Ballast aanbrengen Fleischmann Profi-rails.

Gestart door ERVIN, 14 april 2013, 22:27:16 PM

ERVIN

@Marc goovaerts , ja die kleinere korrels ( ballast) is er ook , ik gebruik dat om tussen de sporen aan te leggen.
Ik meng meestal verschillende kleuren , maar hier zie je een voorbeeld.









@ Kautenbach , ik plak een stukje plakband eerst over de wisselaandrijving , dan verf ik dat ik een aardekleur , dan de ballast er over en heel voorzichtig vastlijmen met elastische lijm , ik gebruik hiervoor de lijm van ER-Decor , moest er nu een probleem ontstaan , dan verwijder ik mijn ballast heel voorzichtig van de aandrijving , verwijder terug de plakband en vervang de aandrijving , en dan opnieuw dezelfde werkwijze.






Pol

Dat laatste is weeral heel interessant om te weten.  :)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Citaat van: janieburton op 25 april 2013, 22:41:13 PM
Gebruik je het balaststrooisel van Fleischmann?

Sorry was de foto met de balast strooibussen uit het oog verloren.
 

Frank_N

Toch nog een vraag aan Erwin,

Het "intapen" van je wissels is dat voldoende om te voorkomen dat de balastlijm in de wisselmechaniek terecht komt?
Zelf heb ik Minitrixwissels, heb op verschillende banen gezien dat men mogelijk die dingen om die reden niet van balast voorziet?
Groet van Frank

ERVIN

@Frank_N , ja hoor dat gaat prima , ik voorzie mijn wissels van ballast , ik heb zo'n druppelflesje van ER-Decor , en dan druppel ik vanaf de bodemplaat , je ziet dan de ballastlijm heel mooi naar boven vloeien , dan kijk ik tot de lijm op de aandrijving de steentjes heeft bereikt en dan stop ik , komt de lijm nog niet tot boven dan druppel ik nog even verder , telkens vanaf de bodemplaat. ;)

Frank_N

#20
Bedoel je met "bodemplaat" de vaste bedding van je Flm wissels?
Is daarbij de mechaniek vam je wissels goed afgeschermd?
Onder de open "bielsen" van de Minitrixwissels zit een dun plaatje blik wat met wat omgebogen klemmetjes vastzit onder dat wissel (hoop dat ik het zo goed uitleg) :-\

Zelf heb ik geexperimenteerd met latexlijm van Jeweha (niet bij de Minitrix wissels) gemerkt dat het  een Kunst is het te verdunnen.....

Het zou natuurlijk kunnen dat ik teveel gebruik :-[ :o
Groet van Frank

ERVIN

Nee Frank , met de bodemplaat bedoel ik daar waar de tape op de houtenondergrond eindigt , van daar uit druppel ik dus de lijm over het ballast , dan zie de lijm rustig naar boven op de aandrijving vloeien , je hebt echt niet veel nodig hoor van die lijm , uit ervaring kan ik je zeggen , dat als je teveel lijm gebruikt , je wissel komt vast te zitten , tijdens mijn experimenteer-periode heb ik toch een aantal wissels volledig moeten openmaken om ze terug te reinigen , lijm was dus in de wissel gekomen.  :(

Frank_N

Dank voor uw uitleg, Erwin! Het is een stuk duidelijker zo ;)
Dan zal ik er toch maar eens proefkonijn/wissel op los laten ;D
Al doende......
Groet van Frank

ERVIN

Ondertussen heb ik mijn sporen in de kolen-terminal voorzien van een laagje " schoolbord-zwart" , dat is toch wat de verkoopster mij zei , het is een licht zwarte matte kleur op waterbasis , na een nachtje drogen ben ik erg tevreden over deze kleur.
Dit zijn dus ook Fleischmann profi-rails met bedding.




doomslu

Erwin, de eerste foto krijg ik niet te zien...
Op de tweede lijkt het eerder licht grijs dan zwart, maar ik vermoed dat het aan de belichting ligt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

""""Op de tweede lijkt het eerder licht grijs dan zwart, maar ik vermoed dat het aan de belichting ligt.""

Of de "dikte" van de laag.
Wat ook nog kan is het doorschijnen van de onderlaag, zoals goed te zien op de rechter rails.
Groet van Frank

ERVIN

Close-up foto's laten alles zien hé , maar ik kan misschien nog eens een extra laag aanbrengen.
@Luc , kan je de eerste foto ondertussen al zien??

Even een andere foto genomen.  ;)


Frank_N

"""maar ik kan misschien nog eens een extra laag aanbrengen.""

Ik vermoed dat dan juist het effect verloren gaat, Erwin.
Zo op de foto's te zien lijkt me de dieptewerking optimaal, zeker op de middelste spoor ;)

Anders gezegd: op de middelste spoor is er nog een verschil tussen de bielzen en de ballast.
Groet van Frank

ERVIN

Ja je hebt gelijk Frank  , ik zal er maar gewoon afblijven nu , merci voor de feedback. ;)

doomslu

Foto's zijn zichtbaar.
Zo van een beetje verder: OK!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *