Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

SMD leds in Roco 59

Gestart door Stieven76, 16 juni 2014, 17:28:58 PM

Stieven76

Een tijdje geleden zijn de bestelde SMD leds 0805 toegekomen (warm wit, wit en rood).
Dan toch maar eens begonnen met de ledjes in mijn Roco 59'er te plaatsen..
Het gaat een beetje traag door de nieuwe spruit die erbij gekomen is, maar tot hier mijn huidige vorderingen  ;D

Eerst de SMD leds voorzien van draadjes. Hiervoor heb ik van die zeer dunne lakdraad gebruikt, gerecupereerd uit een gesloopte Roco wisselspoelaandrijving :)
In totaal 4 rode en 6 witte leds.


Dan de huidige lichtgeleiders verwijderd:




Het stukje van de lichtgeleider welke in de verlichtingsgaten komt afgeknipt en hierop de 2 witte SMD leds gekleefd met secondenlijm. Prullewerkje wel  ;D



Wanneer dit goed vast zit eens gepast in de kap. Hier zijn de 3 witte lichten reeds gedaan.


Ondertussen is één zijde volledig klaar, witte en rode leds, en kan ik aan de andere zijde beginnen. Ik loop al een paar foto's achter, die post ik later wel.
Wel denk ik dat ik de lichtgeleiders aan de binnenkant zwart zal moeten verven zodat het licht enkel langs het uiteinde te zien zal zijn, en niet in de binnenzijde van de kap.
Wanneer alles gemonteerd en getest is kan ik de bedrading proper leggen en aansluiten aan de decoder...
Nog een beetje werk dus, maar het komt wel goed.

dani

je zegt het zelf : komt goed.

Dat zijn van die werkjes waar je tijd en moeite in steekt en waar je soms op vloekt, maar die naderhand de moeite waard blijken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mnieuwlaet

ik heb dit gedaan in een roco 62 en als je enkel de uiteinden van de lichtgeleiders afknipt en inlijmt kun je de smd's erop kleven en hoef je niets zwart te verven. eventueel zelfs met het lichtje zelf in het gat.


PietB

Hoi Stieven.
Ik had voor mijn twee loc's ook dat idee, maar ben er toch afgestapt.
Ik vind het een groot nadeel om de led's in de kap te zetten, je krijg dan zo'n dradenboel met alle risico's van sluiting ed.
Hoe heb jij dat opgelost?

grt Piet.

Dennis1984

Dat ziet er al keurig uit!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Huugooke

#5
Ik had er ook zo één met draadjes gedaan, maar de LED's in plaats van de lampjes monteren geeft ook een goed effect.
Bovendien is de draad die je gebruikt niet al te soepel. Kijk eens rond of je geen ongebruikte koptelefoon, een USB draad, een oude Joystick hebt liggen: allemaal bronnen van dunne, soepele draad.
Als de verbinding verbreekbaar moet zijn: ik had nog stekkers van servo's liggen. Als je computerknutselaar bent: die verbindingssnoertjes van audio zijn ook goed, heb je meteen een stekker!

Stieven76

CiteerBovendien is de draad die je gebruikt niet al te soepel.

Oei Hugo, ik denk dat het door de foto een verkeerde indruk geeft. De lakdraad die ik gebruik komt van een oude gesloopte Roco wissel aandrijfspoeltje. De draadjes die daar op zitten zijn amper dikker dan een haar, bij wijze van spreken dan  ;D Ik heb voor lakdraad gekozen omdat er dan geen  isolatie mantel rond zit die het geheel anders toch weer wat dikker en lomper maakt..

Misschien is het wel een idee om een soort van stekkertje te voorzien tussen de decoder verlichtingsdraden en de led draadjes om de kap gemakkelijk te kunnen verwijderen indien nodig..

