Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Project container-gateway

Gestart door marCOntainer, 23 oktober 2007, 01:01:23 AM

ERVIN

#15
Hoi Marco, ik heb de steentjes of ballast van Fleischmann zelf ook gehad en uitgeprobeert, maar naar mijn mening was de korrel in HO te grof en in N te klein, dus ben ik overgestapt naar Woodland, natuurlijk zijn er nog andere hele goede merken die ballast hebben, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat dus naar Woodland.

En een loods heb ik niet hoor, was dat maar waar, dan had ik het nog vele malen groter gemaakt, maar een ruime zolder is eigenlijk wel meer dan voldoende, hier kan ik nog serieus uitbreiden hoor, maar waar eindigt het dan h?, alhoewel ik mss toch nog plannen heb om mijn baan nog een beetje te gaan uitbreiden.[:I]

Michiel

#16
Ervin, dat is een super machtig mooi spoorbed met entourage dat je daar gemaakt hebt! [:p][:p][:p] Zelf zal ik er over een paar maand ook aan toe zijn, maar als ik dit verbluffende resultaat zie, word ik er bijna moedeloos van; prachtig!

Ervin, gefeliciteerd!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#17
Euhh, dank U wel.[:I][:I]

marCOntainer

#18
Afgelopen vrijdag heb ik de containerkraan (Vollmer 5620) ontvangen.[:)] Om te kijken hoe hij er op de baan uitziet heb ik de kraan vlug in elkaar geklikt. Dus nog niet gelijmd en van decals voorzien, want ik ben van plan om er in de toekomst nog wat kleine dingetjes aan te doen, te weten:
- de meegeleverde rails gaan vervangen worden door spoorstaven van H0 rails;
- de ramen van de kraanmachinistcabine zijn open, deze ga ik (proberen) dicht te maken;
- een machinist in de kraancabine plaatsen;
- de containergrijper schuift stroef. Wellicht dat de sleuven iets breder gemaakt moeten worden;
- de verlichting (vorm) komt niet overeen met het grootmodel waarvan ik foto?s heb;
- de geel/zwarte lijnen op de ?benen? dienen smaller te zijn;
- het logo van de fabrikant (K?nz) ontbreekt;
- hier en daar een kleurtje aanbrengen;
- ten slotte zal hij nog verweerd dienen te worden.

Een ding heb ik wel al direct gedaan. Namelijk de meegeleverde container (zonder opdruk) vervangen door een andere 20? container (zie foto hieronder). Dit ging heel gemakkelijk, dus kan deze regelmatig vervangen worden door een andere container.  



De plaatsing van de containerkraan heeft al tot de volgende aanpassingen geleid:
- de laad-/lossporen zijn dichter langs elkaar gelegd en ca. 10cm ingekort;
- tussen de laad-/lossporen worden geen containers geplaatst. Alleen nog aan de buitenzijde van de sporen (2 rijen TUE slots);
- de ruimte tussen de sporen gaat gebruikt worden voor personeel die de stand van de pinnen op de wagons aanpassen aan de te laden containers en die de wagons na belading inspecteren;
- i.p.v. 5 rijen TUE slots worden er in totaal 4 rijen TUE slots tussen de containerrails voorzien.[:(] Meer is helaas niet mogelijk ?onder de containerkraan. Misschien er omheen? Het sporenplan maar weer eens onder de loep nemen.
Grtz Marco

marCOntainer

#19
Update 17-12-2007

Eindelijk weer eens wat meer tijd voor de hobby? [:)]
In de vorige update gaf ik al aan dat de container opslagcapaciteit lager uitviel dan gepland. Als gevolg hiervan is het plan voor de container-gateway aangepast. Ook het sporenplan is gewijzigd, echter is nog niet definitief.



