Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vraagje over de reeks (HLD) 55 / type 205

Gestart door D_Loc, 17 augustus 2015, 23:00:49 PM

D_Loc

Ik vroeg mij af of iemand weet of de reeks 55 ook met perslucht kan worden gestart. Ik had al even in de archieven van Rixke/Tassignon gekeken maar kon het daar zo snel niet vinden. Ik vond er wel de nodige documentatie over de reeks 55 maar daarin vond ik niets over het starten.

Ik weet dat dit bij de CFL 1800 mogelijk is, ik heb hier een geluidsopname van gemaakt en aan de Loksound toegevoegd (binnenkort beschikbaar). Je kan straks kiezen tussen een koude start (huidige starten, welke eigenlijk van reeks 62 is  ;D) of een warme start (met perslucht). Dit zal met dezelfde functietoets te bedienen zijn als de dynamische rem (shift mode).

Als dit inderdaad bij een 55 ook mogelijk is dan krijgt dit project ook de "warme" start erbij.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Dirk,
Ik denk het niet dat je een 55 met lucht kan starten. Maar goed.
Kan jij uitleggen hoe je denkt dat het werk?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Mark,

De techniek werkt als volgt en wordt voornamelijk gebruikt bij grote scheepsmotoren (info gevonden op internet):
Bij luchtstarten start je de motor door samengeperste lucht te injecteren in de cilinders en dit één per één, zodat de zuigers één per één naar beneden worden geduwd. Daardoor drijven de zuigers de krukas aan, wordt er diesel in de cilinders ingespoten en samengeperst, en begint de motor te lopen.

Wat mij opviel is dat het starten sneller ging als via de conventionele methode met startmotor.
Ik zal vanavond de geluidsopname wel in Dropbox zetten en hier een link plaatsen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Dit systeem bestaat reeds lang,
Ik heb ooit een 3cylinder BOOMse kabelkraan(dragline) gehad die enkel op die manier startte.
Bij koudstart werd dit geholpen door het inbrengen van brandende wieken(zagen er uit als sigaretten).
Bij lang stilstaan(weken-maanden) was de reserve-perslucht verdwenen en moesten wij naar het stamcafé om een fles tap-perslucht te gaan halen,
dat resulteerde er dan dikwijls in dat de motor maar pas de volgende dag opgestart werd! ;D ;D ;D

;)

raf

ja bij scheeps motoren wordt dit inderdaad zo gedaan
meestal werden er dan 3 cylinders op perslucht gestart en de rest op diesel
als de motor dan warm was dan werd overgeschakeld op dikke fuell die eerst een bepaalde temperatuur moest hebben wilde hij ontsteken
daar was een systeem voor wat via de uitlaat werkte en dat regelbaar was
hier zo een B&W diesel die gestart word
https://www.youtube.com/watch?v=IETAOhdKwEw

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

treinenhobby

 

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Kris

Hallo,
Alle scheepsmotoren ( vanaf een zeker vermogen ) worden altijd met perslucht gestart de motoren zijn te groot om met een startmotor te starten
Als de luchtcilinders gevuld zijn kan men ook gemakkelijker van een dood schip (geen elec) starten
Meestal met 30 bar luchtdruk , de generators worden ook zo opstart (meestal al het vermogen van een locomotiefmotor ) alle ABC , cockerill , ... Motoren worden zo gestart op schepen
De perslucht wordt in alle cilinders volgens een bepaalde volgorde via een startluchtklep toegevoerd en dan het brandstofmengsel
De grote motoren vb containerschepen veranderen zo zelfs van draairichting (geen keerkoppeling of verstelbare schroef )
Het heeft niets te maken met de zware stookolie die is al op ongeveer 140°c gebracht en circuleert reeds door de injectoren (kan ook op normale dieselolie werken )
Ik weet dat er ook enkele locomotieven zo starten

Kris

pandur

Nu binnenkort komt de uitlevering van twee HLD 205 door B Models.
Was de toenmalige livrei voor deze 205 017 , de 5504 en de 5507 in tijdperk III ,  voorzien van een zwart dak zoals dat toen gebruikelijk was ?J
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

