Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dubbeltractie

Gestart door bumper, 13 maart 2017, 21:50:21 PM

Klaas Zondervan

Dani, even verder op het zijpaadje van de ASC-1000, als je daar met een trein over de scheiding tussen twee voedingen rijdt worden ze toch ook kortstondig verbonden? Hoe wordt dat dan opgelost?

dani

kortstondig is de sleutel hier...  even een fluitend geluidje uit de  ASC-1000 en tegen dat je door hebt wat er gebeurt staat de loco op het volgende segment....
Als het echter een hele sleep is, dan duurt dat effe.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Hallo allemaal,
Vooreerst bedankt voor alle informatie.
Maar ik zou toch eerst alles eens op een rijtje willen zetten.
Laat ons het eerst hebben over het gewoon vooruit rijden op een baan met één rijstroomtransformator.
Daarna kunnen we het hebben over achteruit rijden. Want het omschakelen bij wisselspanning is niet zo simpel als bij gelijkspanning
denk ik.
Daarna kunnen we het hebben over een baan met meerdere stroomkringen.
En tenslotte zou ik het willen hebben over het stoppen voor seinen en in stations.
En dit alles voor zowel wisselspanning als gelijkspanning, want ik heb beide systemen.
1) Goederenvervoer.
    Twee locs vooraan. Ik weet niet of andere combinaties voorkomen, maar ik heb ze nog niet gezien.
    Elke loc heeft zijn eigen stroomafname, en als het verschil in snelheid niet te groot is geen probleem.
         Wel de snelste loc eerst zetten.
         Wel opletten dat de secties voor het stroomloos zetten van de locs lang genoeg zijn.
    Als het snelheidsverschil te groot is, een afregelbare elektronische vertraging inbouwen volgens advies van Dani.
    Maar hoe doe je dat voor wisselspanning en voor gelijkspanning. Graag meer informatie hierover.
2) Personenvervoer.
    Hier heb je meer combinaties. Wat ik al gezien heb.
       - één loc vooraan, en één loc in het midden.
       - één loc in het midden, en één loc achteraan.
       - één loc vooraan, één in het midden, en één loc achteraan.
    Hoe dan ook de loc die het dichts bij de kop staat, is de stroom afnemende loc. De andere locs van hun baanstroomafnemers
    afkoppelen, en door middel van draad door de rijtuigen verbinden met de stroom afnemende loc. Is het mogelijk dat één loc
    stroom afneemt voor drie? Ik denk maar aan overbelasting van de stroomafnemers.
    Best door middel van stekkertjes, zodat de originele toestand snel terug kan hersteld worden.
    Dat bedoelde ook Eric (Bolle Neus) denk ik, maar dat aanpassen van de printplaat, dat snap ik niet. Graag meer info gewenst.
    Ook hier gelden de regels voor de snelheid zoals beschreven in het onderdeel goederenvervoer.
Indien ik iets niet juist begrepen heb, gelieve mij te verbeteren.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 14 maart 2017, 16:15:04 PM
En dit alles voor zowel wisselspanning als gelijkspanning, want ik heb beide systemen.
Twee systemen op 1 spoorbaan? Dan haak ik af want ik heb geen zin om me daar de kop over te breken.

bumper

Klaas,

Ik heb een spoor op wisselspanning dat broederlijk naast een spoor op gelijkspanning ligt.
Beide systemen zijn volledig gescheiden, en hebben hun eigen schaduwstation met negen opstelsporen van klein naar groot.
Omdat het zichtbare deel van mijn baan enkel een station is dat ik wil uitbeelden, waar zowel de reizigerstreinen stoppen als de goederentreinen op doorrit doorkomen, lopen de sporen daar naast elkaar.
Hoe kom je nu tot zoiets? Over de jaren heen, maar dat is een lang verhaal en doet nu niet meer ter zake denk ik.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Okee, als ze van elkaar gescheiden zijn is het een ander verhaal.

bumper

En toen was er stilte in de zaal, of hoe zeggen ze dat.
Dus doen we een stapje verder.
Achteruitrijden. Zal niet veel nodig zijn, maar het moet kunnen.
Voor gelijkspanning is er geen probleem denk ik, ompolen en beide locs rijden in de andere richting.
Voor wisselspanning is het moeilijker in die zin dat :
   1) als je twee recente locs hebt, voorzien van een elektronische omschakeling van de rijrichting, geen probleem.
   2) als je twee oudere locs hebt, die nog van rijrichting omschakelen met een relais, loopt het steevast mis.
   3) als je een oudere loc met relais en een recente loc met elektronische omschakeling, tezamen omschakelt, is het ook
       helemaal niet zeker dat het altijd lukt.
Nu mijn vraag. Is het mogelijk het relais te vervangen door een elektronische omschakeling. En zo ja is het de moeite waard, of blijven we ze beter gebruiken als singel loc zoals ze zijn.

Tot de volgende.
Groeten.
Ludo.
 

raf

dubbel tractie en waarom
omdat het i het 'echt nodig is maar onze model loc's zijn krachtig genoeg
dus ik rij dubbel tractie met een dummy loc
geen gedoe met omschakelen en dies meer
en ik rij 3 rail gelijkstroom me teen eigen systeem
alleen zien dat ik geen 3 rail wagon achter een 2 rail loco hangt want dan doet knetter
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Ludo,  met wisselspanning bedoel je waarschijnlijk het 3-rail systeem. Daar kan je ook met gelijkspanning werken, dat maakt het veranderen van de rijrichting een stuk eenvoudiger. Je moet dan wel de locs ombouwen, in plaats van het omschakelrelais 2 diodes.

bumper

Klaas,

Het gaat inderdaad over 3 rail. Ik heb twee bolle neuzen van vroeger, dus met een omkeerrelais, die ik dubbel zou willen gebruiken. Maar ik heb ook enkele recente locs van Märklin en daar zit een digitale decoder in, maar je kunt die gewoon analoog gebruiken. Hoe dat juist werkt weet ik niet. Kun je daar zo maar gewoon gelijkspanning op zetten?

 

raf

ik rij ook analoog en heb ook decoders zitten(oude met knopkes)
deze zet ik elke keer om als ik naar de club ga want daar rijden ze digitaal
op analoog kun je gewoon gelijkstroom rijden maar het omschakelen blijft nog wel nodig
normaal zit er een handleiding bij die toch niemand leest en daar staat op dat je voor analoog de knopjes op de decoder op 0 moet zetten

hoe het zit met de nieuwe digitale loc's geen idee
met een esu decoder kun je niet op gelijkstroom rijden met omschakel spanning
dan komt de rook uit je esu decoder
de decoder ziet namelijk de gelijk spanning en werkt dan ook volledig op gelijk spanning
dus 2 loc's met een moderne decoder zou gewoon gelijkspanning moeten kunnen rijden
en omschakelen door de rijstroom om te schakelen op de baan
de rest van de marklin loc's ondervinden daar geen hinder van en blijven gewoon in de ingestelde richting rijden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Om nu mijn verhaal en problemen volledig te maken nog het volgende.
Het station dat ik wil nabouwen is dit van Lier.
Het station gebouw en de uitgangen bevinden zich aan één zijde van de perrons.
De treinen die vanuit Antwerpen komen stoppen voor de uitrijseinen die ter hoogte van de uitgangen opgesteld zijn.
Dit is in modelspoor na te bootsen.
De treinen die vanuit de andere kant komen (Herentals en Leuven) stoppen afhankelijk van hun lengte zodanig dat de laatste wagon juist voorbij de uitgang is. De uitrijseinen voor deze richting bevinden zich nog een eindje verder dan het einde van de perrons.
Hoe krijg je dit klaar voor de verschillend combinaties van personen vervoer( loc + rijtuigen alsook motorwagens zowel diesel als elektrisch).
Op voorhand bedankt voor het meedenken en voor de eventuele tips of oplossingen.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Zorgen dat de laatste wagen wordt gedetecteerd. Als de laatste wagen de detectiesectie heeft verlaten is dat het sein om de trein te stoppen.

bumper

Klaas,
Als ik het goed begrijp, dan voorzie je, ongeacht waar de loc zich bevind, de kop en de staart van een stroomafnemer. Als de loc kop of staart is, dan heb je daar al een stroomafnemer. Dat wil dan ook zeggen dat de sectie voor detectie minstens even lang moet zijn als de langste treinsamenstelling die moet kunnen stoppen in het station. En als we over een stroomafnemer spreken dan betekent dat ook dat we stroomdetectie moeten toepassen. Daar heb ik de geschikte schakeling voor, dus dat krijg ik voor elkaar. Nu bestaat er ook nog massadetectie, al van gehoord, maar hoe dat juist in zijn werk gaat voor beide systemen dat weet ik niet. Vraag is, wat is in dit specifiek geval het meest aangewezen?
 

Klaas Zondervan

Mijn vorige antwoord was een beetje kort. Nu iets langer: Je moet niet kijken naar de sectie waar de trein moet stoppen, maar naar de sectie waar hij net uit komt. Als die vrijkomt betekent het dat de laatste wagen over de scheiding is en de trein kan  stoppen.

Massadetectie kan alleen bij 3-rail. Daarbij isoleer je over een bepaalde lengte de beide spoorstaven van elkaar. Eén spoorstaaf blijft dienen voor de stroomvoorziening, de andere wordt aan een detector verbonden. Als een loc of een wagen op de sectie komt wordt de detectoringang door de wielen verbonden met de massastaaf.