De containergateway heeft nu de beschikking over 2 containerkranen. De kraan links bedient de ?inward/outward area?: het beladen- en lossen van de wagons. De kraan rechts bedient de ?storage area?: het (tijdelijk) opslaan van de containers binnen de gateway.
Tussen ?inward/outward area? en de ?storage area? ligt de ?interchange area?. Dit gebied wordt door beide kranen bedient:
-   de linkerkraan plaatst hier containers die opgeslagen dienen te worden. De rechterkraan   verplaatst de containers naar de ?storage area?.
-   de rechterkraan plaatst hier opgeslagen containers die weer vervoerd kunnen worden. De linkerkraan verplaatst de containers naar de ?inward/outward area? of direct op de wagons.

Door het toepassen van 2 containerkranen wordt de beperkte ruimte effici?nter benut. Er hoeft nu immers geen ruimte gereserveerd te worden voor containerheftrucks. De locloods/werkplaats is komen te vervallen. Het administratie-/personeelsgebouw is vervangen door een ?control building?. Tevens zijn 2 arbeidersketen voorzien. Het seinhuis staat niet op het sporenplan. Ik ben er nog niet uit of er ?berhaupt een seinhuis geplaatst gaat worden of dat het ?control building? hier ook voor ?ingezet? gaat worden.

Het rijdend materieel is inmiddels ook al ietsje uitgebreid. Naast de reeds genoemde rangeerloc van de DB Cargo, de BR 360, zijn de volgende wagons aanwezig: 3 stuks Sgns van DB Cargo, 1 stuks Sgns van SBB Cargo en  2 stuks Lgjs van DB. Naast deze wagons zijn voorlopig nog een 5-tal wagons (type Rmrso, Kklmmo, Ommu, R20 en X05) uit m?n jeugdjaren ingezet. Nog niet veel, maar het vordert gestaag. [:I]

Foto's volgen.
Grtz Marco

ERVIN

#20
Hey Marco, is heel goed gezien met die twee containerkranen, dit heeft mij ook op een idee gebracht hier bij mij thuis, en natuurlijk ben ik weer heel benieuwd naar de foto's h?.[;)]

marCOntainer

#21
@ Ervin en overige ge?nteresseerden:

Zoals beloofd een paar foto?s. Het stelt nog niet zo veel voor, maar het begin is er.[8)]









Grtz Marco

Michiel

#22
Voor mij is het nieuw en schitterend idee: fotocopies van railsegmenten en wissels, en dan uitleggen en puzzelen. Prima idee!

Misschien had ik het schaduwstation  iets groter gemaakt, of op een niveau lager geplaatst, om meer variatie te verkijgen in het treinverkeer, maar dat is louter een persoonlijke voorkeur.

Marco, leuk project, prima gedaan! Benieuwd naar het vervolg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#23
Ja begint er al een beetje als een echte haven uit te zien, dat van dat gefotokopieerd papier had ik nog al eens gezien, maar ik vraag mij af waarom je over je gehele plaat een plastic hebt vastgekleefd??[:I]

Voor de rest , prima man, en hou ons op de hoogte h?.[;)]

ruben13

#24
dat is deze link www.spoorzolder.nl dan bij tips en truck
en van onder meer containers van rob schatborn

marCOntainer

#25
@ Saraan
Het gedeelte in de tunnel is niet echt als schaduwstation bedoelt. Alhoewel het daarvoor wel gebruikt kan worden. Voorlopig plan ik nog geen schaduwstation. Tegen de tijd dat ik genoeg materieel aangeschaft heb en de baan definitief ga opbouwen, dan wil ik de opname van een schaduwstation nog eens in overweging nemen. Wat de hoogte van de moduletafel betreft heb ik hier wel al rekening mee gehouden. De bovenzijde ligt nu op 75cm. Op deze hoogte zou dan een schaduwstation gemaakt kunnen worden. De container-gateway komt dan op een hoger niveau! [8D]

@ Ervin
[V] Het wordt geen haven, maar een container-gateway gesitueerd in Duitsland nabij de Zwitserse grens.

