Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

OlivierV

Wordt pas interessant vanaf het einde van pagina 2!

Oi,

Een tijd geleden nog in de sporenplannen, ondertussen vordert het gestaag en beetje bij beetje.
Het betreft hier mijn mini/leerbaantje met kopstation, goederenspoortje, passerende hoofdlijn en ovaal (omdat de treinen fit zouden kunnen blijven en hun rondjes kunnen blijven rijden).

Besturing is analoog en dat zal het nog wel een tijdje blijven. De opzet van het geheel is dan ook om wat te leren werken met wat simpele elektronica en wat ervaring op te doen ivm met scenery.

De baan kan gelukkig genoeg blijven staan.

Om de situatie een beetje reëel te laten overkomen betreft het een kopstation in de oostkantons ongeveer tp 3-4-5, zo hoort mijn Belgisch en Duits materiaal er prima thuis.

Het baanplan, in de situatie is er echter nog wat gewijzigd.


Beginnen deed ik met het uitleggen van de sporen op de 2 platen (overal R1 bochten, maar al mijn materiaal kan hier (zij het soms nips) door.


Dit min of meer klaar zijnde


Vervolgens ging ik overal stripjes karton onder de rails leggen om toch een beetje het geluid te dempen, zij het wel op een erg goedkope manier, maar dat geeft niet. Karton gelegd = alle rails vastnagelen.


Daarna een ringleiding aanleggen met gevonden elektriciteitsdraad in de "stal". Geel wordt rechtstreeks met het spoor verbonden, blauw/zwart niet overal, die wordt 9 keer eerst omgeleid via een schakelpaneeltje.


Om voor wat afwisseling te zorgen tussen draden en andere werken begon ik dan met gaatjes boren langs de rails voor de stroomvoorzieningen van de verschillende blokken.


Na gaatjes boren een iets fijner werkje, solderen, 'k moet wel toegeven, na zo'n hele hoop kabels aan de railstaafjes te solderen wordt je der toch een pak behendiger in.

Vanavond meer! (of ergens in de loop van deze week nog.


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Lijkt me een leuk studiebaantje, Olivier  ;)
Citaat van: OlivierV op 14 februari 2013, 13:45:40 PM
Vervolgens ging ik overal stripjes karton onder de rails leggen om toch een beetje het geluid te dempen, zij het wel op een erg goedkope manier, maar dat geeft niet. Karton gelegd = alle rails vastnagelen.
Met die nagels doe je de geluidsdemping teniet: Die vormt verbinding met je bodemplaat en geleidt het geluid.
Lijmen is beter, en dan met een lijm die je karton niet verzadigd maar aan het oppervlak blijft.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Dag olivier,
ik zou de draadjes korter bij het spoor omhoog laten komen.Dan zijn ze later gemakkelijker te camoufleren bij het balasten.

groeten eddy

OlivierV

Citaat van: eddy op 14 februari 2013, 16:34:00 PM
Dag olivier,
ik zou de draadjes korter bij het spoor omhoog laten komen.Dan zijn ze later gemakkelijker te camoufleren bij het balasten.

groeten eddy
Bij een uiteindelijke baan wanneer ik op mezelf al dan niet samenwonend of wat dan ook woon zal dat natuurlijk perfecter zijn!

Citaat van: Gerolf op 14 februari 2013, 15:30:11 PM
Lijkt me een leuk studiebaantje, Olivier  ;)
Citaat van: OlivierV op 14 februari 2013, 13:45:40 PM
Vervolgens ging ik overal stripjes karton onder de rails leggen om toch een beetje het geluid te dempen, zij het wel op een erg goedkope manier, maar dat geeft niet. Karton gelegd = alle rails vastnagelen.
Met die nagels doe je de geluidsdemping teniet: Die vormt verbinding met je bodemplaat en geleidt het geluid.
Lijmen is beter, en dan met een lijm die je karton niet verzadigd maar aan het oppervlak blijft.

Van die nagels dat klopt wel wat, maar ze hangen vast dus de baan kan nu ook nog aan het plafond gehangen worden bij wijze van spreken. zo heel erg veel zorgen om het lawaai maak ik me toch niet, die oude Fleischmann motors komen daar toch bovenuit. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Vandaag een beetje meer, want het baantje is al wat verder gevorderd!

De gesoldeerde draadjes kwamen leuk naar beneden hangen, hiephoi!


Die ongecontroleerde troep moet dan nog op de ringleiding komen en anderen eerst naar het schakelpunt.


Waar de kabeltjes naar het schakelpunt komen heb ik met 2 suikertjes gewerkt, en de draadjes zoveel mogelijk een verschillend kleur per blok, dan is het een beetje duidelijk. Op de onderkant van de plaat staat ook overal B1,B2... etc waar nodig.


Om voor wat afwisseling te zorgen heb ik de verlichting van een fleischmann Plan W uitgebouwd en overgeplaatst naar mijn 1/2e klasse zilverling, zodat deze hele stam over binnenverlichting beschikt, wat nog volgt zijn enkele passagiers, maar alles op het gemak.


De aangeraden schakelaartjes kwamen ook eens binnen, op een dik half uurtje was alles netjes gesoldeerd (toch min of meer netjes). Pro is, met deze hele baan zijn mijn soldeerkunsten er al een pak vooruit op gegaan, maar dat komt ook mede door de goede soldeerbout van mijn grootvader die ik morgen maar eens moet terug brengen.


