook de laatste over de drempel te trekken.
Ik overweeg in ieder geval.
Paul

Offline Tom

  • Forumlid
  • Berichten: 2.679
  • Voornaam: Tom
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:57:56 pm »
Het idee spreekt mij wel aan.
Daar ik thuis weinig of geen plaats heb voor een baan zou dit een mooie oplossing zijn.
Ik volg het onderwerp op de voet.
Tom

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2007, 13:54:09 pm »
De 'norm' van de zijwand kan nog vereenvoudigd worden, het kan gewoon een rechthoekige plank zijn ook, als je maar steuntjes voorziet voor het omloopspoor achteraan. Zo kan ook de Fiddle Yard nog eenvoudiger 'ingelast' worden.
Trouwens, ieder zou dan in principe zijn module zo diep kunnen maken als hij wil. Flexrail blijft dan een noodzaak, en zo krijgen 3-rail-voorstanders van de M? K-rails een punt...
Ja, er wordt nu serieus gebrainstormd, en velen zijn blijkbaar geroepen[;)]
Niet bang zijn, jongens, doorhakken die knoop!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2007, 13:55:44 pm »
Johan (Havoc),
Dan ga je toch op 4/11 naar de Schijnpoorthal in A'pen. Ik zal er ook zijn (bij de a'pen[:D])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline stefanic

  • Forumlid
  • Berichten: 955
    • BeRail
  • Voornaam: Stefan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:03:21 pm »
Ik heb alles eens overlezen (ook op TMM).
Ook op TMM worden enkele interessante dingen aangehaald, bv. merk van gebruikte rails etc.
zie http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2745&whichpage=1&SearchTerms=FDEM

Enkele eigen reflecties (of deelname aan de brainstorm, zo je wil):

Het idee voor 'aggemorleuthet' vind ik erg knap, maar wat mij er -toch op het eerste zicht- aan stoort is dat je met stukjes baan zit die ingesloten zit tussen 2 tunnels. Om het visueel aantrekkelijk te maken en niet met een 'hokjeseffect' te zitten heb je direct minstens een meter module nodig. Maar misschien zie ik dit verkeerd... In HOm heb je dit effect al minder omdat je daar sowiezo al kleinschaliger bezig bent... Kortere treintjes,... Het is natuurlijk ook de vaardigheid van de modelbouwer om de toeschouwer dat hokje te laten vergeten door een en ander modelbouwgewijs weg te trukeren.

Een stukje 'vrije baan' met een of ander scenery-element (brugje, overweg,...) kan je op een kleine module kwijt, maar als je in HO-normaalspoor nog maar denkt aan een uitwijkspoortje of een industrieaansluiting heb je direct wat meer plaats nodig. Dit was (en is...) precies het grote probleem van ons Club-Fremo-project (De Panne): enkelsporig en dus beperkt 'rijplezier'. Het is dus essentieel om diverse modules (of dus waarschijnlijk module-duetten of -tripletten) te voorzien om treinen te laten kruisen, want voor een loc met enkele wagens/rijtuigen + de wissels voor het uitwijkspoor hebt ge al gauw 150cm nodig + 20cm van het 'tunneltje' aan de rechterzijde van de module.

Wat bij modulebouw het belangrijkste is zijn de koppen. Het zou dus erg aan te raden zijn om de koppen ergens centraal aan te maken en te verkopen aan de deelnemers aan het project. De houtmateriaal ertussen (die voor elke module qua lengte toch zulen aangepast zijn aan het thema dat de eigenaar wil uitbeelden) kan iedereen wel zelf verzorgen. Maar ook daar zou ik voor duidelijke richtlijnen zorgen en standaardafmetingen (waar enkel de lengte dus door de maker zelf kan gekozen worden)

Ook spoorovergangen is iets dat goed moet afgesproken worden, want een half milimeterke kan al serieuze problemen geven. Ik zou voorstellen om in dat tunneltje geen vast spoor te leggen zodat bij het aaneenschakelen van de modules een los recht railtje met standaard lengte tussen de kop van de rechtse module en de eerste vaste rail van de linkse module geschoven wordt om de minimale variaties tussen de modules op te vangen. En dan moet ook duidelijk afgesproken worden tot waar de rails op de module mogen lopen (bv. tot 1cm van de linkerkant en tot Xcm van de rechterkant)

Voila, dit alles vooral na ervaring met onze eigen modulebaan en de problemen die we daarmee hadden en/of hebben.

