max. amperage op modelbaan

Gestart door janieburton, 09 januari 2013, 17:52:51 PM

janieburton

Heb zojuist de topic van KRISDS gelezen mbt kinderen en veiligheid..... en de topic mbt de niewe ZIMO MX10.

In de antwoord op de topic van KRISDS zegt een forumlid dat laagspanning geen kwaad kan, zeer zeker kan dat geen kwaad maar ik stel me de volgende vraag wat met de amperage.

Ik ben geen arts maar ik denk als er op een modelbaan 8A en 16V of 18V staat en een peuter raakt de 2 geleiders aan (2 of 3 rail maakt niet uit) dan vermoed ik wel dat die peuter toch een redelijk schok(ske) zal krijgen.

Nu lees ik dat de nieuwe MX10 centrale 12A kan leveren, ik weet het niet maar ik denk dat toch een "gezonde" volwassene het zal voelen met 16V en 12A op een baan en men raakt de rails aan.

Wat is er wettelijk toegestaan aan amperage dat op speelgoed mag staan?

En een beginners vraagje van een beginnende DCC'er: is het niet beter een centrale van 3A en meerdere boosters(3A ) te hebben die verschillende delen van de baan bedienen dan één centrale die 12A kan leveren?
 

Steven123

#1
Naar mijn bescheiden mening ga je nooit iets kunnen voelen van die 12V,
kom maar eens aan de + en - van je auto loodaccu; bv  12Volt en 100 Ampère/uur...

Het is eerder de spanning die gevaarlijk is dan het ampèrage:
neem nu een elektrische vliegenmeppen... 2 batterijtjes van 1,5V (dus 3V) het ampèrage is belachelijk klein van zo'n batterij.
Die 3V wordt door middel van een kleine tranfo in de mepper verhoogd naar een veel hogere spanning, die omvorming heeft tot gevolg dat de ampèrage erg naar beneden gaat, maar door de hoge spanning zal het een flinke schok geven,

koeiendraad hetzelfde; hoge spanning, erg lage stroomsterkte.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PietB

Citaat van: janieburton op 09 januari 2013, 17:52:51 PM
dan vermoed ik wel dat die peuter toch een redelijk schok(ske) zal krijgen.
Een volwassene voelt ook best wat, zeker als je vochtige handen hebt.