Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Railvoeding draad

Gestart door robboxxx, 23 oktober 2016, 17:43:20 PM

robboxxx

Hallo

Ik ben een absolute beginner wat het digitale betreft. Ik denk dat ik een centrale ga kopen die loco net ondersteund.

Ik heb de volgende vragen: Ik werk met Peco electrofrog railmateriaal. Dat betekent dat ik de puntstukken moet isoleren enz. dat snap ik allemaal en weet ook hoe dat te doen maar de achterliggende sporen moet gevoed worden.

Nu heb ik begrepen dat ik een soort ring/hoofdleiding moet aanleggen waarop ik draden naar de sporen kan aansluiten.

Kan deze ring/hoofdleiding uit elke stroomdraad bestaan of moet het iets speciaals zijn (dikte en zo)? Kan ik de draad op de juiste plaats "strippen" en er draden naar het spoor aan solderen? Of moet ik met stekkers, verdelerplaten of dergelijke werken om het digitale signaal niet te storen?

Is er ergens een beschrijving van dit te vinden? ik zoek op het internet maar loop helemaal vast.

Alvast bedankt voor jullie hulp.


robboxxx

bedankt Klaas. dat zocht ik.

59erke

ik heb gewerkt met stijve vob draad van 1,5mm, waar ik stroom nodig heb haal ik een stukje isolatie af en soldeer er dan dunne draadjes aan die naar de rails gaan.

ipv solderen kan je trouwens ook werken met lusterklemmen, wago's enz. Het is een beetje een keuze wat je het makkelijkst vindt.

Hier kan je trouwens ook tips vinden

http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/de-ringleiding-onder-de-modelbaan.html
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik heb voor mijn module ook gewerkt met 1.5mm² vob draad er dan daar draadjes aan gesoldeerd die naar de rails gaan.
Aangezien ik maar één module heb is mijn ringleiding dan ook niet echt lang  ;)


robboxxx

Even voor de zekerheid: wat is VOB draad precies?

Bolje

Dit is een gewone installatiedraad.
Kijk hier eens:
http://www.bouwinfo.be/forum/inrichting/wand-en-plafond/vvb-vob
Een mooie beschrijving.
Vele groeten,
Ronald

robboxxx