Tot slot: mijn deelname hangt af van het feit wat er aan standaard materiaal en bouwhandleiding ter beschikking komt (modulekoppen ed) want mijn weinige beschikbare tijd gaat momenteel naar de clubbaan, met het oog op onze volgende expo.

Stefan
ps: Tony, Johan: tot de 4e
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig DB | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:29:41 pm »
Daarom heb ik de perspectieftekening gemaakt op 1m22, standaardbreedte van een plaat, Stefan.
Daarom ook ligt het spoor (of liever: de tunneltjes) op 15 cm hartafstand van de rand. Leek ons leuker om zo die hollekes aan het gezicht te kunnen onttrekken indien gewenst.
Nog wat: om het verkeer niet te eentonig te houden maak ikzelf om te beginnen een langere en diepere stationsmodule met ontkoppelmagneten erin voor Kadee-koppelingen. Zo kan een trein een tijdje blijven staan daar en een andere vertrekt. De lok wordt intussen omgezet en de trein vertrekt terug naar de richting waar hij vandaan kwam. Snappie? De interfaces worden wel gerespecteerd...
Maar, zoals ik al zei, we zitten met een omloopspoor aan de achterzijde, aansluitend op een Fiddle Yard. Er zullen dus twee eindmodules moeten komen met een mooie boog naar achteren toe (g??n R1!!!!!). Ook een hoekmodule is welkom, daar kan ook wat meer in, in de lengte.
Ja, wie Brainwind zaait, zal Brainstorm oogsten[:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline Tom

  • Forumlid
  • Berichten: 2.679
  • Voornaam: Tom
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:59:35 pm »
Is dit project tijdperk gebonden?
Tom

Offline INFO

  • Forumlid
  • Berichten: 2.656
    • http://www.rosoft.info
  • Voornaam: Wim
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2007, 16:40:13 pm »
citaat:
Geplaatst door Tom

Is dit project tijdperk gebonden?



Het project is tijdperk gebonden ja, wat je uit wil beelden misschien ook. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Offline Rochevalien

  • Forumlid
  • Berichten: 1.813
  • Voornaam: Gerrit
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2007, 16:58:16 pm »
Amaai,het entousiasme vonkt er gewoon af! tof! Ik heb mij misschien ietwat kritisch (maar toch niet negatief) opgesteld tov dit projekt maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat ik het geen warm hart toedraag.Ik vrees dat ik alleen geen tijd en zeker ook geen plaats heb om nog een extra bak kwijt te kunnen.Ik heb namenlijk al plannen voor een uitbreiding van het mini-baantje en dat krijgt voorrang.
Ik ga dus de kat uit de boom kijken en zien wat het wordt en hopelijk krijgen we hier iets meer te zien van eigen werk .


Gerrit

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 11.433
  • Voornaam: Luc
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:09:22 pm »
Een beetje kritisch zijn kan geen kwaad, Gerrit.
Al diegenen die met een mini-baantje bezig zijn kunnen na 2008 nog op de kar springen h?.
En al diegenen die geen plaats hebben voor een baan, hebben nu geen excuses meer ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:11:25 pm »
Het is ook niet de bedoeling dat de 61 minibaantjesbouwers hun project laten schieten h? Gerrit! Verre van!
Dit richt zich eerder tot mensen die een 'drempelvrees' willen overwinnen. Het is dus hoegenaamd geen wedstrijd, w?l een poging om hechtere vriendschapsbanden te smeden, en meer begrip te kweken tussen 2- en 3-railers. Samen gewoon lol hebben met modelspoor.
Tijdperk? Aggemorleuthet!
Materieel? Aggemorleuthet. een Dieselkrokodil moet kunnen[:D]
Lokaaltreinen, geen expressen van 12 bakken lang of een containertrein van ne kilometer en half. Spreekt vanzelf. Aanbevolen modulelengte: 122cm, meer mag, minder ook.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)