OlivierV

Citaat van: pandur op 06 juni 2016, 12:03:58 PM
Nu binnenkort komt de uitlevering van twee HLD 205 door B Models.
Was de toenmalige livrei voor deze 205 017 , de 5504 en de 5507 in tijdperk III ,  voorzien van een zwart dak zoals dat toen gebruikelijk was ?J
Eric
Bij de het type 212 (62) van Roco is het ook zo dat deze een zwart dak hebben. Of dat conform de normen is moet ik even opzoeken, maar het zal wel zo geweest zijn zeker? 212 is het kleinere broertje van de 205 ... en ik ga er ook van uit dat ze bij Van Biervliet hun research zo goed en zo kwaad mogelijk doen.
Ook bij de 205 van Trix was het dak zwart, allicht zal het wel juist zijn, Marklin bracht ooit ook een boekje uit van de reeks 55/type 205, daar moeten wel foto's van een 205 te vinden zijn ...

Foto's type 212, met zwart dak.




Beide foto's gevonden op rixke.tassignon.be.

Dus het lijkt me wel te kloppen.

De 5504 en de 5507 waar je van spreekt zijn modellen voor tijdperk 4, gezien hun nummering. 5507 heeft een 9-tal jaar rondgereden in het jasje waarin B-models hem uitbrengt. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

#10
#  Fotoboek Nicolas type 205: 
Meeste van de  afgedrukte foto's van de 205's zijn zw/w.  Is weinig verschil te zienl tussen het vuile donkergroen van de loc-kast en het
matzwart (?) van het  loc-dak.
2 kleurenfoto's van de locs 205.002 + 205.008:  kast is donkergroen  /  dak (verluchtingsroosters) is matzwart.

# Kleuren NMBS - Max Delie:
kleurenfoto locs 205.016 + 205.017:  dak matzwart;

# Diesel B  -  Max Delie:
kleurenfoto 205.019:  dak mat (vuil) zwart  (of zeer erg vervuild donkergroen ?)

>> zie ook op dit forum:     Schaal 0:      0-schaal type 205:     foto's & filmpje





Bundesbahnfreak

Dirk, ik heb verschilende jaren als electro op diesels type 51 en 62 gewerkt. Beide types starten electrisch. In hun hoofdgenerator die de tractiestroom opw
ekt zit ook er een startwikkeling waardoor de dieselmotor gestart wordt. Pneumatisch worden deze motoren niet gestart eveneens wordt die van de type55 op dezelfde manier gestart. De rangerdiesels en mw hebben een startmotor zoals gekend bij een auto. De oude rangeerdiesels zoals een type84,wordt wel met luchtdruk gestart. Deze had een startreservoir die met een hogedrukcompressor gevuld werd. Door middel van enkele kranen en een hefbboom werd de motor gestart. Je had slechts een paar pogingen, daarna was de reservoir leg en kon de loc naar de werkplaats om daar met een mobiele hogedrukcompreser  het reservoir te vullen.

D_Loc

Citaat van: Bundesbahnfreak op 06 juni 2016, 22:35:51 PM
Dirk, ik heb verschilende jaren als electro op diesels type 51 en 62 gewerkt. Beide types starten electrisch. In hun hoofdgenerator die de tractiestroom opw
ekt zit ook er een startwikkeling waardoor de dieselmotor gestart wordt. Pneumatisch worden deze motoren niet gestart eveneens wordt die van de type55 op dezelfde manier gestart. De rangerdiesels en mw hebben een startmotor zoals gekend bij een auto. De oude rangeerdiesels zoals een type84,wordt wel met luchtdruk gestart. Deze had een startreservoir die met een hogedrukcompressor gevuld werd. Door middel van enkele kranen en een hefbboom werd de motor gestart. Je had slechts een paar pogingen, daarna was de reservoir leg en kon de loc naar de werkplaats om daar met een mobiele hogedrukcompreser  het reservoir te vullen.
Bedankt voor deze toelichting.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk