Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Belasting wagens

Gestart door EricVW, 16 december 2006, 20:15:59 PM

EricVW

Hoeveel mag een lok per wagen trekken,is dat ongeveer 150gram
Voor 10 goederenwagenswagens
ERIC

Klaas Zondervan

Eric, om te beginnen: zou je in het vervolg je vragen wat duidelijker kunnen omschrijven? Nu moest ik het wel 5 keer lezen voordat ik begreep wat je bedoelt.
Nu het antwoord op de vraag. Voor het gewicht van wagens bestaan richtlijnen, en die vind je hier:
http://www.morop.org/de/normes/nem302_d.pdf

Gerolf

Ik had die vraag ook gelezen gisteren. Niet echt duidelijk, want het gaat ook over trekkracht van een loc en de "souplesse" van de wagentjes. Een wagen mag vb. 100g wegen, maar zo slecht bollen dat hij meer trekkracht van een loc vraagt dan een goedbollend wagentje van 150g.
De trekkracht van een loc wordt dan weer bepaald door zijn eigen gewicht (adhesie), de hoeveelheid en kwaliteit van de aangedreven wielen (antislip) en natuurlijk de overbrenging en motor. De verschillen kunnen zeer groot zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Hoeveel balast mag er op een rungenwagen liggen(4asser)
Uit te testen zeker
Ja inderdaad je hebt gelijk het is slecht geformuleerd
In het vervolg
Groetejs
ERIC

ysbeer

Simpele grond regel.

Een lok trekt net zoveel wagens als hij op jou baan boven aan de helling krijgt.
Verder valt daar niks zinnigs over te zeggen.
De ene lok is de andere niet,en de ene wagen is ook de andere niet.

Hier geld dus
HIJ DOET HET OF HIJ DOET HET NIET.

wim ysber

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Eric Van Watermeulen

Hoeveel balast mag er op een rungenwagen liggen(4asser)
Uit te testen zeker

Eric, heb je die norm NEM 302 dan niet bekeken? Daar staat het toch in?
Het is prima dat je vragen stelt, maar dan moet je wel de antwoorden goed bekijken, anders blijven we bezig.

Ludwig

Toch spijtig vind ik .
Op de morop site is een schat aan info te vinden.
Maar in het nederlands niets [}:)]
Nu weet ik ook wel dat het in elke taal publiceren niet haalbaar is maar zou het niet te doen zijn dat de site in belgie of nederland door iemand vertaald word ??
Het is maar een gedachtje h? [:)]
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Klaas Zondervan

De Nederlandse vertaling is op papier te verkrijgen bij de NMF en bij Febelrail. Moet je wel iets voor betalen, voor de kopi?erkosten.
Ik heb laatst ergens gelezen dat ze ook bezig zijn met een Nederlandse vertaling op internet, maar ik weet niet meer waar ik dat gezien heb.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

De Nederlandse vertaling is op papier te verkrijgen bij de NMF en bij Febelrail. Moet je wel iets voor betalen, voor de kopi?erkosten.
Ik heb laatst ergens gelezen dat ze ook bezig zijn met een Nederlandse vertaling op internet, maar ik weet niet meer waar ik dat gezien heb.



Zeer goed nieuws Klaas.
Als iemand meer weet over de vertaling laat dan iets weten a.u.b
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Da's straf ... men is het eens over een Nederlandse vertaling - dat is het moeilijkste deel ivm normering - maar men slaagt er niet in deze op het web te publiceren, terwijl de website al wel anderstalig bestaat? [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,
de website is van de Morop zelf. Daar staan de normen in het Duits en voor een deel ook in het Frans en Engels. Voorzover ik weet is alleen de Duitse versie compleet.
De Nederlandse vertaling is gemaakt door een samenwerking van NMF en Febelrail, en bestaat alleen in gedrukte vorm. Als ik me goed herinner is iemand bezig om die om te zetten in pdf. Daarna moeten ze nog ergens op een website komen. Het lijkt allemaal erg eenvoudig, maar aangezien het allemaal hobby is moet er iemand werk in steken en iemand moet de nodige webruimte beschikbaar stellen.
Maarre, wie belet b.v. MSM om het zelf te doen? [:)]

Gerolf

Ik heb zelf "slechts" 100MB webruimte, maar daar kunnen heel wat pdf's op...
Niettegenstaande: alle respect voor vrijwilligerswerk, hoor!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,

ik heb inmiddels teruggevonden waar ik dat gelezen had van die Nederlandse normen op internet. Het was in dit draadje op het forum van Beneluxspoor.
Daar staat een opmerking van ene Sobat Kras. Dat is de nickname van Hans Reints, medewerker van het blad Railhobby. Dus het lijkt er op dat er iemand bij Railhobby mee bezig is.

janjozef

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag geef mij dan maar het antwoordt van Wim. Zoveel als jouw loc aankan en eventueel, als je meer realistisch wilt rijden, zoveel als ze in het echt trekken. Vergeet al de andere regels zij kunnen dan wel waarheid zijn voor mij is het uiteindelijk veel geblaat en je hebt er als modelbouwer niet veel aan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan,
Als je die regels geblaat vindt dan heb je toch de essentie gemist. Die essentie staat in de norm waar ik naar verwees, in de inleiding. Om te voorkomen dat wagens in een boog omvergetrokken worden moeten ze een bepaald minimaal gewicht hebben, en ze mogen niet meer dan 30% in gewicht per lengte verschillen.
Dat is geen geblaat, dat is nuttige toegepaste techniek om te zorgen dat de treinen in het spoor blijven.