Inspiratieloos

Gestart door The Railwarrior, 25 november 2011, 18:13:18 PM

The Railwarrior

ik heb momenteel het trieste nieuws te melden dat we dit plan waarschijnlijk gaan mogen afvoeren.  Blijkbaar mag ik mijn ventilatie systeem niet aan de voorkant plaatsen maar moet die aan de achterkant op zolder komen en daarmee kom ik net in het vaarwater van waar ik mijn project zou maken, ik ben nog niet zeker in welke mate dat dit invloed gaat hebben maar op zijn minst ga ik de baan moeten inkorten, bovendien heeft vrouwlief haar bezwaren ook geuit omdat het venster op deze manier niet meer bereikbaar is... Nu ga ik weliswaar positief blijven en dit betekent dat er ook de mogelijkheid is om anders te werk te gaan.  Meer hierover volgt ongetwijfeld nog.

MVG
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door The Railwarrior
bovendien heeft vrouwlief haar bezwaren ook geuit omdat het venster op deze manier niet meer bereikbaar is...
... en ze heeft gelijk! Ook verwarmingstoestellen en zo: steeds goed bereikbaar houden !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

The Railwarrior

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door The Railwarrior
bovendien heeft vrouwlief haar bezwaren ook geuit omdat het venster op deze manier niet meer bereikbaar is...
Ook verwarmingstoestellen en zo: steeds goed bereikbaar houden !



De verwarmingstoestellen had ik wel rekening mee gehouden, die komen tegen de muur uiterst links dus daar moet ik me geen zorgen om maken.  Wel jammer want dat maakt dat ik mijn project een stuk kleiner ga moeten maken, anderzijds is er nu natuurlijk ruimte om een 2de projectje op te starten achteraf [;)]
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

Aan het venster een uitneembare brug  bouwen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dvroonen

citaat:
Geplaatst door PeterVG

Welkom op het forum Bjorn.

Fijn om te lezen dat een voormalige modelspoorder terug de hobby wil opnemen.  De ruimte die je ter beschikking hebt 7,5 op 1,5 is niet slecht maar ook niet echt veel als je in HO wil werken.  Voor N schaal zijn deze afmetingen haalbaar voor je wensen, groot station 5 sporen en een halte + enigsinds realistisch.  Als je in HO wil werken dan zal je je wensen moeten bijstellen.  Je wenst in tijdperk V te bouwen met locs type 16 en 20.  Dat wijst op internationale treinen.  Als je die treinen in een station wil laten stoppen dan heb je best een groot station nodig wegens de lengte van een internationale trein.  Met de ruimte die je ter beschikking hebt zie ik maar ??n mogelijkheid op lijn 37 en dat is Verviers Centraal.  Een zeer leuk bouwproject en haalbaar binnen de afmetingen mits enige compromissen.  Maar een extra halte binnen deze ruimte of gewoon nog een stukje vrije baan extra in HO dat lijkt me niet haalbaar.

Aangezien je in Hasselt woont kan je altijd een clubavond bijwonen van de Hoeseltse treinclub.  Babbelen met werkende leden binnen de club zal zeker ide?en opleveren.

veel succes



Hallo
Als je ergens raad moet gaan vragen is het zeker daar ze zijn al 25 jaar bezig en ze hebben nog geen fatsoenlijke baan om te rijden
                     Beste groeten Danny Vroonen
 

The Railwarrior

ik ga zo een beetje overal mijn licht op steken tegenwoordig, ik ben zoiezo van plan om (als ik niet moet werken tenminste) naar de modelspoorexpo te gaan om daar misschien nog enkele idee?n op te doen.  Hoe dan ook volgens mij vind je overal wel dingen of idee?n die de moeite waard zijn om na te bouwen.  Zo kwam ik op intermodelbau een diorama tegen van een staalfabriek, daarmee daagde mij het idee om iets uit de luikse staalnijverheid te bouwen, daarna kreeg ik dan het idee van lijn 44 door een boek wat ik las over de geschiedenis van de desbetreffende lijn en natuurlijk ook mede door mijn persoonlijke affiniteit met deze streek.  nu ik mijn ruimte echter beperkt zie worden door enkele praktische overwegingen die terecht in acht moeten worden genomen ben ik dus wat op zoek naar een nieuw onderwerp want telkens ik begin te bouwen en iets realistisch probeer uit te tekenen zie ik dat zelfs al heb ik een vrij grote ruimte ter mijner beschikking, dat ik toch steeds een compromis ga moeten zoeken.  Er is me ook al vertelt ondertussen dat ik misschien nog 1000 plannen ga uittekenen, maar uiteindelijk op een dag een plan ga tegenkomen waarvan ik gewoon ga zeggen dat is het, en dan bij uitvoering het zelfs nog wat ga bijschaven, maar het belangrijkste is dat je moet beginnen met een concept volgens mij.  En daar knelt misschien ook het schoentje een beetje, wat is voor deze ruimte een haalbaar concept rekening houdende dat je met een bepaald materieel zit waar je op verder wil bouwen.  ik heb namelijk al een aantal locomotieven zoals een type 16, type 20, type 80, type 62, een klassiek motorstel, wat rijtuigen in memling livrei, een TEN rijtuig, en een aantal goederenwagens, kortom materieel wat vooral voorkwam eind vorige eeuw, en dan nog liefst in internationale treinen van die tijd.  Van daar dus de vraag, wat is een haalbaar concept, ik heb nu inmiddels al her en der advies ingewonnen en men zegt me ook telkens om niet te groot te beginnen opdat het dan nooit af geraakt.  Van daar heb ik besloten om dus links een baan te bouwen van 6m lang op ongeveer 1m breed.  hiermee kan ik dan met mijn huidige materieel te werk gaan, om dan later aan de rechter kant een 2de volledig nieuwe project uit te bouwen. kortom het huidige probleem blijft, welk concept kan je min of meer realistisch uitbouwen op een baan van 6m x 1m waar je tegelijk nog een beetje kan treintje rijden en toch nog een realistisch beeld hebt?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

conducteur

Op mijn treinbaan is het de bedoeling om met  treinen tot maximaal 150 cm te rijden. De baan zelf is een l vorm. Het is eigenlijk een rechthoek van ongeveer 300 cm bij 100cm, met nog een vierkant linksvoor van 100cm*100cm.


Op jouw 6m moet het dus zeker mogelijk zijn om iets te vinden waar je met iets langere treinen kan rijden naar modern voorbeeld. (waar ik met stoomtreinen en diesel wil rijden.)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Je wenst een vrij getrouwe situatie om met realistische combinaties te rijden op 6m in schaal H0.

Ik zou eens uitkijken naar een klein gemeentelijk stationnnetje op een hoofdlijn. Het stationnetje is in feite een opgewerkte halte, met amper 2 perronsporen, maar met een goederenkoer.

Met deze situatie heb je vrij veel rijmogelijkheden, en toch realische lengte. Express, Directe en Semi-Directe treinen rijden het station zonder stoppen voorbij. De Omnibus stopt er half-uurlijks en een goederentreintje (caboteur) komt er dagelijks een paar nieuwe goederenwagons afzetten, en de oude weghalen.

Je hebt een zee van ruimte om de scenery te maken, want veel meer dan een dubbelspoor met een paar korte goederen-opstelspoortjes is het niet.

Je kan een reele situatie (verkort) nabouwen. Ik denk aan stations als Ukkel-Kalevoet, Sint-Genesius-Rode,.... jaren 70-80, net voor de afschaf van de goederenkoers in Belgi?.

't Is maar een idee, maar mij lijkt dit een enorm leuke uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

ik heb na heel veel zitten brainstormen het idee van de 6m baan voorlopig even laten varen.  ik heb in feite erg veel ruimte en ben van plan deze dan ook ten volle te benutten maar door het raam zoals reeds gezegd zie ik mij genoodzaakt kleiner te bouwen.  dit neemt echter niet weg dat ik daardoor wel eventueel 2 of meerdere projectjes kan opstarten op deze manier.  Na veel overleggen met enkele collega-modelbouwers heb ik het plan opgevat om toch maar met een kleinere baan te beginnen om zodoende dit als leerschool mee te nemen.  daarna kan ik alsnog bekijken hoe ik het verder aanpak.  Deze kleine baan zo iets van een 3mx3m worden in een L vorm (zie bijgevoegd plan) en het zou gaan om een kopstation met onderin een schaduwstation en keerlus...

dan is vraag 1 natuurlijk wat denken jullie over dit plan?





nu is de volgende vraag uiteraard hoe dit digitaal aan te sluiten, ik heb momenteel reeds wat materiaal van roco en marklin allemaal 2 rail gelijkstroom welke ik dan zou moeten ombouwen neem ik aan naar digitaal.  waar zou ik best de isolatoren plaatsen?  hoe de secties in te delen?,... en nog zo vele vragen die nu nog niet in mij opkomen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

na heel wat nadenken moet ik toegeven dat het toch niet zo simpel is als het lijkt, een formule 1 circuit langs de baan is een mooi maar ambitieus plan maar misschien toch moeilijk te realiseren, tenzij je (zoals al enkele keren is opgedoken in modelspoormagazine) een baan maakt met 2 sporen zonder rangeermogelijkheden of toch althans met zeer beperkt).  Hetgeen ik vooral wil is wat kunnen rijden, wat kunnen rangeren in een licht verstedelijkte omgeving, rijdende met materieel waarvan de wagens al snel 30cm lang zijn, neem daarbij dat ik ietwat beperkt ben in afmetingen, de achterkant van mijn baan (als ik ze maak op 1m hoogte) komt tegen een schuin dak van 45° dus dan betekent dit dat ik naar voren toe wat meer plaats heb, in totaal kan ik dan gaan tot een diepte van 150cm, op zich is dit veel te diep want de achterkant van de baan kan ik dan nooit bij moest daar wat mislopen de totale lengte die ik kan benuttigen is 7m20, en nu hoor ik al menig criticaster denken amaai jong waar klaagt ge over, ge hebt toch plaats genoeg en ja dat is waar op zich heb ik plaats genoeg, maar toch kom ik telkens weer in een knoop te zitten, is het omdat ik te veel wil, is het omdat de dingen die ik wil onverenigbaar zijn, ik weet het niet.  mss kan ik hier best eens op een rijtje zetten wat de bedoeling is al ware het maar voor mezelf  :D (Einstein prate ook tegen zichzelf toen hij de relativiteitstheorie bedacht  :P) maar goed het gaat dus over het volgende:

-rijden met lange treinsamenstellingen van tot 7 rijtuigen van 30cm met E-tractie
-zowel kunnen rijden als rangeren
-iets ivm autosport verwerken in de scenery op een geloofwaardige manier (maar ondertussen ben ik er ook uitgekomen dat dat niet per se een F1 circuit moet zijn dat zich in de achtergrond bevind, maar dat kan eventueel ook een Mercedes dealer zijn die de deuren opent en enkele circuitwagens ten toon stelt)
-liefst ook met een beetje reliëf spelen waardoor de treinen over mekaar rijden via brugjes of ondertunneling...

op zich lijkt me dat niet zo verschrikkelijk veel maar ik denk dat er op zich een duidelijk thema ivm de treinen ontbreekt om een goed plan te kunnen maken (of vergis ik me?)  hoe dan ook hetgene wat me telkens weet te nekken is als ik de hoogte in wil gaan het schuine dak waar ik tegenaan moet bouwen en dat je met een klimspiraal best (zeker in de treinsamenstellingen dat ik wil rijden) een minimum diameter van 130cm hanteert...

wat denken jullie? of hoe kan ik het best mijn gedachten effe ordenen hier?

mvg
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Kijk eens naar de baan Vaerwegh dok van MTD, dat is een baan waar dat pefect kan, beetje rangeren en met lange treinen rijden, het geheel is wel langer dan 7m20, maar toch ...