Lakdraad spoeltje:

Stieven76

Citaat van: PietB op 16 juni 2014, 22:15:02 PM
Hoi Stieven.
Ik had voor mijn twee loc's ook dat idee, maar ben er toch afgestapt.
Ik vind het een groot nadeel om de led's in de kap te zetten, je krijg dan zo'n dradenboel met alle risico's van sluiting ed.
Hoe heb jij dat opgelost?

grt Piet.

Ik heb dus lakdraad gebruikt, die zou geen kortsluiting mogen geven  ;D Wanneer alle lichtjes voorzien zijn zal ik een fotootje posten. Zal zelf nog eens moeten kijken hoe ik de draadjes het properst kan wegwerken  ;)

Huugooke

Het gaat niet zozeer om de dikte, Stieven, maar om de "plooibaarheid".
Zal ik eens in mijn rommelbak naar die stekkers zoeken?

Stieven76

CiteerZal ik eens in mijn rommelbak naar die stekkers zoeken?

Dat mag altijd hoor, al zullen het wel kleine stekkertjes moeten zijn  ;) Laat maar weten, je hebt mijn email hé..

OlivierV

Stieven,

Ik zou ook wel nog de leds meer in het gat voor de lampen gestoken hebben en maar een klein deeltje van de lichtgeleider gebruiken (uiteinde).
Voor de kabels, 'k zou gewoon alles naar 't midden in de kap brengen en dan met 1 kabel"boompje" naar de loc en decoder gaan.

Vergeet niet bij een 59, buitenste lichten zijn rood en binnenste wit. ;)

Merci ook voor de tip van de lakdraad, heb nog wel ergens een kapotte wisselaandrijving va neen fleischmann wissel liggen.

groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 17 juni 2014, 14:20:19 PM
Stieven,

Ik zou ook wel nog de leds meer in het gat voor de lampen gestoken hebben en maar een klein deeltje van de lichtgeleider gebruiken (uiteinde).
Voor de kabels, 'k zou gewoon alles naar 't midden in de kap brengen en dan met 1 kabel"boompje" naar de loc en decoder gaan.

Vergeet niet bij een 59, buitenste lichten zijn rood en binnenste wit. ;)

Merci ook voor de tip van de lakdraad, heb nog wel ergens een kapotte wisselaandrijving va neen fleischmann wissel liggen.

groet,
Olivier

Ik heb bewust de leds zo gemonteerd zodat ik er nog gemakkelijk bij kan, maar vooral meer uit voorzichtigheid, dat ik niet direct heel de lichtgeleider om zeep help  ;D
Nu ik wat geruster ben dat het wel goed komt kan ik misschien aan de andere kant inderdaad proberen om  zo weinig mogelijk lichtgeleider over te houden.. Daar heb ik nog niet kunnen aan verder werken, secondenlijm is op..
Heb jij de lichtgeleiders dan vastgelijmd of er gewoon los ingestoken?

bollen neus

Voor uittesten kan je eerst even wat afplakken met gewone tape zo zie je al een effect ontstaan, en dan kan je nog steeds uitmaken wat je wil gebruiken van de geleiders.
Den Eric.

Huugooke

En met die cilindervormige Leds is het nog gemakkelijker. Bestaan ook in tweekleurenLED.

OlivierV

Als ik me niet vergis dan heb ik inderdaad op de lichtgeleider een druppeltje lijm gedaan zodat die aan de led vast hing.

Degene die de locs en dan vooral de 62's van Peter (metwiehetbetergaat) en Chrisrail met SMD-ledjes heeft omgebouwd heeft eerst printplaatjes geëtst wat je tot een propere oplossing brengt dan de huidige, maar dan moet je natuurlijk de techniek van het etsen meester zijn.

Huugooke, die cilindervormige warmwitte leds vond ik de laatste keer dat ik keek bij ledbaron op ebay niet meer... Die werken natuurlijk wel een pak makkelijker, al is het langs de andere kant weer nipter met het draaistel van de loc intern.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan