Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Favoriete tijdperk

Gestart door doomslu, 22 augustus 2013, 13:42:05 PM

Wat is mijn favoriete tijdperk?

I.   1804 – 1925
II.   1925 – 1945
III.   1945 – 1970
IV.   1970 – 1990
V.   1990 – 2005
VI. na 2005

doomslu

In dit draadje: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18285.0.html kan je nog steeds uw mening geven in hoeverre jullie rekening houden met de tijdperken.

Daaruit blijkt dat er heel weinig mensen zijn die er geen rekening mee houden.

Tijdperken zijn dus belangrijk voor de modelspoorder.
In deze nieuwe poll wil ik dan wel eens weten wat jullie favoriete tijdperk is. Ik geef de mogelijk om er twee aan te duiden. Doch als 90% van jouw materieel tijdperk V is en je hebt een paar oudere dingen uit bvb tijdperk III, dan vraag ik om enkel tijdperk V aan te klikken, zodat we een duidelijk beeld krijgen van onze populatie hier.

Bedankt voor het deelnemen, en eventuele bijkomende toelichting!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Al 14 stemmen en nog geen reacties? Dan zal ik maar reageren zeker.

Vermits ik in dat andere draadje al zei dat ik in de periode 1995 tot 2005 probeer te blijven heb ik uiteraard tijdperk V aangeduid, hoewel ik altijd gedacht heb dat die periode ook voor een groot deel tijdperk IV was. Misschien moet ik de NEM-normen hierover nog eens gaan nalezen.

Ik sluit echter ook niet uit dat ik na verloop van tijd meer naar een latere periode ga evolueren omdat ik geen diepgaande research doe bij aankoop van een model. Ik baseer me meer op de herinnering en die strookt niet altijd met de werkelijkheid.  ::) :-[
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

Mijn favoriete periode is Tijdperk 3 en begin 4, zeg maar tot de diesel en andere locomotieven aan geelzucht begonnen te lijden. Daarna was de charme er voor mij af, ik heb een voorkeur voor de tijd dat al het NMBS materiaal er donkergroen uitzag, lekker saai!
MC

thor

ook gestemd ondertussen, m.n. periode IV & V, doch ook periode VI heeft mijn voorkeur.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Ik heb gestemd op III, ondanks dat er in mijn onderschrift staat tijdperk III t/m V.
Maar mijn echte intresse heeft tijdperk III omdat ik dat het meest interessantste deel van de trein geschiedenis vindt, zeker bij NS en dat is toch het thema van mijn baan.
Maar ook om mezelf in te dekken tegen af en toe eens zonder er bij na te denken een streinstel of loc te kunnen kopen die wat jonger is.
En een spoorbedrijf moet soms ook eens moderniseren, ook een miniatuur bedrijf.

grt Piet.

OlivierV

Bij mij varieert het wat, maar ik heb gestemd op III en IV, daar begint ook de geschiedenis voor het meeste van mijn locs.

- III: omdat er nog stoom was, en de bolle neuzen en andere leuke diesels er net kwamen.
- IV: In deze periode werd de HLE20 in het leven geroepen, dat is toch wel een van mijn favoriete draad-locs.

Maar V kan mij ook bekoren omdat je er veel leuke internationale treinen hebt met de 18.1, 16's en 15's.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cord

Bij mij is het periode III, maar dan een deel ervan: 1950-1960. Ik vind tussen 1945 en 1970 een tè grote tijdsspanne. Mijn periode vind ik interessant omdat stroom en stoom nog te combineren is.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Doornroosje

Mij kan het tijdperk I het meest bekoren. Maar omdat materiaal daarin alleen wat schaars is, overlap ik wat met begin tijdperk II. Voor mij dus duidelijk geen elektrisch verkeer, noch diesels - steam all the way.

bockie

Voornamelijk tijdperk 2, verzot op de ketelwagens van deze periode, zoals http://www.behr-mobile.eu/images/brawa_47817.jpg

stevend

Ja, voor mij ook tp 3. Maar eerder 3c (1965-1970 )
Eigenlijk begin jaren 70, met een oog dicht. 
Gouden vuistregel is voor mij dus 1968.
En toch heb thuis den type 12 staan, kon niet laten  ;D
( maar is wel de 12004 ).

ceuleer

Op enkele wagons na van tijdperk VI is alles wat ik heb tijdperk V.
Ik weet trouwens het verschil niet tussen wagons van V en VI. In de cataloog stond VI, maar ik zie geen verschil met gelijkaardige wagons uit V.
Misschien iemand die de verschillen kan vertellen ?

Cord

Het verschil tussen tijdperk V en VI is eigenlijk niet zo groot omdat materieel uit tijdperk V ook nu nog in gebruik is.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

doomslu

Citaat van: Cord op 23 augustus 2013, 00:52:03 AM
Het verschil tussen tijdperk V en VI is eigenlijk niet zo groot omdat materieel uit tijdperk V ook nu nog in gebruik is.
Vaak zal het zo zijn dat wagens uit tijdperk V nog steeds op de rails zijn in tijdperk VI, doch wagens uit tijdperk VI zijn vanzelfsprekend nooit in tijdperk V te zien geweest.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Eres

Ik heb zelf een tweetal TP III wagons die ik er normaal tussen zet in mijn favoriete TP wat IV/V is. Maar ik heb dus nu een digitaal set besteld en dat is TP VI Ik zit dus zelf een beetje te "rommelen" maar ik doe het voor mijn plezier en heb er lol in.

Wim

Kautenbach

tijdperk IV, veel verschillende vervoersstromen op t spoor, nog veel stukgoed/goederenloodsen loswegen ect ect ect maar ook grote treinen, en diesels. Ook is het mijn jeugdperiode, dus daar ook een binding mee/herinnering aan. Uit die periode stamt ook mn Luxemburg passie, vanuit de vakanties