welke centrale: Z21, Ecos 2 of OpenDCC GBMBoost

Gestart door Bart_N, 19 april 2014, 15:37:02 PM

Bart_N

Beste medespoorders,

ik zit met een groot vraagstuk: mijn Lenz 60500 is zo goed als aan vervanging toe.
de vereisten voor de nieuwe centrale zijn echter niet van de poes:
-) intelligentie (pendelregeling, terugmeldingsgebaseerde trajectregeling met railcom)  bij voorkeur zonder de nood van een PC
-) mogelijkheid tot mobiel gebruik mag maar moet niet perse
-) uitbreidbaarheid en klaar voor toekomst (voornamelijk in vorm van updates)

tot nu toe heb ik de lijst al kunnen beperken tot 3 spelers:
ESU met de ecos 2: duur, maar goed, alleen is de documentatie beetje achterhaald zodat de mogelijkheden van de nieuwe niet goed beschreven zijn bvb ECoSDetector 50098
Roco met de Z21: nieuw, nog niet alles in ondersteunt zoals bvb de Blücher GBM16XN  en  weinig
OpenDCC met de GBMBoost, deze moet aan een pc gekoppeld worden voor te kunnen gebruiken alleen is de docu voornamelijk in het Duits.

graag had ik van eigenaars van bovenstaande centrales hun bevindingen geweten, om me te helpen bij het maken van een keuze.

alvast bedankt!

Bart

eric

Laat het ons op heden ten dage houden.
De Ecos of Z21 (met de grote Z)
Ik heb zelf de Ecos 1 waar ik nog steeds zeer tevreden over ben, via een draadloze router kan je die ook met een smartphone of tablet aansturen maar hoeft niet echt omdat de Ecos zo al regelbaar is via twee grote draaiknoppen
De Z21 is een centrale waar je nog apart een smartphone, tablet met of zonder I- moet aanschaffen om die te bedienen.
Ik zou het het ook verdomd moeilijk vinden om nu tussen die twee te moeten kiezen om te starten.

ceuleer

Ik heb een tijdje geleden een Ecos 2 aangekocht, 2dehands, en ik ben zeer tevreden.
Ook ik heb getwijfeld om een Z21 te kopen, maar als er een bepaald probleem is, en je hebt vragen, dan denk ik dat je met een Ecos gemakkelijker hulp op het forum kan vragen, er zijn meerdere leden met een Ecos, van een Z21 weet ik niet of er veel gebruikers zijn op dit forum.
Ik heb ook bijna allemaal ESU decoders in de loco's, met de Ecos kan je dus al veel instellen in die decoders, en decoders uitlezen met de Ecos kan je dus ook, de mogelijkheden zijn enorm met deze centrale, en wanneer er een update is, dan komen er weer toepassingen bij, dat heb ik onlangs nog gemerkt wanneer ik de laatste update heb geïnstalleerd.
Het is natuurlijk even wennen, en bijleren door te gebruiken.
Ikzelf had een roco multimaus, deze vond ik ook wel ok, tot ik de Ecos begon te gebruiken, dat is een enorm verschil, die 2 draaiknoppen, dat kleurenscherm, loco's zoeken ik de bibliotheek, loco's en hun functies bedienen, meerdere loco's bedienen met één knop is ook mogelijk, gemakkelijk in multi-tractie rijden, teveel om op te noemen.
Ik heb nog geen vaste baan, dus wissels bedienen, en detectie materiaal aansluiten heb ik nog niet gedaan, maar op dit forum zijn wel leden die met de Ecos al veel verder staan dan ik.
Bij problemen zijn dit de personen die de oplossingen kennen.
Op Ebay kan je ze gebruikt al voor 500 euro kopen, in de winkel zal het toch rap 600 euro zijn.
Ik heb alvast geen spijt dat ik de aankoop gedaan heb, maar het is wel veel geld voor een centrale, ik heb mijn Ecos 2 in Engeland via Ebay gekocht voor 300 GBP, ongeveer 400 euro, dus als je even geduld hebt en dagelijks op Ebay naar een Ecos zoekt, dan vind je na een tijdje wel iets aan een betere prijs.

grz,
Gunter

Bart_N

@Eric: het is een erg moeilijke keuze... De ECOS is een prachtige centrale, het voor en nadeel zijn echter de ECOSLink, daardoor loopt de prijs stevig op. Enja de oudere documentatie maakt het ook niet makkelijk om in te schatten of deze alles wel kan zonder tussenkomst van een PC, als wie nodig blijkt, is het zonde want dan is de OpenDCC ook evenveel al dan niet meer waard. Deze is trouwens ook recent, maar vereist enig soldeerwerk

@Gunther: nieuw vind ik de ecos2 al voor 550€ het zijn de bijkomende apparaten die de prijs serieus laten oplopen. Als je met detectie enzo begint, zeker.

beiden hartelijk bedankt voor het posten van uw mening!

