Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Digitale problemen

Gestart door Huugooke, 28 november 2014, 12:07:47 PM

Huugooke

Het hele digitale gebeuren begint me stilaan wreed te irriteren!
Ik heb een tijd geleden mijn spaarvarkentje moeten openbreken voor een ECOS, denkende dat nu alle compabiliteitsproblemen zouden opgelost zijn.
Dacht ik.
Een Trix type 201 gekregen (tja een mens verjaart al eens hé). Het ding rijdt als een koffiemolen, het geluid klinkt zo vals als een kat, pas na een tijdje rondjes is er beterschap (nee, er zit niets vast, hij is goed gesmeerd).
Zet je alles af en het spel begint opnieuw.
Aangesloten op een z21: hij rijdt als een droom, maar er komt geen piepje uit!
Er blijkt een Lopi 2 in te zitten, met een 8-polige connector. Je zou denken dat ESU zijn eigen materiaal toch kent.

eric

Hugo, je bent niet alleen. Heb hier hetzelfde probleem. Maar dat ligt niet aan iets van het digitale spul van Esu, Roco of eender welk merk, maar aan de makers van de koffiemolens. (Matrix)

Rangeerduivel

Citaat van: eric op 28 november 2014, 12:30:01 PM
Hugo, je bent niet alleen. Heb hier hetzelfde probleem. Maar dat ligt niet aan iets van het digitale spul van Esu, Roco of eender welk merk, maar aan de makers van de koffiemolens. (Matrix)

Hierin moet ik Eric bijtreden,
Alhoewel ik mij ook laten verleiden heb aan een 5907 van Trix(is nu onderweg met Kiala)
maar dan enkel voor het meer correcte model dan de Roco59.
Zolang men niet afstapt van het principe ,motor in één van de draaistellen,zal het geluid er niet beter op worden.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit zou veranderen met een andere(al dan niet betere) bediening/voeding-centrale.
Schijnbaar zou het geluid niet hoofdzakelijk komen uit de motor,maar veroorzaakt worden door de tandwielen,
Enkel een centrale motor met cardans kan hier soelaas brengen!

@ Hugo,
waarschijnlijk levert je VT600 van Trix hiervan wel het bewijs...

;)

dani

wat je kan proberen is om de baanspanning iets op te krikken.

Op de voedingsblok van de Ecos zit een regelschroefje, waarmee je de spanning kan regelen (ik denk van 16 to 21V of zo, normaal staat die rond de 19)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Heb ook een Trix en die gaat niet vooruit, heb hem getest bij iemand met een ECoS en het zelfde, na veel zoeken met ECoS uiteindelijk hem op normale snelheid gekregen, blijkt een Locpilot V2 te zijn.

Loc op een andere DCC systeem en hij rijdt terug aan minder dan de 1/2 van zijn snelheid.
 

Huugooke

Het is een model met ingebouwde geluidsgenerator.
Op die print zit een 8p stekker met een "normale" (?) LoPi 2.
De centrale herkent de decoder.
Sluit ik hem aan op de ECOS dan gaat die geluiden wel, maar rijden doet hij zeeeeeeer langzaam en totaal krachtloos en met schokken.
Sluit ik hem aan op de z21 dan vliegt hij, (of rijdt tenminste normaal) maar doet het geluid het niet.
Ik dacht om de LOPI te vervangen door een type 4, maar dan vertikt die het ook.
Ook op DC gaat hij vanzelf.

@Dani: spanning op max gezet; dan kruipt hij iets beter!

@Rudy: mijn VT doet het uitstekend, maar die heb ik zelf omgebouwd natuurlijk  ;)

Ik veronderstel dat de decoder een paar speciale instellingen heeft gekregen om de geluidsgenerator te laten werken?



eric

Steek daar eender welke decoder in en test hem met eender welke centrale, het blijft huilen met de pet op. (de loc ook trouwens)
Voor de rest een prachtig vitrine model.  ;)

eric

Als aanvulling, al mijn andere Trix loco's doen het prima.  :)

Break302

Als het hier gaat om locs die al wat gereden hebben zou ik eens proberen om de anker zuiver te maken, deze vervuilen nogal snel wat begint met slecht (lees langzaam) rijden en daarna met rook ontwikkeling !

Jos

Huugooke

Maar de kern van de zaak is nog niet besproken:
waarom werkt het op de ene centrale wel, en op een andere niet.
En waarom ook geen probleem op gelijkstroom.
Je kan de kwaliteit van de motor niet verdenken als die prima werkt op andere sturingen.
Ik denk dan meer in de richting van de Ecos.
Het mysterie van de "ronkende Roco" op de Ecos is ooit nooit opgelost geworden.

OlivierV

Hugo, misschien is het verstandig om in die 201 een maxon motor te bouwen. Dan ben je van die koffiemolen vanaf. ;)
Verkrijgbaar bij het spoor dacht ik. En bekijk eens de Flickr van Peter van gestel ofwel Pim van gestel.
Motor kost ongeveer 20 euro en dan is je loc ineens een pak stiller, tevens lijk je mij wel handig genoeg voor deze ombouw.

Groet,
Olivier.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Olivier, wat helpt een Maxon motor daaraan? Het koffiemoleneffect zit in de tandwielen en die veranderen niet als je er een andere motor in zet.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 november 2014, 10:52:44 AM
Olivier, wat helpt een Maxon motor daaraan? Het koffiemoleneffect zit in de tandwielen en die veranderen niet als je er een andere motor in zet.


Worden bij het plaatsen van een Maxonmotor niet zo goed als alle tandwielen verwijderd?
Ik meen dat hier op dit forum een draadje mét foto's ergens in een verscholen hoekje zit...

;)

Klaas Zondervan

#13
Filmpje gevonden op youtube van die omgebouwde 201: http://www.youtube.com/watch?v=3Lswb1-f_dU
Maar een ombouwverslag nog niet gezien.

Toch gevonden, een foto van de omgebouwde loc:http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16182.msg260933.html#msg260933
Jammer genoeg geen foto van de tandwielzijde.

thor

Kan het zijn dat het mal functioneren niet aan de centrale ligt, maar eerder aan de PC? Mogelijk is de communicatie met de ene centrale naar de PC niet compatibel, met de andere centrale mogelijk wel.
Recent nieuwe PC aangeschaft ? Kan zijn dat daar de oorzaak ligt, alleszins heb ik het bij zo ervaren na de aanschaf van een PC met Windows 7 ter vervanging van een gecrashte Windows XP. Heeft me ook een hoop ellende bezorgd.....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5