Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

O schaal modules

Gestart door argilla, 18 februari 2013, 11:40:11 AM

argilla

Dit is het plan van 2 modules van 1.5x0.60 cm. Een klein landelijk station , tijdperk stoom/diesel. Links komt een fyddle en rechts een eventuele  verlenging met nog een module. Natuurlijk zou het ook links verder kunnen met een module.
De verhoging links verbergt het binnen komen van de yard op de modules met een weg . Het geheel is het begin van een Kempisch ruraal heidelandschap met naar rechts (toekomst een derde module) een opkomende industrie.
Natuurlijk is dit het ontwerp stadium dus er kunnen nog aanpassingen gebeuren. Maar de grootte lijnen liggen vast.
Modules van MDF 12 mm met styror (blauw) platen als dek, voor lichtgewicht.



uw opmerkingen en/of verbeteringen....graag .Dank U

oei..poieiiii hier loopt iets verkeerd . Hulp van de admins aub. ;)
PS als je op de foto klikt krijg je wel een goede foto.

http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/scannen0010_zps94bd21b5.jpg
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Dag,

Als je lichtgewicht wil hebben, vervang MDF door populieren multiplex (witte multiplex) heeft de voordelen (bewerkbaarheid) van MDF en van gewone multiplex (gewicht).

Populieren MPX weegt minder dan d ehelft van MDF

Roland

Martin Welberg

Op de totale lengte van 3 meter zou ik voor 3 modues van een meter gaan. Deze zijn een stukkie beter te hanteren en te transporteren (als dat de bedoeling is). En zou idd ook voor een ander materiaal gaan. Populier zoals boven al vermeld, zelf ben ik meer van het berkenmultiplex...

Durango

Ook ik zou gaan voor drie modules van 1.00 meter. En als je het lichtgewicht wil houden dan gaan voor een lichtere vorm van triplex en geen MDF. Dat wordt te zwaar.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Michiel

Op het vlak van het sporenplan, vind ik de manier waarop het "omloopspoor" loopt niet ercht mooi. Het loopt rechts veel te lang parallel aan de baanrand, en maakt links een vreemde kronkel. Het sporenplan op zich vind ik goed, maar ik zou de sporen een meer natuurlijk verloop geven, bepaalde landschapselementen volgend (vb beekje), of obstakels ontwijkend (vb buitenrand van een dorpskern). Ik vind ook de perronlengte erg kort, maar dat wordt waarschijnlijk onder de noemer "compromis" geschoven (spoor 0 is nu eenmaal groter dan N). Het omloopspoor zou ik toch vrij dicht naast de overige sporen laten lopen. Maar ik weet niet welk verhaal er in je hoofd afspeelt, en geef dus maar mijn persoonlijk voorkeur op wat ik zo van het plan kan aflezen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

geen probleem Michiel. Breng gerust veranderingen aan aan de tekening. Kan alleen maar beter worden. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Ik ben zeker gaan expert, hoor. Volgend is gewoon naar mijn eigen gevoel, meer niet. Ik zou de sporenbundel samen houden, om een zo slank mogelijke indruk te geven van het station. Het is al zo kort, vandaar. Het sporenplan heb ik behouden, want daar lijkt me niets mis mee, maar ik zou het dus vloeiender laten meebuigen samen met de landschapselementen. Ter illustratie jouw schets aangepast naar mijn voorstel:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Argilla,

Vraagske: is het gewoon spoor of smalspoor?

Voor gewoon spoor vrees ik dat je er niet gaat geraken met al je wissels en om dan nog bruikbare spoorlengtes te hebben...

Qua hout is Berk inderdaad degelijk zoals Miloco aangeeft.  Je zal best ook rkening houden met je moduleovergangen dat ze niet onder een wissel doorlopen.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

jacques timmermans

Hallo Argilla,

Zoals Evan al aanhaalde, schat je de noodzakelijke plaatsbehoefte van spoor nul totaal foutief in. Ik neem aan, dat je je creatie met railmateriaal van Lenz wilt gaan opbouwen. Als je nu eens op de site van Lenz gaat kijken, vind je ook de geometrie cq. de lengte van de wissels. Deze is 455,39 mm! Als je hiermee je plan wilt omzetten heb je alleen al voor je wissels 6 x 455,39 = 2,732 m nodig! Blijft er theoretisch voor alle overige sporen 268 mm over. Ik denk niet dat dit hetgeen is wat je beoogt! Trouwens de breedte is zelfs al voor dit klein emplacement veel te weinig.
Zo je al railmateriaal van Lenz of van een ander fabrikaat in je bezit hebt, leg het railplan dan eens met het railmateriaal uit. Je zult zien, dat dit de beste praktische methode is om de noodzakelijke ruimte enigszins juist in te schatten.