Bart

anne w

Beste Bart,

Nee geen railcom, de rest wel, zie http://www.raptor-digital.eu/raptor_nl.html, voor de resultaten zie de video's die ook op die site te vinden zijn.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Bart_N

Beste Anne,

Zou vooral van railcom gebruik willen maken voor bezetmelding en automatisatie (dacht dat esu hiervan ook iets heeft in de trend van treincategorie en routebepaling). Raptor ziet er anders wel héél goed uit moet ik zeggen

Groeten,

Bart

anne w

Beste Bart,

Automatisatie is een programma en omdat programma's, lees computers, zo blind zijn als een paard, heb je terugmelding nodig, dus Railcom op zich heb je niet nodig, in de verre toekomst zal Railcom misschien wel iets kunnen van "ik ben trein X, rijdt met snelheid Y en ik ben in blok Z en dan heb je er wellicht iets aan.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Bart_N

Beste Anne,

Heb nog niet met terugmelding gewerkt, met de nieuwe centrale wil ik echter wel ermee aan de slag en met een scenario dat jij net beschreven hebt :-)

Groeten

Bart

anne w

Beste Bart,

Maar dat systeem is er nog niet en of het ooit komt (o.a. commercieel interessant?) is de vraag, met alle huidige automatiseringsprogramma's bereik je hetzelfde door één keer te vertellen waar/welke trein staat, daarna houdt het programma bij waar het programma de trein naar toe dirigeert.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Bart_N

Beste Anne,

Daar komt intelligentie, trajactbepaling, trein categorie en macro dan bij kijken denk ik...
maar dan is de vraag weer: welke kan het (nu) al?

Groeten,

Bart

EVP

Beste Bart
zonder twijfel de Z21  "de beste op de markt". Geen problemen , goede support , en in vergelijking met anderen goedkoop.  Heb nog nooit problemen gehad met de Z21.
De ecos heb ik letterlijk door de venster naar buiten gekeild wat was met dat voor een onding.altijd software problemen gehad!


anne w

Beste Bart,

Ik krijg het idee dat je je maar eens zou moeten verdiepen in de diverse programma's, mocht het voor je berijdbaar zijn dan zou je 17 mei a.s. naar de open dag van Hobby in Praktijk in Werkendam (Noord-Brabant/Nederland) moeten komen, daar zijn dan de programma's Koploper/iTrain/Modellstellwerk en de Raptor in bedrijf, zie http://www.hobbyinpraktijk.nl/

Ik ben alleen maar erg ervaren met de Raptor, daar limiteer je een trein in zijn bewegingen aan de hand van zijn categorie.

Groet, Anne W

P.S., bij Hobby in Praktijk zijn diverse Ecossen in gebruik, zonder problemen, volgende keer dat er wat uit het raam gekeild wordt, graag waarschuwen, dan ga ik onder het raam staan.
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Bart_N

@EVP: had het gezegd, dan was ik die met alle plezier komen opvangen! De Z21 is (op papier) een hele goeie centrale, doch als je de ondersteuning verder uitdeelt, nog niet op punt. Er zijn nog (veel) software updates nodig, één daarvan hou ik nauwlettend in de gaten: die van de Blücher GBM16XN ofwel de terugmelding mat railcom. Zowel van de ECOS als van de (zwarte) Z21 heb ik enkel nog maar de handleidingen kunnen doorworstelen, heb er zelf nog niet mee aan de slag gekunnen.

@Anne: heb reeds JMRI, RocRail en SCRP Server bekeken, vooral voor te gebruiken vanop een Raspberry PI, omdat deze het voordeel heeft van klein te zijn en bijgevolg makkelijk weg te monteren in/onder de baan. Momenteel lijkt me RocRail de betere te zijn. Woon zelf in Oost-Vlaanderen, anders zou ik zeker komen kijken!

anne w

Beste Bart,

Zo te lezen is jouw invulling van de hobby anders als mijn invulling van de hobby, bij mij is de gehele digitale- en computertechniek slechts een hulpmiddel om "mooi treinverkeer" in mijn landschap te hebben.

Ter informatie Gent-Werkendam v.v. is ca. 300 km.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Bart_N

Beste Anne,

Dat is het ook, maar op een andere manier. Da's het mooie aan deze hobby: je kunt veel hetzelfde op een andere manier verwezenlijken.

Groeten,

Bart