max. amperage op modelbaan

Gestart door janieburton, 09 januari 2013, 17:52:51 PM

janieburton

Heb zojuist de topic van KRISDS gelezen mbt kinderen en veiligheid..... en de topic mbt de niewe ZIMO MX10.

In de antwoord op de topic van KRISDS zegt een forumlid dat laagspanning geen kwaad kan, zeer zeker kan dat geen kwaad maar ik stel me de volgende vraag wat met de amperage.

Ik ben geen arts maar ik denk als er op een modelbaan 8A en 16V of 18V staat en een peuter raakt de 2 geleiders aan (2 of 3 rail maakt niet uit) dan vermoed ik wel dat die peuter toch een redelijk schok(ske) zal krijgen.

Nu lees ik dat de nieuwe MX10 centrale 12A kan leveren, ik weet het niet maar ik denk dat toch een "gezonde" volwassene het zal voelen met 16V en 12A op een baan en men raakt de rails aan.

Wat is er wettelijk toegestaan aan amperage dat op speelgoed mag staan?

En een beginners vraagje van een beginnende DCC'er: is het niet beter een centrale van 3A en meerdere boosters(3A ) te hebben die verschillende delen van de baan bedienen dan één centrale die 12A kan leveren?
 

Steven123

#1
Naar mijn bescheiden mening ga je nooit iets kunnen voelen van die 12V,
kom maar eens aan de + en - van je auto loodaccu; bv  12Volt en 100 Ampère/uur...

Het is eerder de spanning die gevaarlijk is dan het ampèrage:
neem nu een elektrische vliegenmeppen... 2 batterijtjes van 1,5V (dus 3V) het ampèrage is belachelijk klein van zo'n batterij.
Die 3V wordt door middel van een kleine tranfo in de mepper verhoogd naar een veel hogere spanning, die omvorming heeft tot gevolg dat de ampèrage erg naar beneden gaat, maar door de hoge spanning zal het een flinke schok geven,

koeiendraad hetzelfde; hoge spanning, erg lage stroomsterkte.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PietB

Citaat van: janieburton op 09 januari 2013, 17:52:51 PM
dan vermoed ik wel dat die peuter toch een redelijk schok(ske) zal krijgen.
Een volwassene voelt ook best wat, zeker als je vochtige handen hebt.
Ik voel regelmatig als ik met mijn blote onderarmen over een active rail heen lig een lichte schok.
Citaat van: janieburton op 09 januari 2013, 17:52:51 PM
In de industrie is 48 een veilige spanning en met de weerstand van het menselijklichaam zal de combinatie niet dodelijk zijn, wordt er aangenomen.
Citaat van: janieburton op 09 januari 2013, 17:52:51 PM
En een beginners vraagje van een beginnende DCC'er: is het niet beter een centrale van 3A en meerdere boosters(3A ) te hebben die verschillende delen van de baan bedienen dan één centrale die 12A kan leveren?
Als jij drie boosters en een centrale van 3 Amp elk hebt kun je die stroomsterktes niet bij elkaar optellen.
Immers de boostersecties zijn gescheiden van elkaar.
Trouwens 16 volt zal in het menselijk lichaam nooit een stroomsterkte van 12 Amp kunnen opwekken.
Een menselijk lichaam heeft ongeveer een huidweestand van 750 Ohm, volgens wetenschappelijke aanname.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/125028-soortelijke-weerstand-menselijk-lichaam-en-water/

grt Piet.

conducteur

Het kan zijn dat je iets voelt, maar erg veel kwaad kan het denk ik niet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

De spanning is minder gevaarlijk dan de ampérage.

Ik heb jaren geleden een test mee gemaakt op school. Wie kan tegen de hoogste spanning zonder de draden los te laten : ik ben tot 4.500 volt geraakt. Ampérage was bijna nul. En ik was ver van de beste  :(

In de tuin heb ik een klein LGB baan, digitaal Motorola. Met een zelf gebouwde booster van 600 VA. Als ik mijn knie of mijn arm op sporen durf zetten die onder spanning zijn (18 V) kan ik u garanderen dat ik daar wel een flinke schok van krijg. Maar als er alleen de spanning op zit en geen gebruikers (dus geen locomotieven) dan voel ik niets  ;)

Paulogic

Dit is misschien ook eens een leuk artikel (alhoewel misschien een kleintje) voor in MSM.
Er zijn hieromtrent veel misverstanden.

feit : niet iedereen voelt even snel een schok. Hangt niet enkel af van uw eigen geleidbaarheid maar ook van
de situatie, warm, koud, vochtig, zweten, soort schoenzolen.

Van mijn wagen krijg ik met bepaalde schoenen een joekel van een stoot (jawel... al veel snokken gehad).
Maar met 'goede' schoenen voel ik niets... dan is het meestal mijn vrouw die de snokken krijgt. (maar dat laatste is een algemeen vrouweneigenschap  ;D ;D ;D)
mvg,
Paul(ogic)

janieburton

Heb op het internet gezocht en heb niets gevonden mbt tot de wettelijk toegestane stroom(A) op speelgoed(modeltreinen)

Als er Belgische richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld welke kleurstoffen men niet mag gebruiken in speelgoed zal er hier in België toch ook een regeltje zijn mbt tot stroom en spanning.

En zoals Paulogic zei hangt het misschien af van de situatie.   
 

PietB

Citaat van: janieburton op 10 januari 2013, 02:56:36 AM
Heb op het internet gezocht en heb niets gevonden mbt tot de wettelijk toegestane stroom(A) op speelgoed(modeltreinen)
Nee dat kan, maar dat is toch ook niet zo heel erg interessant of wil je een fabriek van modeltreinen gaan starten?
Alle speelgoed dat in de EU op de markt komt is getest op veligheid volgens EU voorschrift.
Ik denk dus dat je niet bij de Belgiesche maar bij de Europeese wet en regelgeving moet zoeken.
Europeese wet en regelgeving overstijgt nationale wet en regelgeving.

Misschien heb je hier wat aan:
http://speelgoedrecht.nl/speelgoedrichtlijn-elektrisch-speelgoed/

grt Piet.

Martin Welberg

Tis toch  geen speelgoed  ??? Heb zelf een 8A centrale gevoed door een 12A transfo, voel er weinig van als ik met m'n horloge op de rail ga liggen. Centrale is zo snel in sluiting, zal met de nieuwe Zimo ook wel zo zijn om het vastbakken van wielen aan de rail te voorkomen. En ze leveren alleen wat er gevraagd wordt...

Gerolf

Van wettelijke maxima voor stroomsterktes bij laagspanning heb ik nog nooit gehoord.
Maar even wat dingen ophelderen
Stroomsterkte (zeker bij laagspanning) wordt bepaald door de weerstand van de verbruiker.
- huid heeft meestal een vrij hoge weerstand, afhankelijk van de dikte van de huid zelf, maar ook van vocht (zweten) of de aanwezigheid van andere geleiders (bodylotions, ...)
- gekwetste huid (wondjes dus) geleidt een stuk beter, en is dus gevoeliger
- Bij lagere spanningen lijkt me het brandgevaar groter dan het electrocutie-risico (en dan heb ik het niet over brandwonden, maar brandbare materialen in de buurt van elektrische verbruikers, zoals gloeilampjes, oververhitte bedrading, ...)

Er is een groot verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning, toch wat electrocutie betreft:
Je lichaam zit immers vol electrolyten (chemisch geleidend materiaal, bijvoorbeeld zouten in je bloed, ...)
=> bij gelijkspanning worden die constant in één richting getrokken (electrolyse, electroforese, ...)
=> bij wisselspanning worden ze (snel) "heen en weer geslingerd"
De kans op schade, en ook het "schok-gevoel" is daarom bij gelijkspanning een stuk groter.
12Vdc is zeker voelbaar, 12vAC nauwelijks. 50Vdc is dodelijk, 50Vac (door je lijf) is vrijwel onschadelijk

Wat koeiendraad betreft: daar bestaan inderdaad normen voor.
Ik weet ze niet precies, Wisselspanning van 4000V tot 7000V, met korte pulsen van maximaal 1ms, en met minstens 1 seconde pauze
=> je hebt minstens 2000Vac nodig om het "serieus" te voelen, de korte puls en vooral de pauze verhindert dat je "blijft plakken"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

De stroomsterkte wordt bepaald door de weerstand van het object dat hem aan raakt.
Circa 20mA kan bij de mens reeds dodelijk zijn.Als hij door je hart gaat.
Om bij een mens echter en gevaarlijke stroomsterkte te krijgen is (omdat de mens een vrij hoge weerstand heeft)echter een hogere spanning nodig dan 24 volt (vroeger 42).
Een spanning tot 24 volt zal nooit een te grote stroomsterkte opleveren waar aan je dus dood zou kunnen gaan.

Dat een voeding 10A kan leveren betekend alleen dat hij dat kan bij een voldoende lage weerstand (bij 12 volt 1,2 Ohm ) dat haalt als mens niemand.
Geen angst dus,van deze lage spanning is nog nooit (zover ik weet)iemand dood geslagen.
wim

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 10 januari 2013, 10:39:25 AM
Van wettelijke maxima voor stroomsterktes bij laagspanning heb ik nog nooit gehoord.
Ik wel.
Het gaat hier overigens niet om laagspanning, want dat is alles tot 1000V.
Hier gaat het om veilige lage spanning, dat maakt taalkundig niet veel uit, mar praktisch is het een wereld van verschil.
Er bestaat een Europese richtlijn voor veiligheidstransformatoren, en daarin staan maxima voor aanraakbare spanning.
Die maxima zijn: 24V, 20A, 200VA. Die grenzen moeten allemaal in acht genomen worden. Dat betekent dus, als de spanning 24V is, dan mag de stroom maximaal 8A zijn om onder de 200VA te blijven. Als je toch 20A wil, dan mag de spanning dus niet hoger zijn dan 10V.

Klaas Zondervan

Citaat van: ysbeer op 10 januari 2013, 11:35:55 AM
Dat een voeding 10A kan leveren betekend alleen dat hij dat kan bij een voldoende lage weerstand (bij 12 volt 1,2 Ohm ) dat haalt als mens niemand.
Geen angst dus,van deze lage spanning is nog nooit (zover ik weet)iemand dood geslagen.
Niet te hard roepen. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om iemand met 12V dood te krijgen, en dat is ook wel eens gebeurd. Dat ga ik niet uitleggen, want ik wil niemand op ideeën brengen.

ysbeer

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 januari 2013, 11:57:53 AM
Niet te hard roepen. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om iemand met 12V dood te krijgen, en dat is ook wel eens gebeurd. Dat ga ik niet uitleggen, want ik wil niemand op ideeën brengen.

Alles kan, maar bij NORMAAL gebruik met NORMALE mensen is die 12 volt niet gevaarlijk.
wim

janieburton

#14
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 januari 2013, 11:54:16 AM
Er bestaat een Europese richtlijn voor veiligheidstransformatoren, en daarin staan maxima voor aanraakbare spanning.
Die maxima zijn: 24V, 20A, 200VA. Die grenzen moeten allemaal in acht genomen worden. Dat betekent dus, als de spanning 24V is, dan mag de stroom maximaal 8A zijn om onder de 200VA te blijven. Als je toch 20A wil, dan mag de spanning dus niet hoger zijn dan 10V.

Volgens de gegevens van Klaas Zondervan mag bij een spanning van 16V de stroom maximum 12,5A meteen maximum van 200VA.

Dit komt uit de folder van Zimo mbt de nieuwe MX10:

"Bei Bedarf nach Voll-Ausnützung der Leistungskapazität (12 + 8 A bei jeder eingestellten Fahrspannung, also bis 24 V) kann stattdessen ein Netzgerät mit ca. 500 Watt eingesetzt werden"

Mag er dan verondersteld worden dat volgens de Europeese richtlijn het gebruik van een voeding van meer dan 200VA verboden is voor het voeden van een modelbaan?

Of is dit te kort door de bocht?