supperen modellen, bouwkits , ombouwen modellen en eigen konstrukties

Gestart door treinvirus, 02 maart 2014, 10:58:54 AM

treinvirus

ik wou eens voorstellen om al deze onderwerpen in een enkele rubriek te plaaten;
ik en waarschijnlijk vele anderen zijn geintresserd in zelfdoenerij en het is niet altijd eenvoudig om de geplaatste artikels terug te vinden in de verschillende rubrieken; ik spreek enkel van het traktiemateriaalen wagons  niet van gebouwen en scenery.
Ikzelf heb ook reeds veel veranderd en gebouwd zoals loks DJh, Ombouw met paul bellon onderdelen van stoomloks, supperen piko beneluxstel(ombouw motorkompartiment , afzonderlijke schakeling 3de koplamp voor en achteraan, kabine en neussuppering, binnenverlichting , balgische pantho enz) en lima M4 rijtuigen enz
Moesten alle zelfrealisaties onder een rubriek staan bv supperen  piko stoomlok type 71 zoals ik reeds een artikelje heb gezet ( jammer genoeg juist na het in msm verschenen artikel, het mijne was echter terzelfdertijd zo goed als klaar), het zou toch veel gemakkelijker zijn voor dIe terug te vinden als je aan een projekt begon, niet ?
Dirk
 

Gerolf

Er is een aparte rubriek "vervuilen" waar je een topic kan starten voor een bepaalde loc,
maar inderdaad geen rubriek voor verbouwingen.
=> er bestaat wel een rubriek "Belgische modellen".
     Mij lijkt "verbeteren van een type71 van Piko" daar perfect passen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

misschien een rubriek aanmaken met enkel benaming verbouwing , ik geef een vb : verbouwing type 64  enkel hoofding en een verwijzing naar de post waar het geplaatst is zou een mogelijkheid kunnen zijn !

Groeten Peter ;)

PS moet zeggen ook al eerder aangedacht   ::) :-\ en na posten Treinvirus ook eens aan het denken gegaan ! Misschien is dat de oplossing ?  :-\

erik de noorman

Is dit de bedoeling?

Juliete voledig zelfbouw



Type 36: onderstel fleischman, bovenbouw zelfbouw




Type 1: onderstel Marklin, bovenbouw zelfbouw



Ombouw rocov zelfbouw



Ombouw fleischman zelfbouw



Serie 72 zelfbouw


Erik.

Metpetergaathetbeter

wanneer je iets bouwt hier je verwijzing (link) plaatsen en jaren later is je verbouwing voor jou en anderen terug te vinden

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19880.msg250742.html#msg250742

Groeten Peter ;)

treinvirus

Ik vind een eigen rubriek toch beter! T is toch veeeel gemakkelijker daaronder iets terug te vinden.

Als iemand ergens op het forum iets terugvind voor supperen of  (ver)bouwen van een lok kan hij wel dan een link plaatsen onder een topic , eventueel indien toegelaten op het franstalig forum. Je hebt dan juist onder de rubriek naar de topic te zoeken , bv
bouwen type 1 djh , supperen lok roco type 62.
Onder elk topic kan ook verwezen worden in welk nummer van msm je hierover ook kan lezen want er zijn al zoveel nummers uitgekomen (ik heb ze allemaal!) dat het onbegonnen werk is alles op te zoeken. In het begin is wel eens een boekje met een overzicht uitgekomen van zowat alles van artikels ingedeeld volgens onderwerp , maar als ze het nu nog moesten doen is dat denk ik niet alleen veel werk maar een volledig nummer!

Ik heb juist  gezocht naar lima varkensneuzen verbouwingen en supperen ervan en al een intressant artikel teruggevonden op het franstalig forum, er zijn er nog hier ook op dit forum, ik weet het  want vroeger, ekele jaren geleden, heb ik er zien staan( ook VTM versie) maar ik weet niet meer waar. Ik heb zelf ook eens een vraag hieromtrent gelanceerd wat beterft de daken ervan, hoe de leidingen er oplopen en zo. Nu wil ik er binnenkort wel eens aan beginnen, k heb er nog twee liggen van lima.
De foto's hierboven zijn prachtig. heb zelf twee 64 gebouwd met allerlei PB messingbouw onderdelen , kompleet konform het echte model, supergedetailleerd maar heb spijtig genoeg geen foto's gemaakt hiervan. desalniettemin zou het toch nuttig kunnen zijn om fotos afgewerkte produkten te tonen om anderen toe te laten eveneens dergelijke gedetaillerde werkjes te doen. Wat de piko betreft,
wat ik mijn pikophilotreinmodel noem heb ik wel foto's gemaakt. dus Die zou ik wel kunnen plaatsen + wat belangrijk is een samenvatting verbouwing;
Dergelijke rubriek zou toch anderen meer aanzetten de handen uit de mouwen te steken denk ik. Heb ook de indruk dat er op het franse forum meer dergelijke zaken staan en ook op buitenlandse fora voor hun specifieke modellen.
Dus ik pleit toch voor een eigen rubriek
dirk