Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Iemand hier ervaring mee?

Gestart door gardevil, 02 mei 2013, 11:47:35 AM

gardevil

vooral de verwijzing naar Android lijkt me wel wat. Besturing via tablet, Gsm,....

http://mancave.conrad.nl/modeltrein-besturen-met-arduino/
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

janieburton

 

anne w

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

philippe_007

De arduino is inderdaad een tof ding.
Voor het besturen van magneetartikelen (vb automatisch schaduwstation besturing) of realistisch verlichting na te bootsen zeker bruikbaar.
En het voordeel (zoals in het artikel gemeld), vanaf een 35€ kan je reeds aan de slag. (+ wat extra toeters en bellen).

gardevil

Ik zat eraan te denken om zoals in het filmpje het starten van de (mini)baan afhankelijk te maken van een druk op de knop en zo de interactie tussen bouwer, baan en toeschouwer aan te moedigen.

Vooral leuk voor kinderen denk ik wanneer ze zelf dingen kunnen starten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

zelf ben ik al eventjes bezig met Arduino boards te knoeien en in de toekomst zullen al mijn wissels en een deel van de "bewegende gadgets" op de baan hierdoor gestuurd worden, alsook de lift.  Ik schat in totaal een 6-tal stuks Arduino Mega te gaan nodig hebben   (mijn baanplan bevat flink wat wissels, ik schat meer dan 75)

Het aansturen van de baan zelf (in het verwezen artikel een  2 rail baan dacht ik) kan in principe even makkelijk met PWM sturing en ompolen van de rail contacten via een paar flinke transistortrappen.    Een H-bridge is een mogelijkheid en kwa connecties en complexiteit zal het kwasi gelijkaardig zijn.

Arduino is zoals gezegd een heel fijn platform om mee te experimenteren en ook om mee te sturen.  Er bestaan zelfs DCC libraries voor de  DCC rijders.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Zojuist mijn Funduino Mega 2560 ontvangen (clown van de Arduino, en maar de helft zo goedkoop, was een tip van Dani (bedankt))

Zojuist de soft geïnstalleerd, ik kan beginnen experimenteren... Ik heb al enkele ideetjes wat ik er mee wil doen  ;D
Jullie horen het wel, en hopelijk zien het op MSM minibaantjeswedstrijd 2014 in Leuven  ;)

dani

je bedoelt wslk een  "clone" :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007


dani

Die Mega is een heel fijn board, Philippe.

En hij heeft ook (zoals de meeste Arduino's) nog enkele "verborgen talenten".
Hij heeft o.a. een pak analoge ingangen,  die je eveneens als  digitale kan gebruiken.  Je verwacht het niet meteen, aangezien ze specifiek als 10...Ax aangeduid zijn, maar je kan ze ook ans INPUT en OUTPUT  (digitaal dus aan/uit)  definiëren.  Brengt het totaal aantal IN/OUT  dus op maximaal 66 dacht ik.

Veel plezier met de experimentjes en als je wat leuks hebt in elkaar geknutseld, laat ons mee genieten !

Met vragen mag je altijd een berichtje sturen :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.