@ B-Modelbouw en ruben13
Die methode van zelfmaak containers ben ik inderdaad al eens tegen gekomen. Alleen ben ik toen vergeten om de link aan mijn favorieten toe te voegen. Bedankt dat jullie me hierop attenderen. [^]
Ga ik binnenkort eens proberen.

@ Saraan, Ervin en B-Modelbouw
Tja, die plastic folie ? waarom heb ik die ook al weer aangebracht?
De plastic folie is semi-transparant inpakpapier. Hierop heb ik in de lengterichting het 200mm raster van de Fleischmann H0 Profirails getekend. Dit raster wordt gebruikt als leghulp voor de, op ware grootte, geprinte rails en wissels. Deze worden overeenkomstig het sporenplan aangebracht.
Het oorspronkelijke idee was om het sporenplan op te tekenen tot ik op het idee kwam van de kopietjes. Het kost wel het nodige knip en plakwerk maar je krijgt wel al een goed beeld hoe het gaat worden. Indien tijdens of na het uitleggen van de ?rails? blijkt dat het sporenplan niet naar tevredenheid is, dan kunnen ze er zo vanaf gehaald worden en opnieuw gelegd worden. De basis blijft dus altijd het raster.
Het voordeel van de folie is dat de plakband waarmee de ?rails? bevestigd worden makkelijk loslaat. Bij gewoon papier is dit wel eens anders.


Update 20-12-2007
Om de invulling met containers ?realistisch? te houden heb ik het volgende bedacht. Wanneer ik containers spot, hetzij per weg- en spoorvervoer, noteer ik hiervan de maatschappij en het type. Voor elke maand maak ik hiervan een overzicht waaruit het gemiddelde gespotte containers volgt. Van de maatschappij, waarvan het aantal gespotte containers boven het gemiddelde ligt wordt een container aan de terminal toegevoegd. Het aantal containers dat gemaakt dient te worden kan dus per maand verschillen.
Misschien wat ver gezocht, maar zo ben ik toch elke dag een beetje met de hobby bezig. Je moet toch wat h?. [;)]
Grtz Marco

marCOntainer

#26
Het is een tijdje geleden, maar ik heb nu eindelijk weer (meer) tijd om met de hobby bezig te zijn. Een half jaartje inhalen zal niet lukken, daarom pik ik het spoor vanaf hier op.

@ B-Modelbouw
Eindelijk ben ik eraan toe gekomen om papiercontainers van echte foto's te maken. De eerste pogingen vallen niet tegen. Het is wel wat meer werk, maar daar staat tegenover dat de diversiteit aan containers groter is.

Wat dat lijstje betreft: dit begint inmiddels aardig uit de hand te lopen. Een obsessie wil ik het nog net niet noemen, maar verslavend is het wel [:I]


Grtz Marco

ERVIN

#27
Hey is weer een hele tijd geleden, en heb je nog iets nieuw te tonen, ik ben weer reuze benieuwd hoor.[:p]

marCOntainer

#28
Hallo Ervin,

Inderdaad een tijdje geleden. Onder jouw draadje heb ik vernomen dat je ook weer flink aan het sporen bent [^].
Hier gaat het ietsje minder vlug. Wat het te tonen nieuws betreft: een Sgns containerdraagwagen van de SBB-Cargo, 2 verlichtingsmasten, industriehekwerk en rails bijgelegd. In de achterliggende periode heb ik heb wel weer enkele ideetjes opgedaan en heb daarom het sporenplan weer aangepast:



Het tankdepot voor de diesellocs is buiten de gateway geplaatst. Tevens zijn de in- en uitrijsporen van de gateway aangepast. Deze zaten eerst beide aan de bovenzijde. Nu is er een aan de bovenzijde (1), voor containertreinen van en naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en een aan de onderzijde (2) voor containertreinen van en naar Duitsland en Tsjechie.

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.


Grtz Marco

ERVIN

#29
citaat:
Geplaatst door marCOntainer

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.






Ik wil U nu niet onder druk zetten h?, maar heb je ondertussen al foto's die je hier kan laten zien?[:I]