Het schakelpaneeltje, enkel nog wat nummertjes toevoegen, alhoewel het logisch van links naar rechts blok 1 t.e.m. 9 is en ik weet ze wel liggen. Enkel het stukje plexiglas is een keertje gebroken geweest, maar geen probleem, gelijmd, nu nog vastmaken.
Vraag me niet waarom het blauwe plexiglas is, ik had dit zelf ook niet door tot ik de folie eraf deed. Was nog een restje uit een vorige hobby (casemodden etc., voor meer daarover verwijs ik je door naar klik).


Nu ben ik bezig met hier en daar al wat te ballasten met de Noch ballast die ik heb uit een lot met rails, links en rechts lukt het, boven en onder lukt het wat minder bij wijze van spreken, maar dat komt nog wel allemaal op tijd en stond goed! :)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: OlivierV op 15 februari 2013, 22:59:51 PMmet deze hele baan zijn mijn soldeerkunsten er al een pak vooruit op gegaan, maar dat komt ook mede door de goede soldeerbout van mijn grootvader die ik morgen maar eens moet terug brengen

Laat dat meteen een tip zijn voor een volgende aankoop  ;)

Vermijd geschroefde verbindingen (suikertjes) - gesoldeerd is veel betrouwbaarder.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2013, 09:51:08 AM
Citaat van: OlivierV op 15 februari 2013, 22:59:51 PMmet deze hele baan zijn mijn soldeerkunsten er al een pak vooruit op gegaan, maar dat komt ook mede door de goede soldeerbout van mijn grootvader die ik morgen maar eens moet terug brengen

Laat dat meteen een tip zijn voor een volgende aankoop  ;)

Vermijd geschroefde verbindingen (suikertjes) - gesoldeerd is veel betrouwbaarder.
Bedankt voor de tips Gerolf. Een goede soldeerbout moet ik nog wel eens een keertje aanschaffen.

Suikertjes zitten er enkel op de aansluiting met de ringleidinge (en zo naar de transfo) en vervolgens tussen de blokken. Soldeerstrips zouden pakken beter geweest zijn, maar ik roei een beetje met de riemen die ik heb. Werken doet het gelukkig wel goed maar er kan wel eens gemakkelijk een draadje uit dat suikertje komen.

Wel is er nog mogelijkheid om achteraf eventueel een klein schaduwstation toe te voegen aan de baan (via het hoofdspoor). Zou alleszins nog wel leuk zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

argilla

ziet er goed uit. Maar uw bedrading zo ik wel netter leggen. Later ga je in de problemen komen zeker als het zo ligt zoals op de foto's en niet gelabeld zijn of een andere manier van aanduiding. En inderdaad wat Gerolf aanhaalt is zeker waar , vermijd kroonsteentjes.
Maar verder oke.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

OlivierV

Citaat van: argilla op 16 februari 2013, 18:49:50 PM
ziet er goed uit. Maar uw bedrading zo ik wel netter leggen. Later ga je in de problemen komen zeker als het zo ligt zoals op de foto's en niet gelabeld zijn of een andere manier van aanduiding. En inderdaad wat Gerolf aanhaalt is zeker waar , vermijd kroonsteentjes.
Maar verder oke.

Argilla, alles is redelijk aangeduid hoor, overal waar de draadjes naar beneden komen staat er bijgeschreven op de plaat welk blok het is, vervolgens werk ik nog met een kleurcode, maar het allemaal eens documenteren op mijn baanplan moet wel eens gebeuren!

Qua netheid van de kabels, het moet inderdaad beter kunnen, zeker als ik bekijk hoe bv de bekabeling van mijn voeding in mijn pc ligt, dan is dit een echte spaghetti!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik denk dat ik toch nog wel eens een keertje zal trachten alles wat netter te doen met de soldeersels op de rails en dan eventueel het plan een beetje omgooien.

Eerst maar eens een fijne/goede soldeerbout aanschaffen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Op dit moment is de baan in


- FASE.

Afbreken dus.

Waarom? => Daarom.

- ietsje te krap etc naar mijn zin, niet netjes genoeg.

=> Wat ik wil gaan doen is een modulaire baan maken, op zich ook een ovaal, maar dan pakken netter, dat het in één keer goed is uiteraard en dat eventueel achteraf nog in een andere baan verwerkt kan worden
=> Beetje bij beetje digitaal gaan en deze zomer een multimaus setje scoren en locs digitaliseren.

Gelukkig heb ik wel genoeg geleerd uit dit en maak ik nog wel iets waar mijn treinen op kunnen rijden.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pol

Ik vind je achtergrond wel mooi! Ik vermoed dat je een heuvellandschap gaat maken? ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

evan

Een natuurlijke achtergrond 8)

Knap Olivier dat je in je opbouw en leerproces kritisch bent voor jezelf.

Succes met je vervolg :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

In een leerproces moet je kritisch zijn, lukt het niet, opnieuw en beter. Ik wil iets waar ik een tijd lang kan van genieten, dan moet het mooi zijn en volledig of toch een dichte benadering zijn van: "volledig naar mijn zijn".

Wat ik wel zie in het hele modelbouw -en treintjesgebeuren dat men zoveel mogelijk streeft naar een perfecte mimesis van de werkelijkheid, meestal lente of zomer, net alsof men streeft naar het geluk na te bootsen in een modelbaan.
Ik zit mij dan soms af te vragen, gaan we van een hyperrealisme dan ook naar een compleet surrealisme en impressionisme gaan in de modelbouw, waar bv perfect geschapen modelkopieën van echte treinen zien rijden in een surrealistisch landschap, dat je trein bij wijze van spreken stopt in een station dat uiteen druipt of van de baan druipt, of een landschap gevormd door prentjes van mooie vrouwen, je kan het zo gek niet bedenken eigenlijk. ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pol

Misschien ligt daar een uitdaging voor je?  ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...