max. amperage op modelbaan

Gestart door janieburton, 09 januari 2013, 17:52:51 PM

janieburton

Heb nog steeds nergens iets gevonden op het internet van een wettekst, Europees of Belgisch, waar men maximums oplegt van Amperage en Volts en Wattage mbt een modelbaan of speelgoedbaan(vergeet niet onze modellen vallen nog steeds onder speelgoed).

Jaren geleden, voor het DCC tijdperk, dacht ik dat er ergens een Belgische wet was dat toen 8A als maximum stelde voor een modelbaan.
 

bellejt

er is een europese wetgeving die zegt max 24 volt spanning.Meer heb ik ook niet gevonden.

Havoc

Man toch, wat een gezever. Als dat ding een CE merk heeft is het in orde voor de geldende normen. Maakt niet uit welke, een "notified body" heeft dat dossier doorgenomen en er zijn stempel ondergezet.

Hou nu toch eens op met zoeken naar problemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

itchy

Citaat van: Havoc op 18 januari 2013, 20:16:49 PM
Man toch, wat een gezever. Als dat ding een CE merk heeft is het in orde voor de geldende normen. Maakt niet uit welke, een "notified body" heeft dat dossier doorgenomen en er zijn stempel ondergezet.

Hou nu toch eens op met zoeken naar problemen.
Vergis je niet: CE is absoluut geen keurmerk! Voor bepaalde producten komt er inderdaad een "notified body" (=onafhankelijke derde) aan te pas, maar lang niet voor alle! In vele gevallen 'verklaart' de fabrikant gewoon CE conform te zijn. En dat mag van Europa...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

anne w

Beste Janie,

Hoe hoog de maximum stroom ook mag zijn van de Speelgoedrichtlijn, één maximum is belangrijk: de stroomsterkte die bij een (bijna) kortsluiting de wielen van je locomotief doet vastsmelten/lassen aan je rails.

Ik heb een Edits (zelfbouw van Elektuur) Booster en die doet 10 A, ik heb achter de booster een verdeelstation zitten van 5 secties, die elk afgezekerd zijn met een zelfherstellende thermische zekering van 2,5 A.

Oh, ja, een CE Norm zegt op zich niets, tenzij er een Europese Richtlijn op het goed van toepassing is, dan zul je op enig moment aan moeten kunnen tonen dat je daar aan voldoet.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Havoc

CiteerOh, ja, een CE Norm zegt op zich niets, tenzij er een Europese Richtlijn op het goed van toepassing is, dan zul je op enig moment aan moeten kunnen tonen dat je daar aan voldoet.

Alhoewel CE geen keurmerk is, heeft het toch wel enige betekenis. Het verklaart namelijk dat ALLE geldende europese richtlijnen voldaan zijn. Of dat gebeurt door testen in een notified body, gedeeltelijk in een notified body en/of door zelfcertificering (en dat is meer dan gewoon een papier erbij steken) maakt niets uit.

En alles waar spanning in of uit gaat moet wel degelijk aan een aantal normen voldoen.

Vergeet niet dat een CE certificate of conformance een document is met gevolgen voor wie er zijn handtekening onderzet. Indien bij een controle blijkt dat het niet in orde is, is het diegene zijn handtekening dat eronder staat die de volle verantwoordelijkheid draagt, incl gevangenisstraf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Zoals Anne W zegt: één maximum is belangrijk: de stroomsterkte die bij een (bijna) kortsluiting de wielen van je locomotief doet vastsmelten/lassen aan je rails

Maar ik denk niet dat je zomaar om een voorbeeld te nemen op een modelbaan 30A mag zetten, ook al heeft men alle geldende CE normen nageleeft.
 

Koen

@Havoc,

CiteerVergeet niet dat een CE certificate of conformance een document is met gevolgen voor wie er zijn handtekening onderzet. Indien bij een controle blijkt dat het niet in orde is, is het diegene zijn handtekening dat eronder staat die de volle verantwoordelijkheid draagt, incl gevangenisstraf.

De ervaring is dat men te pas en te onpas een CE labeltje kleeft op de toestellen. Ik heb vorig jaar een paar honderd CO detectoren op de container mogen gooien omdat de fabrikant claimde dat hun toestellen CE conform waren. Na een controle van binnenlandse zaken (voor alles wat met beveiliging te maken heeft) bleken deze niet conform te zijn. De fabrikant weigerde een tegenexpertise te laten uitvoeren (+/- 36000€). Gevolg: alle toestellen die op stock lagen en bij de klanten lagen (nog niet geplaatst) moesten op de schroothoop. Wie is de dupe? Wij als importeur.
Wat is dan de waarde van een CE label????
In de beveiliging is daarom een nieuwe certificatie opgericht onder de naam CPD. Wanneer beveiligingstoestellen in Europa worden verkocht moeten deze eerst CPD gecertificeerd zijn. De toestellen ondergaan een zware keuring alvorens deze op de Europese markt mogen komen. Niet gekeurd is geen verkoop.
Ik hoop dat men dit ook voor andere toepassingsgebieden opricht.
Aan heel deze historie is er wel een nadeel nl. dat die CPD niet gratis is en zwaar doorweegt op de prijs van de toestellen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Citaat van: janieburton op 19 januari 2013, 16:07:19 PM
Maar ik denk niet dat je zomaar om een voorbeeld te nemen op een modelbaan 30A mag zetten, ook al heeft men alle geldende CE normen nageleeft.

Janie
Zeg en schrijf het nu eens goed.
Je kunt nergens zomaar 30A opzetten.
Je kunt je modelbaan aansluiten op een voedingsbron die in staat is een stroom van 30A te laten lopen.
Dat lijkt mij ook wat veel,als hij loopt.
Maar als je er een(1) lokje opzet loopt er maximaal 0.5 tot 1A .
Dus dan is niets aan de hand.

wim

janieburton

Citaat van: ysbeer op 19 januari 2013, 22:55:37 PM
Janie
Je kunt nergens zomaar 30A opzetten.
Maar als je er een(1) lokje opzet loopt er maximaal 0.5 tot 1A .
Dus dan is niets aan de hand.

wim

Dat weet ik dat je zomaar niet op alles 30A of 20A opzet.

En dat als er 1 loc op de baan staat dan zal hij zeker geen 20of30A trekken en maar 0,5 tot 1A verbruiken.

Maar uit persoonlijke nieuwsgierigheid wens ik te weten  wat de maximum Amperage is dat men wetelijk op de modelbaan mag zetten.

Er bestaat voor alles een wet zodus zal er wel ook hievoor zo'n wet zijn.
 

just4fun

Ik denk niet dat er reglementen zijn op het vlak van 'maximum stroom bij speelgoed', een modelspoorbaan.
Wel reglementeringen op het vlak van speelgoedveilige spanningen.
Dat is hier al geregeld neergeschreven.

Wel zijn er algemene regels qua stroom door een geleider.
In huisinstallaties: 16A voor 1,5mm²; 20A voor 2,5mm²; 32A voor 4mm², ...
En hier zijn we dan, als jij 30A op je modelspoorbaan wil kunnen laten vloeien, dan moeten jou geleiders dus 4mm² zijn.
Deze kabeloppervlaktes (1,5, 2,5, 4, ...mm²) zijn even vlugvlug uit het hoofd opgesomt.
Eigenlijk is het een pak ingewikkelder dan dat, maar het zijn vuistregeltjes die voor normale afstanden kunnen gelden.

Paul

Gerolf

Stel dat je een kortsluiting op je rails hebt (een stuk metaal, slechte wissel, fout in een loc, ...) dan "trek" je wel de maximale stroom
Om dat soort gevaarlijk situaties te mijden heb je toch best een soort van zekering nodig.
Zelf gebruik ik autolampjes van 18W. Heel effectief, en je ziet meteen in welk baanvak het fout zit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik denk niet dat je een gevangenisstraf zult krijgen als jou voeding 30A kan leveren.
Voor amateur werk (hobby dus) zijn er nauwelijks wettelijke voorschriften.
Als je 100A door 0.14 draad laat lopen krijg je misschien brandt maar geen straf.
Als je de 12 volt op je baan spijkert met blanke draad is dat niet verboden.
Slecht isoleren is dom maar nergens verboden,Enz enz.

Bij spanning lager dan 24 volt mag bijna alles.
Voor de gevolgen van je handelingen (brand,ontploffing e.d)draai je natuurlijk wel op.

Het leggen van een beton blok van 10 ton op je zolder is niet verboden,maar als het er door de vloer zakt betaal jij.
wim

Huugooke

Citaat van: ysbeer op 20 januari 2013, 14:55:21 PM
Ik denk niet dat je een gevangenisstraf zult krijgen als jou voeding 30A kan leveren.
Voor amateur werk (hobby dus) zijn er nauwelijks wettelijke voorschriften.
Als je 100A door 0.14 draad laat lopen krijg je misschien brandt maar geen straf.
Als je de 12 volt op je baan spijkert met blanke draad is dat niet verboden.
Slecht isoleren is dom maar nergens verboden,Enz enz.

Bij spanning lager dan 24 volt mag bijna alles.
Voor de gevolgen van je handelingen (brand,ontploffing e.d)draai je natuurlijk wel op.

wim
En misschien eens om over na te denken als je een project naar buiten brengt; naar een openbaar evenement of zo...

conducteur

Gewoon uw gezond verstand gebruiken, als je treinbaan zoveel verbruikt en je baan verdelen in secties met een smeltzekering of gloeilamp zoals hierboven beschreven, en best een degelijke ringleiding aanleggen.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum