Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSN N Module : Project X

Gestart door 59erke, 10 september 2017, 19:19:38 PM

59erke

Naar aanleiding van de MSN N schaal Forumbaan stel ik hier mijn module voor.

Als inspiratiebron heb ik onderstaande foto gekozen van de 59 in Kluisbergen met op de achtergrond de ondertussen verdwenen steenkoolcentrale van Ruien. Deze foto dient als inspiratiebron maar ik ga mijn fantasie erop los laten.

IMG_0001 by 59erke, on Flickr

Bedoeling is om de enkelsporige lijn dubbelsporig te maken.

Wat je op de voorgrond ziet wordt integraal overgenomen zoals de onverharde weg, het grachtje en het weidelandschap

De achtergrond in de vorm van de steenkoolcentrale zal iets anders worden, misschien in halfrelief of eventueel schilderen in de achtergrond.

Als alternatief (zogenaamd plan B) zal het een verlaten overwoekerd stukje spoor worden met ernaast een woonwijk.

Ondertussen is de bak reeds gemaakt. Let niet op de tekeningen, ik heb al eens een beetje gebrainstormd met de nodige schetsen.

20170908_192723[1] by 59erke, on Flickr


wordt vervolgd ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Op de achtergrond lijkt me beter voor die koeltoren. Ik vermoed dat de fries minder dan 80cm hoog hangt ...

Sucses met de plannen en de bouw !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Zie er een leuk onderwerp uit. Succes met de bouw.

railrunner

Wat mij opvalt is dat er veel gaten zijn in de modulebakjes van mijn medebouwers.  Gewichtsproblemen?

Ik denk niet dat steenkoolcentrale gebouwd kan worden op de module wegens de diepte, ook niet in half-reliëf.  Foto is misschien wel haalbaar.  Schilderen?  Ik hoop dat je goed kunt tekenen / (kunst)schilderen.  Ik ben benieuwd hoe je dit uiteindelijk gaat oplossen.  Landschappelijk gaat het wel mooi zijn aan de foto te zien.  Succes Koen!

Michiel

Jim, die gaten staan op het oorspronkelijk NCI plan, en zijn op deze manier ook in ons richtlijnlijstje gesukkeld. Indien die gaten geen practische funtie hebben (draden door steken of zo) dan lijken me die gaten geen verplichting. Een goede opmerking (want die gaten zijn lastig om maken met klokboor)

Koen, dit is een leuk uitgangspunt, als inspiratie. I ben benieuwd hoe je de centrale van Ruien zal uitvoeren (ik ben er als student ooit geweest): als model net naats de spoorlijk, als soort half-relief of als foto op de achtergrondplaat. In elk geval, veel plezier!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Merci voor de steun mannen. Diepte van de module is inderdaad het grootste probleem. Ik zal wel zien wat mijn experimenten brengen. Eerst een degelijke manier vinden om een schoorsteen en koeltoren te bouwen.

Kwestie van gaten heb ik inderdaad de leidraad gevolgd. Denk nu ook wel dat twee gaten van 70 wat van het goede teveel is voor enkele draadjes te laten doorkomen.

Btw bij mij is zo'n gaatje van 70 direct geboord hoor, vraag mij af waarom jullie er zoveel moeite mee hebben ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

Zeer leuk thema.
CiteerHet zal nog een beetje wikken en wegen zijn om de grote koeltoren te kunnen plaatsen. In juiste schaal zou deze een gronddiameter hebben van 260mm en een hoogte van 650mm. Mogelijks biedt schaalverkleining een oplossing ofwel schilderen op de achtergrond.

Schaal verkleining kan de diepte werking van je module helpen.

Ik kijk uit naar het vervolg.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

59erke

#8
Aanpassing van het thema ? De centrale van Kluisbergen (Ruien) blijkt een beetje te groot uit te vallen, bovendien is het heel moeilijk om nog aan detailfoto's te geraken. Modules uit breiden biedt geen oplossing aangezien ik de breedte nodig heb en niet de lengte.

Daarom ben ik aan het denken om de site van Ruien te vervangen door een compacter geheel, nl de transfo van zwevegem.
Reden is voor de hand liggend nl. compacter en meer detailfoto's te vinden.
De rest van het baanplan zou ik behouden.





wat denken jullie ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Ziet er ook een leuk thema uit. Gewoon doen wat je zelf het leukste/ haalbaar vind. Niets moet alles kan  :D

59erke

Daar heb je wel een punt in Dirk.

We zullen nog wel zien, de scenery zal nog niet voor eerstdaags zijn.
Ik heb nog wel wat ander werk voor de boeg zoals de poten, fries, achtergrond, stroomvoorziening,...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Vandaag een paar uurtjes de tijd gehad om verder te werken aan de module.

De poten zijn op maat gemaakt en onder de module geplaatst.

Alles gaat hier een beetje langzamer dan de rest van de bende maar we komen er wel...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Maak je niet druk, bij mij ligt de werf ook even stil.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

En we zijn terug vertrokken...

De module staat op zijn poten.
Verder is de fries ook gemaakt, helaas nog geen foto van genomen.



Nu dat het grove werk gedaan is tijd voor het kleinere (plezantere werk)
De eerste beelden



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

De kleine onderdeeltjes zijn samengevoegd.



Verder bezig geweest een bijhorend muurtje te maken



Grondkleurtje gegeven



Nu nog een beetje zoeken om die typische wit/gele natuursteenkleur samen te stellen en dan kan het definitieve kleurtje erop en kan alles samengevoegd worden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan