Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Waarom een wissel polariseren?

Gestart door Dirk, 29 januari 2017, 14:43:49 PM

Dirk

Heren,

Al mijn Marklin spullen zijn de deur uit, nu verder documenteren. Ik wil dus opnieuw beginnen met 2-rail, code 83. Ik ben er nog niet uit welk merk, maar een item waar ik als 3-railer nog nooit van gehoord heb, het polariseren van een wissel? Waarom gebeurd dat? Is dat altijd nodig? En als het altijd nodig is waarom is dat dan niet fabriekswege niet uitgevoerd?
Ik ben echt nieuwsgierig, want ik wil met servo's gaan werken en slanke wissels en bij sommoge merken kan ik kiezen uit gepolariseerd of niet, en is polarisatie hetzelfde als electrofrog of insulfrog?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Bij het polariseren van een wissel gaat het om het puntstuk. Als je op een wissel linksaf gaat dan rijden de rechterwielen over het puntstuk, bij rechtsaf slaan zijn dat de linkerwielen. Daarom moet het puntstuk de juiste spanning krijgen, afhankelijk van de wisselstand.
De simpele oplossing die de meeste fabrikanten is om het puntstuk te isoleren of van plastic te maken, bij Peco heet dat Insulfrog. Je kan het puntstuk dan niet eens polariseren. Er is dan een kort stukje spoor waar de wielen geen stroom krijgen.

De wissels van Peco die wel gepolariseerd worden heten Electrofrog. Het puntstuk en de tongen vormen elektrisch één geheel en het puntstuk krijgt vanzelf de juiste polariteit door de aanliggende tong.

Dirk

Klaas,

Zover was ik mee, maar als het dan toch nodig is waarom dan keuze in de 2 soorten, dat lijkt op een keuze zoals Batavus verkoopt een fiets, heb je keuze met wielen of zonder wielen, dan moet je zelf wielen voorzien? Zal wel niet kloppen, maar ik bedoel maar. Moeten wissels gepolariseerd zijn?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Wissels moeten niet gepolariseerd zijn. Zoals ik schreef, bij sommige is het puntstuk van plastic, die kan je niet eens polariseren.
Wissels van Roco hebben een metalen puntstuk dat elektrisch niet verbonden is. Maar er zit een aansluiting op waarmee je het puntstuk kan polariseren.
Als je niet polariseert heb je een kort stukje wat geen stroom voert. Bij locs met veel wielen is dat geen probleem, er is altijd wel een wiel dat stroom afneemt. Maar korte locjes met 2 assen kunnen wel eens stilvallen op het puntstuk.

Zelf polariseer ik mijn (zelfgebouwde) wissels altijd. Maar het blijft een keuze.

Dirk

Dus als ik het goed begrijp is polariseren alleen het puntstuk van spanning voorzien. Dus als ik geen 2 assige lokjes heb zou er geen probleem mogen zijn?
OK, ik begrijp weer iets meer.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

DIORAMABOUWER

Hallo Dirk ,als een wissel is gepolariseerd is het ook niet mogelijk die wissel open te rijden ,ik polariseer enkel mijn roco wissels waar er veel word gerangeerd ,gr
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Dirk

Ha bon, dat is wel belangrijk om te weten, zeker in het schaduwstation, bedankt

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

anne w

Beste Dirk,

Mocht je het nog niet tegengekomen zijn, er is nog een specifieke 2-rail eigenschap: de keerlus.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Dirk

Anne.W

ja, daar ben ik van op de hoogte, dat wordt de volgende queeste.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

INFO

Keerlus, geen enkel probleem, laat zich eenvoudig oplossen, ook dat komt goed Dirk.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

Beste Dirk,

Heer INFO heeft gelijk, er zijn diverse keerlusautomaten te koop in allerlei uitvoeringen en van allerlei leveranciers, de grootste moeilijkheid is het uitvinden wat een keerlus is en wat niet.

Groet, Anne W

Bij mij ligt de oplossing in het midden.
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.