Roco Lokmaus en N-schaal

Gestart door Roderik, 22 juni 2006, 11:19:57 AM

Roderik

Ik las elders op het forum dat niet iedereen weet dat er een eenvoudige oplossing is om de Roco Lokmaus te gebruiken in Schaal N.

Het probleem zit in het voltageverschil tussen de transfo van de lokmaus en de decoders. N-schaal decoders zijn afgesteld op 12V en H0 gebruikt 16V. Als je dus de originele transfo gebruikt kan je je decoders verbranden.
Daarom dien je de transfo te vervangen door een lichter model. In een doe-het-zelf-zaak kan je een transfo voor halogeenlampen vinden. Zoek een model dat 12V uitgang heeft en van 50-60Hz en dan is het risico op problemen al veeeeeeeeeeeeel kleiner. De kostprijs is zo'n 12 euro.

Een tip van een ervaringsdeskundige.:I en dat dan niet in de positieve zin.V
Always be modelling!

Tom

#1
citaat:
Geplaatst door Roderik

en dat dan niet in de positieve zin.[V]

Hoe bedoel je, ooit eens geprobeert met de originele transfo N locjes te sturen?
Tom

Roderik

#2
citaat:
Geplaatst door Tom
Hoe bedoel je, ooit eens geprobeert met de originele transfo N locjes te sturen?


Bijna, Tom. Bijna... Gelukkig was er iemand in de buurt die mij dit ten stelligste afraadde en ik weet nu ook waarom...
Always be modelling!

Tom

#3
Gelukig voor jouw was er iemand want anders zou je er schoon op gestaan hebben zeker. [:)]
Tom

INFO

#4
Er is absoluut geen probleem, om de N-decoders met dezelfde trafo te voeden, heel veel digitale systemen hebben de mogelijkheid om de uiteindelijke railspanning hoger of lager in te stellen.

De Intellibox/ Twin-Center heeft een instelmogelijkheid voor H0-Spanning en voor N-Spanning.

Lenz Digtal heeft de mogelijkheid om 10 verschillende spanningen in te stellen. Maar ook laat je de spanning op 16 Volt staan zal dit geen schade aan de decoder veroorzaken. Want dan had het op mijn baan allang tot problemen moeten leiden. Want hier rijden de N-lokjes dagelijk met de IB op HO spanning uren aan een stuk. Dus dat het schadelijk zou zijn, vind ik een beetje een broodje aap verhaal.
Kijk ook even bij de decoder specificaties en je zult zien dat de maximale bedrijfsspanniing niet afwijkt van de andere H0 decoders.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Roderik

#5
Ik zal me dan vergist hebben, Wim.

Ik heb geen ervaring met IntelliBox en Lenz Digital (die zijn momenteel voor mij te duur).
Meerdere leden uit onze club hebben me er op gewezen dat er nare dingen kunnen gebeuren met N-schaal en de Roco Lokmaus. Wat de oorzaak is van deze storingen weten we zelf ook niet maar na het raadplegen van een frans forum: http://le.train.digital.free.fr/phpBB/viewtopic.php?t=20&highlight=12v van de franse site http://le.train.digital.free.fr/index.html hebben we een mogelijke oplossing gevonden en sindsdien hebben we geen enkel probleem meer. Nu als dat allemaal, zoals je zelf zo smakelijk zegt, een broodje aap is, dan hebben we het allemaal mis. Maar ik dacht dat het interessant kon zijn voor anderen die met Roco willen rijden.

Wel, toch bedankt en gelieve al het voorgaande te negeren...
Always be modelling!

n/a

#6
Ik gebruik zelf deze combinatie...ben weer terug naar mijn Lok-boss voor dit moment, het vreemde is dat door het gebruik van de Roco Lokmaus mijn treintjes zelfs op hol sloegen.
Ik heb verschillende instellingen gedaan, geen verandering.
Kon ze met de Lokmaus ook niet meer heel zacht laten rijden e.d
Met de Lok-boss van Fleischmann werkte dit wel perfect.
Heb de Lokmaus toen wel goedkoop tweedehands gekocht via het Internet.
Of heb ik een slechte koop gedaan ??

Ik heb treintjes van Fleischmann, waaronder ook dat prachtige gele schoonmaak treintje met optische bovenleiding...makkelijk voor mijn schaduw-stations [:D]

Hans.

n/a

#7
Ik heb een apart snoer gekocht waarmee ik de trafo van de lokmaus 2 kan gebruiken met mijn lokboss (fleischmann)...of is dit geen goed idee ??

Bedankt alvast.

HvH [:)]

n/a

#8
Niemand een idee [:0]

Of durft niemand het aan...m.a.w bestaat de kans dat een treintje doorbrand of zoiets ??

HvH.

Hans [;)]

INFO

#9
HvH

Je maakt nu gebruik van Twin-Decoders? Die je met een LokMaus aanstuurd? Is dat wat je ons verteld? En dat gaat niet goed?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#10
Ik heb een tijd geleden een Lokmaus gekocht tweedehands setje..deze werkte echter niet meer naar behoren, en toen ben ik weer terug gegaan naar mijn Lokboss (uit de standaardset)
Deze werkt perfect, maar de trafo die erbij hoort heeft niet zoveel power...ze adverteren in de fleischmann gids dat je een betere trafo hiervoor kan aanschaffen.
Deze lijkt wat betreft vermogen erg veel op de lokmaus trafo die ik al heb..zodoende.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt..kan je het nog volgen [:D]

Hans.

INFO

#11
Hans, je wil de Roco trafo gebruiken voor het Fleischmann setje. Dat kan, is geen enkel probleem. MAAR bedenk 1 ding, de LOKBOSS heeft een bepaald maximaal vermogen, en daar is de trafo op afgestemd. Gebruik je een trafo met meer vermogen, dan zal de LokBoss dit vermogen Niet benutten. M.a.w. een trafo met meer vermogen heeft geen nut.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#12
Bedankt voor je reactie...zo zit dus de bekende vork in de steel [:)]

Bedankt Info !!

Hans.