Jacques Timmermans

argilla

Citaat van: jacques timmermans op 18 februari 2013, 17:34:23 PM
Hallo Argilla,

Zoals Evan al aanhaalde, schat je de noodzakelijke plaatsbehoefte van spoor nul totaal foutief in. Ik neem aan, dat je je creatie met railmateriaal van Lenz wilt gaan opbouwen. Als je nu eens op de site van Lenz gaat kijken, vind je ook de geometrie cq. de lengte van de wissels. Deze is 455,39 mm! Als je hiermee je plan wilt omzetten heb je alleen al voor je wissels 6 x 455,39 = 2,732 m nodig! Blijft er theoretisch voor alle overige sporen 268 mm over. Ik denk niet dat dit hetgeen is wat je beoogt! Trouwens de breedte is zelfs al voor dit klein emplacement veel te weinig.
Zo je al railmateriaal van Lenz of van een ander fabrikaat in je bezit hebt, leg het railplan dan eens met het railmateriaal uit. Je zult zien, dat dit de beste praktische methode is om de noodzakelijke ruimte enigszins juist in te schatten.

Jacques Timmermans

PECO wissels en flextrack.Lengte wissels 416mm. Heb er voorbeelden van en het geheel is zelfs te doen op 50cm module breedte. De tekening geeft dit niet helemaal juist weer omdat dit een ruwe schets is. Beter is het om op schaal papier te werken en dat is dan ook de volgende opdracht. code 143.
Lenz komt niet in aanmerking wegens "te" duur . Bv point right art 45042 $89.70 ofte 67,34 €  Peco SL-E791BH  £36  ( bij deze gaat er nog 24 % off niet ingerekend) in € 42,07
Het Lenz materiaal is ook niet mooier of beter dan Peco. Maar dat is ieder zijn opvatting.Over smaak valt niet te twisten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Michiel op 18 februari 2013, 14:57:34 PM
Ik ben zeker gaan expert, hoor. Volgend is gewoon naar mijn eigen gevoel, meer niet. Ik zou de sporenbundel samen houden, om een zo slank mogelijke indruk te geven van het station. Het is al zo kort, vandaar. Het sporenplan heb ik behouden, want daar lijkt me niets mis mee, maar ik zou het dus vloeiender laten meebuigen samen met de landschapselementen. Ter illustratie jouw schets aangepast naar mijn voorstel:



is beter inderdaad. Ga ook eens werken met schaal papier om een betere tekening te krijgen .Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: evan op 18 februari 2013, 17:28:38 PM
Argilla,

Vraagske: is het gewoon spoor of smalspoor?

Voor gewoon spoor vrees ik dat je er niet gaat geraken met al je wissels en om dan nog bruikbare spoorlengtes te hebben...

Qua hout is Berk inderdaad degelijk zoals Miloco aangeeft.  Je zal best ook rkening houden met je moduleovergangen dat ze niet onder een wissel doorlopen.

normaal spoor.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: milocomarty op 18 februari 2013, 12:14:11 PM
Op de totale lengte van 3 meter zou ik voor 3 modues van een meter gaan. Deze zijn een stukkie beter te hanteren en te transporteren (als dat de bedoeling is). En zou idd ook voor een ander materiaal gaan. Populier zoals boven al vermeld, zelf ben ik meer van het berkenmultiplex...


Hebben ze dit in de Gamma ? nog niet zien liggen ( Geel winkelomheide). Maar het kan misschien in bepaalde gamma winkels wel liggen  ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

evan

Hoi Argilla,

Peco is indertdaad ook degelijk en de wissels zijn ook iets korter.

Ik zie op de tekening dat je 6 wissels hebt die schematisch nog steeds achter elkaar liggen.  Dit geeft 2,4m wissels (160cm voor linkse wisselstraat en 8cm voor de rectse) en dus nog maar 60 cm over qua gemiddelde spoorlengte.

Dat blijft toch krap lijken?

Ik ben benieuwd hoe je het gaat verwezenlijken ;)

Succes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

argilla

#14
Daarom ook Evan dat je beter zulke dingen eerst hier moet plaatsen omdat hier leden zijn met een pak ervaring. En dat is mooi meegenomen.
Het is ook echt "plattelands" , ik dacht aan 1 stoomloc   en ook 1 persoon of 2 korte  bakwagens. Geen grote lange configuraties.Meer zo iets aan het tijdvak  de Kempen  alla Wij heren van Zichem.
Ik weet niet of jullie hier voor te vinden zijn. Weet het het is niet"echt" origineel" qua opzet.
Andere inzichten ??

PS:
de hele opzet komt omdat ik een set van Lima terug gevonden heb  die ik lang geleden gekregen heb.( ben nu 60) Was hem kwijt en onlangs bij een grote opruim aktie terug gevonden. De set bestaat uit een class C loc (Fowler ???) en twee ( weleens waar engelse) korte bakwagens. Het zou zonde zijn daar niets mee aan te vangen na al die "verborgen "jaren. De loc is te "verbelgishen"  en te detailleren , de bakwagens te herspuiten. Ook een mooi project toch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15