Ofwel ga je te werk zonder plannen ... Bouw gewoon je dragende structuur, leg daarop je schaduwstation en vertrek naar een beetje hoger en begin maar alvast te schuiven met rails. Zo kom je soms spontaan tot een mooi resultaat. ;)

Dit 242 pagina's tellende draadje is het resultaat van spontaniteit en doen waar je op dat moment zin in hebt. Eerlijk gezegd vind ik alles mooi spontaan uitgevallen zijn, zeker op de beperkte ruimte die de man ter zijner beschikking heeft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Een racecircuit en een station in een (klein-)stedelijke omgeving dicht bij elkaar vind je alleen in Monaco, denk ik.
Parade-baanvakken (met schaduwstations) kan je wel combineren met F1 of een rally-circuit
Een spooraansluiting met wat industrie bezorgt je dan wat rangeer/spelmogelijkheden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Laat je inspireren door de banen in Modelspoormagazine, op het net, op expo's.... of gewoon in het echt (maar neem dan een bescheiden station).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Bjorn,
Ik kan jou hier maar op één punt antwoorden,
Het rijden op een baan van die lengte met een lange trein is perfect mogelijk.
Ikzelf rij ook op zo iets met een containertrein met 11 wagens,
het enige probleem is echter om hem te "parkeren" als je er met een andere trein langs wil.
Hij moet ruim tussen de 2 wissels van een (zij)spoor kunnen!

;)

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 04 december 2013, 22:26:47 PM
Kijk eens naar de baan Vaerwegh dok van MTD, dat is een baan waar dat pefect kan, beetje rangeren en met lange treinen rijden, het geheel is wel langer dan 7m20, maar toch ...

Ofwel ga je te werk zonder plannen ... Bouw gewoon je dragende structuur, leg daarop je schaduwstation en vertrek naar een beetje hoger en begin maar alvast te schuiven met rails. Zo kom je soms spontaan tot een mooi resultaat. ;)

Dit 242 pagina's tellende draadje is het resultaat van spontaniteit en doen waar je op dat moment zin in hebt. Eerlijk gezegd vind ik alles mooi spontaan uitgevallen zijn, zeker op de beperkte ruimte die de man ter zijner beschikking heeft.

ik heb ondertussen eens op deze pagina's gaan kijken maar 'k moet wel zeggen dat het echt extreem veel is om te lezen en tot nog toe ben ik niet echt iets tegengekomen concreet over de baan zelf... misschien best eens volharden :-)

Citaat van: Gerolf op 04 december 2013, 22:28:51 PM
Een racecircuit en een station in een (klein-)stedelijke omgeving dicht bij elkaar vind je alleen in Monaco, denk ik.
Parade-baanvakken (met schaduwstations) kan je wel combineren met F1 of een rally-circuit
Een spooraansluiting met wat industrie bezorgt je dan wat rangeer/spelmogelijkheden

klopt gerolf, maar er is nog een 2de optie, en dat is misschien onverwacht maar dat zou monza zijn, vroeger was dit echter een 2 sporig lijntje met een kleine industrieaansluiting.  Ik zou dit als voorbeeld kunnen gebruiken en wat kunnen verbelgischen in feite...

zie onderstaand fotomateriaal ik via google earth heb gevonden











Citaat van: doomslu op 04 december 2013, 22:29:09 PM
Laat je inspireren door de banen in Modelspoormagazine, op het net, op expo's.... of gewoon in het echt (maar neem dan een bescheiden station).

ik ben ondertussen de voorbije 2j naar een aantal beurzen geweest en vandaar ook de ervaringen die ik beschreef in vorige post in dit draadje, in het echt vind ik dat je soms nog de mooiste voorbeelden tegenkomt, mijn probleem is dan eerder dat de stations daar eerder TE bescheiden zijn, zo is in mijn vb dat ik hier aanhaal, nl. Lesmo in Italië, slechts een station met 1 spoor zonder veel poespas.  Vroeger zag het er echter wel anders uit, maar ook eerder bescheiden wel.

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2013, 22:33:26 PM
Bjorn,
Ik kan jou hier maar op één punt antwoorden,
Het rijden op een baan van die lengte met een lange trein is perfect mogelijk.
Ikzelf rij ook op zo iets met een containertrein met 11 wagens,
het enige probleem is echter om hem te "parkeren" als je er met een andere trein langs wil.
Hij moet ruim tussen de 2 wissels van een (zij)spoor kunnen!

;)
het lijkt me dat als je kan rijden dat je dan onderin ook wel genoeg plaats hebt om een schaduwstation te maken voor je trein te 'parkeren' of vergis ik me?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)