Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Metro in model ? Iemand?

Gestart door Roderik, 27 oktober 2005, 12:33:18 PM

Roderik

't Is voor sommigen misschien een rare vraag en de praktische uitwerking is ook een groot vraagteken maar kent iemand het bestaan va een modelspoorbaan met metro's als thema? Dat zijn toch ook spoorvoertuigen? ?
Always be modelling!

glamo

hey RODERIK;

het lijkt me een leuk idee, maar rijdt een metro niet meestal
ondergronds?
ik zou niet weten hoe ik dat moet uitwerken.
ik volg met spanning hoe andere daarover denken.

kurt
 

diesels

Op Eurospoor stond een Engels N-spoorbaantje met een metrotrein [:)]. Ik heb ook een Britse H0-baan gezien op Rail vorig jaar waarin gereden werd met derde rail-voorstadsstellen, maar dat is net weer even anders. Verder is er geloof ik een Berlijnse U-bahn in model (inclusief een versie met grafitti), maar dat kan ook een S-bahn zijn geweest...

groeten Sicco

diesels

citaat:
Geplaatst door glamo
het lijkt me een leuk idee, maar rijdt een metro niet meestal
ondergronds?



Er zijn steden zat waar veel kilometers metrolijn bovengronds zijn, op niveau 0 of +1 zegmaar... Wel stoer als je een stadsbaantje hebt....

kasteel

geweldig idee
moet mogelijk zijn - ik zag ooit een uitgewerkte ondergrondse baan in een koolmijn op verschillende niveaus - vraagt wel heel wat speciale scenery en opbouw van de baan  
alvast succes - kan een boeiend verhaal worden - misschien in MSM te publiceren
Jan

janjozef

hij die zich geroepen voelt begint maar. Zal technisch niet veel moeilijker zijn dan een spoorbaan maar veel meer dan 1 lijn ondergronds zal problemen geven.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Het zal zeker de bedoeling zijn om trein en metro te combineren.
Tom

Havoc

Van de brusselse metro loopt een mooi stuk bovengronds (aan het west station zelfs langs de spoorlijn). En de onvoltooide symphonie van Charleroi is ook voor een stuk bovengronds. De baan van Wuppertal is volledig bovengronds. Moet dus zeker kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marctje

op de ho wisselstroombaan in Antwerpen Miniatuurstad hebben ze een metro ingebouwd ondergronds, het station is te bezien via een opening in de zijwand. Nu weet ik niet of het in orde is gekomen of niet maar ik dacht van wel.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

tonycabus

De Brusselse club in het metrostation "Anneessens" heeft ook een zichtbare ondergrondse metro. In Duitsland heb ik al vaker websites gezien van bouwers die S-Bahn en U-Bahn in hun "Anlage" kombineren. Maar dat zijn dan meestal wel grotere banen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

De baan in Anneessens was een initiatief van de mivb, pierre meriaux die later verantwoordelijk was voor het trammuseum had een tiental metrotreinstellen gemaakt op een chasis van een 515/815 van marklin de kast was van plexiglas dat van binnen geschildert was,een aantal jaar geleden heb ik er ??n teruggezien in een vitrinnekast in het kabinet van toenmalig staatsekretaris robert delathouwer maar sinds het aantreden van pascal smet heb ik deze niet meet gezien
het was de bedoeling de hoogteverschillen van het metronet te tonen , ik herriner mij een hoogte boven de grond van 30 cm tot ongeveer 1m20
de baan stond op houten paaltjes en gaf eeb zeer goed idee van de hoogteverschillen van het net
de baan werd doorkruisd door een normale spoorweg waarop een type 64 reed met enkele personenwagons , dit om de kruispunten mer de nmbs aan te duiden pierre had mij gevraagd om het elektrische gedeelte voor mijn rekening te nemen doch de tweede keer dat we aan de baan wilden werken was het rollend materiaal gestolen en is het projekt afgeblazen
spijtig want de voorstelling van de denivelaties deed een beetje danken aan een tandradbaan zonder tandrad en zonder bergen

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Wat bedoel je daar mee Tony?
Always be modelling!

Arnenys

mark, een nederlander, heeft een ongelooflijk mooie trambaan. hij is ook van plan er een ubahn in te zetten
ga dus maar eens kijken op
www.marks-modeltrambaan.cjb.net[;)]

Gerolf

Dat is inderdaad de moeite, mooie site ook trouwens [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw