Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

tramrails

Gestart door watman, 18 december 2004, 03:57:12 AM

watman

Hoi, ik ben een volkomen 'groentje' :Iin modelspoorland(niet in modelbouwland).  Toch heb ik het plan om een trambaan te bouwen.  Ik zal HOm rijden, gelijkstroom. Sporen, wissels van Peco.  Heeft er iemand ervaring en/of tips om die sporen en wissels om te bouwen naar tramsporen zoals in het grootbedrijf ?
 

loco

Zelf ben ik geen tramfanaat, Maar ik herinner mij iemand die vroeger HO rails gebruikte en ??n spoorstaaf aan de binnenkant van de spoorbouten legde. hierdoor had hij een beide spoorstaven op 12 mm gebracht in plaats van nu 16 mm in HO. ZEo had hij redelijk goedkoop heel wat meterspoor gelegd. Ideaal om in een straat mat kasseien weg te werken.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Gerolf

Goed idee, LOCO, en bruikbaar voor mijn trammetje later. Er is echter een kanttekening: als tramrails op straat (tussen kasseien) liggen, was er meestal nog een metalen strip aan de binnenzijde van de rails, naar ik meen om de rails vrij te houden van stukken kasseiweg e.d. Tramrails hebben een ander dwarsprofiel dan gewone rails, en zijn niet zo makkelijk na te maken.
Had VIA DECOR niet zoiets, verdeeld door Chalumano in Deurne?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

watman

Dank voor snelle reacties.  Mijn Peco sporen zijn al 12mm.  Had denk ik in MSM al eens foto gezien van sporen in kasseiweg door Via Decor, vind echter niets van terug op het net.
 

loco

Vind ik wel vreemd dat je niets terug vind op het net over via decor
Heb je deze link al eens geprobeerd?
http://www.via-decor.be/

Via Decor "werd" inderdaad door Chalumano verdeeld. Hij heeft dit doorgegeven (doorverkocht of wat dan ook) aan ER-Decor in Brugge die op zijn beurt zijn producten nu in Belgi? laat verdelen door TSD (Trein Service Dankaert).

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Peter

Een paar jaar geleden stond er in een Duitse MIBA een heel artikel over tramsporen. Als ik me goed herinner, waren dit losse tram rails (van Sch?ller ??) die in een in de houten plaat uitgefreesde groef werden gelijmd. Dus echt tram en GEEN gewone rails. Een paar maand geleden stond er(ook in de MIBA) een artikel over het gebruik van ER of VIA-decor straatstenen met ingewerkte tramsporen, maar, als ik me goed herinner, bleek het nogal moeilijk om een mooie en gelijke overgang te bekomen tussen de afzonderlijke stukken.
Indien je dit interresseerd, wil ik die artikels wel eens opzoeken en via E-mail naar je doorsturen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Ga eens kijken bij Tillig. Die hebben tramrails in straat uitvoering.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

watman

Peter,
Indien mogelijk mag je die artikels eens opzoeken en mailen naar Spaceranger@skynet.be
Dank.
 

Peter

Hallo Watman,

Zal ze vanavond doorsturen. Ik ben nu op het werk, en vermits je zoals ik afhankelijk ben van verschillende tijdzones over heel de wereld, heb ik af en toe tijd om wat te surfen naar MSM.
Moest je problemen hebben met het Duits wil ik ze wel vertalen.
Groetjes
Peter[;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

watman

Peter, Johnny,

Jullie info zal zeker van pas komen.  Ik zal alvast enkele koude winteravonden nodig hebben omalles eens op m'n gemak door te nemen.  Duits zal wel geen probleem zijn, ander geef ik wel een seintje.
Zal mij goed informeren voor het bouwen begint [;)]

groeten