Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Weeral een decodervraag!

Gestart door Rangeerduivel, 05 december 2014, 23:11:31 PM

Rangeerduivel

Dames,Heren,
In de Trix 22337 (NMBS reeks 59) zit een 21polige sound-decoder,met daarop het geluid van enkel een typhoon.
Merk decoder ken ik niet maar hij is ingebouwd vanuit de fabriek.
Hier mijn vragen hierover;
1)Kan ik die decoder vervangen door een ESU V4.0-sound?
dwz;is de bedrading dezelfde als bij eender welke DC-loc,want uit Goppingen kan men alles verwachten!

2)Kan bij vervanging de luidspreker aangesloten blijven op dezelfde punten als nu?
en kan ik dezelfde luidspreker gebruiken?

;)

Klaas Zondervan

Een 21-polige aansluiting kan een PluX 22 zijn (pennen aan de decoder) of een MTC21 (pennen op de locplatine)
Als je een andere decoder hebt met een identieke aansluiting, dan kan je die zonder meer omprikken. Elke pen heeft nl.  een vaste functie, dus verwisseling is uitgesloten.

Zie verder NEM658 (PluX) of NEM660 (MTC21)

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 05 december 2014, 23:11:31 PM
Merk decoder ken ik niet maar hij is ingebouwd vanuit de fabriek.
probeer eens cv 8 kunt uitlezen en met wat daar instaat kun je opzoeken in in de decoder idetificatie tabel van mijn site. www.modelbaan.ath.cx -> documenten -> diverse info -> decoder identificatie.pdf

grt Piet.

Rangeerduivel

@Piet,
Uitlezen kan ik met de Multimaus niet,dus meenemen naar de club  zal voor maandag zijn,
Alhoewel het van weinig belang is welk merk het is,
vraag is meer of een ESU zou passen.

Maar met hetgeen Klaas hier schrijft ben ik misschien al een stuk opgezet.
Ik heb de loc geopend en vastgesteld dat het een 21polige is ,maar hoe die pennetjes zitten heb ik niet bekeken,daar ik er gewoon niet van bewust was dat hierin 2 versies bestaan.
Ik ga dat subiet eens uitvlooien sé!
Bedankt mannen

;)

Huugooke

Wat die luidspreker betreft: hangt van de impedantie af. Staat er meestal op: 4 Ohm, 8 Ohm..

Klaas Zondervan

Welk type interface het is kun je aan de ontbrekende stekkerpen zien. Bij PluX zit die ergens in het midden, bij MTC21 in een hoek.

Rangeerduivel

#6
Vraagstuk ondertussen opgelost,
Het was inderdaad een doodgewone MTC21.
Die heb ik vervangen door het koppelstuk 21>8polige stekker(mij onlangs bezorgd door ons forumlid Trainbattools,waarvoor nogmaals dank!)
Daarin de 8polige stekker van de ESU,
De ingebouwde luidspreker van de Trix heb ik afgekoppeld van de printplaat en aangesloten aan de sounddraden van de ESU.
Resultaat;
Een vlot rijdende loc,met een prachtig soundgeluid,waar het koffiemolengeluid van de Trix-motor zachtjes bijkomt(minder dan vroeger)
Het motorgeluid wordt ook wat verborgen door het rolgeluid van de trein.
Het plaatsen van de nogal uit de kluiten gewassen decoder was wat zoeken maar is uiteindelijk toch gelukt.
Uiteindelijk resultaat;
een tevreden modelspoorder erbij! :D

Ik heb ondertussen ondervonden dat de Trix heel wat trekkracht minder heeft dan de Roco,
De motor is wel sterk genoeg,maar de Trix mist adhesie,daar de Roco op 2 draaistellen aangedreven is en de Trix op 1 draaistel

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 06 december 2014, 12:11:31 PM
Het was inderdaad een doodgewone MTC21.
Staat dat niet ergens op de doos, of in de papieren die bij de loc zitten?
Als je goed de normen leest, dan zie je overal staan dat op de verpakking van een loc moet zijn aangegeven welke interface er in zit.

