Intellibox of twin-center

Gestart door dibbetje, 01 februari 2005, 00:52:33 AM

dibbetje

Ik ga een baan beginnen in schaal N en heb beslist om digitaal te gaan.Nu ben ik aan het overwegen of ik de intellibox van uhlenbrock of de twin-center van fleischmann ga gebruiken. ^
Nu mijn vragen:
*Kan de intellibox alle digitale loc's van fleischmann besturen?
*kan de twin-center van fleischmann digitale loc's van minitrix en roco besturen?
Alvast bedankt en tot op de trein ;)
tot op de trein

n/a

Beste Dibbetje,

Welkom in de digitale club.

Een Intellibox (IB) kan de volgende protocollen aansturen: Selectrix, Motorola en DCC
Een TwinCenter (TC) kan deze aansturen: Selectrix, FMZ en DCC

De keuze spitst zich dus toe of je Motorola danwel FMZ aan boord wilt hebben, voor de rest zijn de apparaten vrijwel identiek.

FMZ, is een zeer oude Fleischman poging tot digitaal, verder volstrekt achterhaald en door bijna niemand meer gebruikt. Omdat Fl* natuurlijk downward compatible moest zijn zit het er nog in, ten koste van het Motorola protocol.

Motorola is een zeer wijd verspreid protocol en alhoewel het vooral door Marklin wordt gebruikt is het voor N-rijders toch interressant om aan boord te hebben. Dit omdat er vele fabrikanten zijn van wissel- en functie-decoders waardoor je over het algemeen goedkoper uit kunt zijn dan met alleen maar DCC wissel- en functie- decoders.

Een verder keuze element kan dan de prijs zijn, een TC is over het algemeen een tikje duurder, voor een IB kun je redelijk rondshoppen, over het algemeen in NL goedkoper dan in BE.

P.S.
Merken noemen heeft niet zoveel zin omdat het gaat om het soort decoder dat in de loc zit en welke taal (protocol) deze spreekt.
Indien fabrikanten tegenwoordig een decoder al direct inbouwen (en dat gebeurd toch minder vaak dan je zou denken) dan zet Minitrix er een Selectrix decoder in en Fl* en Roco een DCC decoder.
In principe is de Loc zelf protocol onafhankelijk, het ligt er maar aan welke decoder je erin stopt.

Hoop dat dit een beetje helpt.

dwizeno

Als ik tussen die twee zou moeten kiezen zou ik ongetwijfeld voor de IntelliBox gaan i.p.v. TwinCenter.  FMZ zal inderdaad hoogst waarschijnlijk een stille dood sterven en dan ben je beter af met de Intellibox.  

Ook lijkt het mij waarschijnlijker dat eventuel noodzakelijke updates (indien mogelijk?) voor de Intellibox sneller beschikbaar zullen zijn dan voor TwinCenter maar dit is maar natte vinger werk.
 

dibbetje

Bedankt voor de tips.
Nu weet ik dat ik het beste digitaal ga met de intellibox van uhlenbrock.
bedankt en tot op de trein [;)]
tot op de trein