Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Diesel type MW41 van Mehano

Gestart door bumper, 04 mei 2017, 21:19:02 PM

bumper

In het wisselspanning gedeelte van mijn spoorbaan, heb ik een aantal slanke K-rail wissels gemonteerd. Nu blijkt dat het dieselstel MW41 van Mehano  daarop komt vast te zitten. Hij blijft achter de puntcontacten hangen.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? En wat is dan de oplossing voor het probleem?

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Bij wissels zijn de puntkontakten iets hoger dan bij gewoon spoor omdat de sleper over de kruisende spoorstaven getild moet worden.
Heb je al naar de hoogte gekeken? Ze mogen maximaal 0,6 mm boven de spoorstaven uitsteken, zie NEM340
Waar loopt het treinstel precies op vast?

philippe_007

al eens gecontroleerd dat de sleper genoeg vrije hoogte heeft of niet vast zit ?
Vermoedelijk blijft deze hangen achter de sleepcontacten.

Olivier77

Beste Ludo,

Mehano heeft een foutje gemaakt. Er is niet genoeg hoogte onder de bogies
om over de sleepcontacten te rijden.
Stuur mij een mail en ik stuur U wel wat foto's van de aangepaste bogies.
Er zijn nog modellen van Mehano die dat probleem hebben (bv type 51)

Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bumper

Philippe en Klaas,
Het is inderdaad, zoals Olivier zegt, de basis van het onderstel dat achter de puntkontakten blijft hangen.
Ben benieuwd naar de oplossing.
Groeten.
Ludo.
 

philippe_007

Niet enkel Mehano maakt deze fout,
Marklin maakt deze ook, mijn Type 80 had problemen met de telex koppelingen op de puco's van de wissels...

bumper

Klaas,

Ik heb de hoogte van de puntkontakten gemeten. Deze komen juist 1,1mm boven de rails uit.
Vermits het treinstel op andere wissels geen problemen heeft, daar zijn de puntkontakten ook lager uitgevoerd. Ik meet 0,5mm.
Is dat nu een constructiefout, of hebben ze die hoogte bij deze slankere wissels echt nodig om de sleper boven de rails te houden?
In eerste instantie dacht ik van de puntkontakten af te slijpen omdat dit naar mijn gevoel het eenvoudigste was, want in aanpassen van treinstellen ben ik helemaal geen specialist. Integendeel.
Maar dan zou de wissel wel eens onbruikbaar kunnen worden. En daar zijn we dan ook geen stap mee vooruit.

Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ludo, hier heb ik ook niet zomaar een antwoord op. Ik had niet verwacht dat de puntcontacten zo veel te hoog zouden zijn. Maar die halve mm extra kan er voor zorgen dat het draaistel zo hoog wordt opgetild dat de wielen hun grip verliezen.
Ik weet wel dat ze bij C-rail wissels dit probleem hebben omzeild door de overstekende spoorstaven van plastic te maken. De wielen ontvangen daar hun stroom doordat de flenzen op een metalen strip rijden.

SuSke

Waarom zou de wissel plots "onbruikbaar" worden wanneer je de puntcontacten gedeeltelijk wegslijpt tot pakweg die bewust 0,5mm in plaats van de 1,1mm die je nu meet. Je doet toch niets aan de geometrie of doorverbindingen in de wissel.
Het gaat er hem toch slechts om dat de sleper net genoeg opgetild wordt om de kruisende spoorstaaf niet te raken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 07 mei 2017, 15:07:52 PM
Waarom zou de wissel plots "onbruikbaar" worden wanneer je de puntcontacten gedeeltelijk wegslijpt tot pakweg die bewust 0,5mm in plaats van de 1,1mm die je nu meet. Je doet toch niets aan de geometrie of doorverbindingen in de wissel.
Het gaat er hem toch slechts om dat de sleper net genoeg opgetild wordt om de kruisende spoorstaaf niet te raken.

Dat denk ik ook, maar stel dat een korte sleper kantelt omdat deels hij niet meer opgetilt wordt, en de rail van de slanke wissel raakt ...
Je kan proberen om ze wat te verlagen, maar ik zou het "met beetjes" doen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Frans,

Daar waar de lijn van de puntcontacten de rail kruist is bij deze slankere wissels de opening tussen het laatste meewerkende puntcontact links en het laatste meewerkende puntcontact rechts veel groter dan bij de gewone wissels. Het zijn ook deze puntcontacten die het meest uitsteken. Ik formuleer dit zo, omdat er schijnbaar wel een overlapping is, maar een aantal van deze puntcontacten staan te ver van het midden verwijderd om nog te kunnen meewerken.Want ga je meer naar links of naar rechts dan verminderd de hoogte van de puntcontacten geleidelijk naar de normale hoogte.
Het is waarschijnlijk zoals Gerolf zegt, dat het achterste veertje bij het verlaten van het laatste puntcontact de sleper wat naar beneden drukt, en om geen kortsluiting te maken heeft men daar de puntcontacten hoger gemaakt. Maar ge kunt dat toch zo moeilijk zien welke beweging de sleper juist maakt. Frontaal gezien gaat de sleper op en neer als hij de wissel over gaat. Dus niet zo stabiel als bij een gewone rail.
Ik zal een doorschijnende proefopstelling moeten maken denk ik.
 

bumper

Na veel gezoek en testwerk tot het besluit gekomen dat het tandwiel van de aandrijving van het onderstel achter de puntcontacten blijft hangen. Getracht dit op te lossen door de uiteinden van een oude sleper links en rechts van het tandwiel op het onderstel te lijmen.

Dit had als resultaat dat de aandrijving aan de zijde van de aansluitende wagen niet meer bleef haperen, maar de aandrijving aan de zijde van de kop van de wagen bleef nog hangen als het stel traag rijdend over de wissel ging, in de richting dat dit onderstel als laatste passeerde. Andersom was er geen probleem.
Ik dacht dat misschien de opening tot het tandwiel nog te groot was. Nog een klein stukje tussen gelijmd.

Na enkele malen testen ging alles goed, behalve één wissel, waar het stel traag in bovengenoemde richting niet over geraakt.
Zou het kunnen dat het onderstel afhankelijk van de aandrijvingskracht een andere stand inneemt ten opzichte van de lengteas van de trein? Maar waarom dan slechts bij één wissel die dezelde is als al die anderen.
 

Metpetergaathetbeter

#12
waarschijnlijk omdat je net op de wisssel trager (en blijft steken)rijdt dan over die andere wissels waar je door een hogere snelheid dat probleem niet hebt en je er vlot net overheen gaat,mogelijke oplossing over die wissel sneller rijden ;)

Net als een trage F1 wagen in de zandbak zich onmiddellijk vastrijdt en wanneer hij er aan veel hogere snelheid veel verder of er doorheen komt!

bumper

Peter,

Al de andere wissels kunnen op de traagste snelheid genomen worden. Daar is dus geen probleem. Juist die ene wissel bereden in de richting van de splitsing geeft problemen, in de andere richting niet.
 

Metpetergaathetbeter

#14
heb je een vaste baan eventueel eens een andere wissel inbouwen of onderling wisselen :-\