reeves

Citaat van: Rangeerduivel op 06 december 2014, 12:11:31 PM
Vraagstuk ondertussen opgelost,
Het was inderdaad een doodgewone MTC21.
Die heb ik vervangen door het koppelstuk 21>8polige stekker(mij onlangs bezorgd door ons forumlid Trainbattools,waarvoor nogmaals dank!)
Daarin de 8polige stekker van de ESU,
De ingebouwde luidspreker van de Trix heb ik afgekoppeld van de printplaat en aangesloten aan de sounddraden van de ESU.
Resultaat;
Een vlot rijdende loc,met een prachtig soundgeluid,waar het koffiemolengeluid van de Trix-motor zachtjes bijkomt(minder dan vroeger)
Het motorgeluid wordt ook wat verborgen door het rolgeluid van de trein.
Het plaatsen van de nogal uit de kluiten gewassen decoder was wat zoeken maar is uiteindelijk toch gelukt.
Uiteindelijk resultaat;
een tevreden modelspoorder erbij! :D

Ik heb ondertussen ondervonden dat de Trix heel wat trekkracht minder heeft dan de Roco,
De motor is wel sterk genoeg,maar de Trix mist adhesie,daar de Roco op 2 draaistellen aangedreven is en de Trix op 1 draaistel

;)

Filmpje?

Rangeerduivel

Citaat van: reeves op 06 december 2014, 20:14:50 PM

Filmpje?

Filmpjes op internet plaatsen(laat staan op dit forum)ligt (nog) niet bij mijn mogelijkheden Tom!

Een foto echter wel...en daar zal ik deze namiddag voor zorgen.
Ik heb de 59 nu voor een kortere en lichtere werktrein gespannen,want met de ballasttrein had hij echt te veel moeite.
De ballasttrein wordt nu getrokken door de Infrabel 62(Roco) en die heeft daar géén moeite mee.

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 07 december 2014, 12:50:47 PM
Citaat van: reeves op 06 december 2014, 20:14:50 PM

Filmpje?

Filmpjes op internet plaatsen(laat staan op dit forum)ligt (nog) niet bij mijn mogelijkheden Tom!

Een foto echter wel...en daar zal ik deze namiddag voor zorgen.
Ik heb de 59 nu voor een kortere en lichtere werktrein gespannen,want met de ballasttrein had hij echt te veel moeite.
De ballasttrein wordt nu getrokken door de Infrabel 62(Roco) en die heeft daar géén moeite mee.

;)

Je kan met uw google account (dat heb je want je hebt een@gmail.com mailadres) ook filmpjes op youtube plaatsen met de knop upload, het werkt heel simpel. Of op dezelfde manier waarop je foto's op flickr plaatst kan je dat ook doen met filmpjes.

PS je kan daar ook iets anders achter hangen dan werktreinen he. ;) Je hebt nog wel enkele leuke samenstellingen op je baan die prima achter die 59 passen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 07 december 2014, 13:15:55 PM
PS je kan daar ook iets anders achter hangen dan werktreinen he. ;) Je hebt nog wel enkele leuke samenstellingen op je baan die prima achter die 59 passen.

Geen idee,
Noem ze eens,die enkele samenstellingen...

;)

Rangeerduivel

Hier dan de beloofde foto's;









Tja,er wordt hier blijkbaar ook op zondag gewerkt!  :)

;)


Metpetergaathetbeter

tss die 5907 en 6242 daar zitten heel wat jaren tss.

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 december 2014, 19:47:15 PM
tss die 5907 en 6242 daar zitten heel wat jaren tss.

Natuurlijk,
In 't echt en ook in model,
maar ik ben niet zo tijdperkgebonden,alles rijdt door elkaar,als het maar Belgisch is(zeker de tractie)

;)