Cursus Modelspoorfotografie

Gestart door Gerolf, 25 maart 2006, 08:24:46 AM

Gerolf

Bestaat daar een cursus over, naar analogie met die over spoorwegfotofrafie?
Of moeten we hier onze bevindingen met mekaar delen, en dus zelf ons cursuske opstellen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

55erke


Hoy,
Goed idee!
Want het is tog dikwijls niet zo simpel om schone foto's van u modelbaan of rollend matrieel te maken. Ik heb er al veel tijd moeten insteken om mooie foto's te maken. Meestal als ik er 10 neem zijn er 2 of 3 van goed[:D]

Groeten
Johan

Tom

Zou goed van pas komen want de meeste van mijn foto's mislukken altijd.
Tom

ERVIN

Ja ik moet ook dikwijls enkele foto's nemen vooraleer het resultaat goed is.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Jullie kunnen is proberen met voorbijkomende auto?s
Ik ken iemand die dat ook is heeft gedaan, die wou een vogelkooi langs de weg imiteren, maar toen er een auto terug draaiden kon die wel gaan lopen[:D]
???? ik begrijp niet wat die opmerking (hier) terzake doet. De grap begrijp ik trouwens ook niet [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pabe

Heb hier nog een vrij oud Miba Report no 9 liggen, met titel 'Foto-Modell-Bahn'...1979.  Ondanks de ouderdom ( nog geen digitale fotografie, en geen photoshop) wel een aantal professionele tips.
Vraag is hoe dit te sharen op het forum zonder de copyright te schenden...   Greetz,  Paul [:)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door pabeVraag is hoe dit te sharen op het forum zonder de copyright te schenden[:)]
We zulen het niet voortzeggen ... [:D]
Ach, we halen toch zelf ook informatie uit diverse tijdschriften en door over mekaars rug mee te gluren?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Jullie kunnen is proberen met voorbijkomende auto?s
Ik ken iemand die dat ook is heeft gedaan, die wou een vogelkooi langs de weg imiteren, maar toen er een auto terug draaiden kon die wel gaan lopen[:D]
???? ik begrijp niet wat die opmerking (hier) terzake doet. De grap begrijp ik trouwens ook niet [V]


Ik had het tegen 55erke, Tom en Ervin

je kan proberen met voorbijkomend auto?s te trekken,
want als je moet wachten tot er een trein passeert, dat kan wel effen duren
en als je nu met je fototoestel langs de weg gaat staan om is te proberen met voorbijkomende auto?s

en die grap zal ik maar laten want die begrijp je toch niet
(ik heb er trouwens eens goed om moeten lachen)


nu vraag ik mij wel af waarom ik nu zo een opmerking krijg?
Dat is al de 4de keer dat ik er al zo een krijg van u[V]

Heb ik soms iets verkeerd gedaan of zo?

Havoc

Begrijp de grap maar heel goed...

Ben net foto's proberen te nemen van een poging om ballast te leggen. Nooit scherp! Kijk maar eens:



Dit is daarnet buiten gemaakt, met statief, met zelfontspanner, sluitertijd 1/160, opening 11, lens op 55mm (digitaal, dus dat is ongeveer 80mm analoog). Daarna wel uitgesneden en verkleind, maar aan de scherpte heeft dat niet veel veranderd. De kleur is wel veel beter dan de pogingen gisteren binnen. Je zou toch veel beter verwachten.

Voor wie alles weten wil, dat is een stuk Z spoor (6.5mm spoorbreedte)  op 2mm kurk met rubberlijm. Ballast is Woodland Scenics B72 met 3x ER Decor lijm (soort melk).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Havoc

Begrijp de grap maar heel goed...

Ben net foto's proberen te nemen van een poging om ballast te leggen. Nooit scherp!



Ja Havoc,dat valt niet mee h?, ik heb die problemen ook.
Ik kan met mijn toestel micro-opnamen maken,maar ik zal de handleiding nog eens moeten lezen.[:)]

ysbeer

Probleem is natuurlijk ook dat je je foto alleen als jpeg op het forum krijgt.Daar lever je ook al een deel van de scherpte in.
wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

nu vraag ik mij wel af waarom ik nu zo een opmerking krijg?
Dat is al de 4de keer dat ik er al zo een krijg van u[V]
Niks persoonlijks, Kedeng. Ik wist trouwens niet dat ik dat al vaker had gedaan, en je de stand bijhield [:I]
Het ging blijkbaar om een insiders-joke, of ik ben te dom ervoor. Mijn excuses.

@Havoc: ik vind dat stukje Z-spoor zeker mooi gefotografeerd. Mijn ervaring met macro-opnames is dat je nooit genoeg licht kan hebben. Een statiefje is natuurlijk zeker ook nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf: dat "mooi" wil ik nog in het midden laten, er is echt niks aan te zien. Maar het is niet scherp, en dat is wel duidelijk. Persoonlijk verwacht ik van dat toestel beter (Canon D300 met standaard zoom lens).

Langs de andere kant moet ik ook eerlijk zijn en bekennen dat ik hierover reeds menig discussie met een collega die amateurfotograaf is gevoerd heb over het onderwerp scherpte. De conclusie tot nu toe blijkt dat de digitale fotografie hier nog een hele weg in af te leggen heeft.

Ysbeer: wel ik ben daar nog niet zeker van dat dat een reden is. Het zal er wel voor iets tussen zitten. Maar ik heb eerder reeds fotos in raw gefotografeerd, en die zijn even (on)scherp dan als je foto's in jpeg maakt.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

De vraag is niet hoe de foto nu op het net staat maar hoe ze bij U op de PC staat. Door het verkleinen van de foto wordt ze niet onscherper maar door ze lichter van formaat te maken wel. Een foto op het toestel is bij mijn minolta Z5 in de beste opname 5MB maar na verkleinen om op het net te kunnen plaatsen nog 100KB dat betekent ook dat je veel scherpte verloren bent. Bovendien moet je ook rekenen dat je een paar honderd foto's moet trekken voor je alle mogelijkheden van je nieuwe toestel kent. Al ben je dan ook al jaren ook een amateurfotograaf

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Wel, er is niet veel verschil in scherpte tusen het "origineel" in jpeg op de camera en de foto hier. Qua filesize gaan we hier van 3MB naar 65kB. Het valt natuurlijk wel meer op omdat het uitgesneden is uit een groter formaat. Het is geen echte macro lens.

Maar het is zeker niet dat een haarscherpe foto nu wat de strakke randjes kwijt is. Het zijn eerder gradaties van "flou artistique".

Ik heb ondertussen met 2 andere lenzen geprobeerd (van mijn vorig toestel) geen echt verschil. Omdat die lenzen sterk verschillen is direkt vergelijken natuurlijk moeilijker (de ene is meer tele, de andere een groothoek). Maar scherper is het niet.

PS: dit was foto 1801...
Met vakantie voor onbepaalde duur.