Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Belgische Sommerfeldt bovenleiding maken.

Gestart door ERVIN, 21 september 2014, 23:06:50 PM

loebaske

Het beste is weer een mal te maken, neem bvb een multi plaatje, teken daarop de masten volgens de maat opgave van Sommerfeld, rondom nagel je paar nagels  zodat de mast altijd op de zelfde plaats kom te liggen, dit doe je ook met de dwars ligger, de koppen van de nagels nadien afknippen, dan markeer je op het plakje waar te hangers moeten gesoldeerd worden, opletten dat je drie posities heb van de hangers, de rijdraad veranderd TWEE maal van positie, sosms ook drie keren.. zo slijt de panto over de gehele lengte, anders is de panto op korte tijd door gesneden van de draad, ook in het echte verkeer....ook komt vaak voor dat er trekkers op de mast worden gezet, dit kun je ook eventueel aanduiden op je mal, voila nu kun je beginnen met solderen en alles is perfect haaks...

Als je de masten nu plaats op je baan er opletten dat de draad ALTIJD word getrokken en nooit word GEDUWD....

reeves

Citaat van: doomslu op 22 september 2014, 11:51:48 AM
Via de zoekfunctie teruggevonden, het stond hier al 'ergens':
Bij de NMBS staan de masten voor de ophanging van de bovenleiding op een veelvoud van 7 meter uit elkaar.  De minimumafstand is 21 meter en de maximumafstand is 63 meter.  Op 1/87 komt dit overeen met 800,47 mm, wat om praktische redenen wordt afgerond naar 800 mm.  De normale afstanden worden dan 240 mm voor 21 meter, vervolgens 320, 400, 480, 560, 640 en 720 mm.

Om misverstanden te voorkomen ;), zeer mooi gemaakt Erwin!

Koen

Dag Erwin,

Knap werk en een knappe reportage. Misschien een goed artikel voor ons tijdschrift?  ::)


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

The Railwarrior

ik was aan het denken ook met sommerfeldt mijn baan van bovenleiding te voorzien.  ik wou echter met modules werken.  Kan dat dan eigenlijk wel? stel dat je de modules uit mekaar haalt om te verhuizen of wat dan ook, wat dan met de bovenleiding? kan je er een bepaald stuk tussenuit laten?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Dat kan maar dan moet je het geen 100'en keren demonteren en monteren. Het blijven filigrane stukjes werk.

De bovenleiding is voorzien van een oogje dat over de uithouders en een haakje in de isolator geschoven wordt. Dan ben je wel beperkt tot de afmetingen welke Somerfeldt ter beschikking heeft. Anders het systeem imiteren en aan zelfbouw beginnen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Misschien ook wel handig te weten voor wie schrik heeft van al dat soldeerwerk (al valt dat best wel mee),
je kan al die onderdeeltjes ook verlijmen met een degelijke metaallijm.

Voor de echt lange overspanningen kun je ook standaard profieltjes kopen in langere lengtes, die niet in het
gamma van Sommerfeldt zitten. Zo maak ik er gebruik van om enkele palen te maken die niet op de brug,
maar naast de brug staan.

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


ward

Voor over verschillende sporen.. Kijk dan maar eens naar de inrit van Gent-St-Pieters, daar overspannen ze nog meer sporen als hier bij Erwin..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Koen

Citeerik was aan het denken ook met sommerfeldt mijn baan van bovenleiding te voorzien.  ik wou echter met modules werken.  Kan dat dan eigenlijk wel? stel dat je de modules uit mekaar haalt om te verhuizen of wat dan ook, wat dan met de bovenleiding? kan je er een bepaald stuk tussenuit laten?

Bjorn,

La ligne de la Bosse, een Franse modulebaan, maakt bij mijn weten gebruik van een bovenleiding op hun modules. Als het iets rustiger is, zal ik eens opzoeken op welke wijze zij dit oplossen.


Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

evan

Goede avond,

Erwin is goed bezig he  :)  Hij heeft veel opgestoken in de 3 keer dat ik er ben geweest om samen de werken op te starten.  Doet me plezier!


De grote overspanning is geen probleem en dat gaat in werkelijkheid vaak over 6 sporen.  Dit om geen palen in de weg te zetten bij wisselstraten. 

De onderlinge afstand - spanwijdte genoemd - is inderdaad standaard een veelvoud van 7 meter in functie van de boogstraal van het spoor.
De maximale afstand is 63 meter en meer gebruikelijk 56 meter.

Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen en zo één is in stations omdat de afstand in functie is van de wissels.

Sommerfeldt biedt fraai materiaal aan en veel afzonderlijke zaken om eenvoudig zelf op te bouwen.  Het is natuurlijk niet 100% natuurgetrouw, maar men komt aardig in de buurt.

Rijdraden kunnen hier Sommerfeldt zijn.  In stations gebruikt men S2 bovenleiding en dat is na te bouwen met de Duitse sommerfeldt draad van 20 tot 50 cm.  De hangdraad is er 0,4mm en de rijdraad 0,5 en dat is best filigraan.  De "Belgische" Compounddraad met hulpdrager draad vind ik te grof door de beperkte lengte en te dikke draad.

Goe bezig Erwin!

Info, veel foto's en kennis zat, maar geen tijd voor m'n artikel af te werken momenteel. :(

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

knibbelknabbel

Grote overspanningen zijn zeker mogelijk! Maar in schaal 1:1 worden dan zwaardere H-profielen gebruikt (of dubbele palen). In schaal 1:87 is dit verschil in dikte van palen niet zo goed waar te nemen, dus...

Het is wel mooi om te zien, zo veel bovenleiding  8)

ERVIN

En ondertussen hebben alle masten , die er tot nu toe staan , een kleurtje gekregen.


chef garde


Michael

Dat zijn al heel veel masten, Erwin ga je je hele baan voorzien van bovenleiding? Wordt wel mooi maar worden dan met de tijd de diesels ook bedankt op jou baan?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

B_Modelbouw

Welk kleurtje gebruik je ervoor ???
Wel opletten dat je nu met je E-locs gaat rondrijden zonder rijdraad dat je de panto's niet beschadigd, al zal 't nu wel geweest zijn om een mooi fotootje te nemen.

Net als in het grootbedrijf zullen de diesels zeker behouden blijven ... wetende de voorliefde voor de Class66 bij Erwin. En merk ik dat de laatste jaren er terug meer
en meer diesels rijden ... Mogelijk de eenvoudigere standaardisering in Europa voor goederentransport over het spoor zonder al die verschillende spanningsnetten. 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Valentijn


Mooi werk. 
Zo'n bovenleiding geeft toch direct een ander beeld van een baan.
We blijven volgen.

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana