Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dubbeltractie

Gestart door bumper, 13 maart 2017, 21:50:21 PM

bumper

Hallo,

Dubbeltractie op een analoog gestuurde modelbaan. Enkel mogelijk met een dummy loc, of zijn er nog andere mogelijkheden?

Op voorhand bedankt voor het meedenken.
Groeten.
Ludo
 

Klaas Zondervan

Ja, gewoon twee locs aan elkaar koppelen. Wel locs nemen die ongeveer dezelfde snelheid hebben, en eventueel de snelste voorop zetten.

SuSke

Wel even opletten of je stopsecties dan ook lang genoeg zijn om de twee loc's te ontvangen, anders blijft de achterste gewoon tegen de voorste duwen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

wanneer je altijd dezelfde loks in een tandem gaat gebruiken, kan je misschien overwegen om bij de snelste van de twee een elektronische vertraging in  te bouwen zodat hij wat "regelbaar" is in snelheid en kan gelijk gezet worden met de andere.     Dat afregelen duurt dan wel even, maar is zeker te doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

hoe doe je hetzelfde met een 18/19? voor en achter een treintje M6'en?

Klaas Zondervan

Peter, wat voor probleem voorzie je dan?

bollen neus

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 maart 2017, 11:33:17 AM
hoe doe je hetzelfde met een 18/19? voor en achter een treintje M6'en?

Eenvoudige oplossing zoeken, wat kleine fischkes en draadjes en van den eerste naar den laatste loc verbinden en dan nog wat veranderen aan de printplaat en das in kannen en kruiken.
Den Eric.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 maart 2017, 12:35:00 PM
Peter, wat voor probleem voorzie je dan?
ik dacht dat tweede mogelijks zonder stroom kwam te zitten bij verspringende seinen!

Floris

Als je met stopsecties werkt en de beide locs wil je langer in dubbeltractie gebruiken zou ik wel altijd de stroomafname van beide locs verbinden, gewoon met draadjes of via een stroomvoerende koppeling. eventueel net als in het echt stopcontacten voor verbindingskabels aan het front van de loc maken, ergens achter de bufferbalk ofzo waar het niet opvalt, en als je in dubbeltractie rijdt een verbindingskabeltje plaatsen met een stekkertje aan beide einden.

Metpetergaathetbeter

aan 2 laatste reakties dacht ik eerlijkgezegd ook al , of je zou het ook kunnen oplossen om het stuk dat op rood springt iets langer te voorzien van stroom ? :-\

Floris

kan, maar als je een draadje legt weet je zeker dat het altijd goed gaat.

dani

en als je dan met meerder boosters werkt let dan op want dit soort verbindingen maakt korstluiting tussen die boosters !   Vonkjes, vuurwerk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Maar aan de andere kant wil je ook niet als de voorste loc stopt, dat de achterste blijft doorduwen.
Je kan dat oplossen door twee draden door de hele trein te leggen die beide motoren met elkaar verbindt. De voorste loc laat je dan alleen rechts stroom afnemen en de achterste alleen links. Ga je de andere kant op, dan wordt de achterste loc de voorste, en neemt alleen rechts stroom af.
Dit veronderstelt wel dat de stopsectie in de rechter spoorstaaf zit.

Dani, boosters zijn niet van toepassing, want het gaat hier over analoog rijden.

bollen neus

Citaat van: bollen neus op 14 maart 2017, 12:37:00 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 maart 2017, 11:33:17 AM
hoe doe je hetzelfde met een 18/19? voor en achter een treintje M6'en?

Eenvoudige oplossing zoeken, wat kleine fischkes en draadjes en van den eerste naar den laatste loc verbinden en dan nog wat veranderen aan de printplaat en das in kannen en kruiken.
Den Eric.

waarom moeilijker maken dan het is, analoog rijden doe ik ook en voor elk probleem is er wel een oplossing, maar naar het schijnt mag deze nooit te "simpel" zijn precies.
Den Eric.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 maart 2017, 13:41:56 PM
Dani, boosters zijn niet van toepassing, want het gaat hier over analoog rijden.

Correct, ik bedoelde eigenlijk aparte voedings-circuits, dus meerdere trafo's  of bedieningen.

Als voorbeeld daarvan de baan van mijn makker Raymond die 3 aparte stroom kringen heeft, elk met een Roco  ASC-1000 bediening.  Als je die met elkaar vebindt, krijg je ook neveneffecten...   De term "boosters" was inderdaad ongelukkig gekozen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.