M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

loco

Misschien een detail, maar dit is geen tekduw meer, maar een 62 die met M2's rijdt. De laatste trekduw zou in 2000 uit dienst zijn genomen. Daarna reden ze nog een tijdje als gewoon rijtuig mee. Dus wisselen van de loc in Couvin. Dat verklaart ook waarom je achter de loc geen gestreepte A klasse ziet. De rest lijken mij een verzameling van M2's te zijn die daarvoor ook op de lijn werden ingezet.
De foto in Houyet is ook zeer knap, maar ik kan nauwelijks iets zien, opdat de foto te klein is weergegeven. Is er ergens een optie om uit te vergroten?
Toch bedankt.

doomslu

Zou het niet kunnen dat die gele streepje de resten zijn van een geel vlak op de hoek, dat overschilderd is met een blauw, maar dan ietsje kleiner?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

@ loco: Op de foto klikken en vervolgens rechtsboven op "Sizes" klikken. Standaard staat dit op een kleiner formaat.  ;)

Is het niet zo dat die rijtuigen met een geel streepje bovenaan voor beide locreeksen gebruikt konden worden? De blauwe konden voor diesels gebruikt worden, maar de gele niet voor elektrische locs. De blauwe met een geel streepje konden wel bij beide gebruikt worden.
Dus die blauwe achter de dieselloc met een geel vakje kon wel gewoon in trekduw ingezet worden bij een dieselloc.

Of zit ik er nu compleet naast?


Wat is trouwens het nummer van de bordeaux stuurstand in model? Is dat toevallig 50 88 82-48 671-7? Zo ja, dan is dat hetzelfde nummer als de groene stuurstand van enkele jaren terug!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Het is me gelukt om de foto te vergroten. bedankt. Ik had op 'size' geklikt ipv op de icoontjes. Nu is er al wat meer te zien.
Ik vermoed dat de foto in Houyet niet om een echte trekduw gaat, maar om een gewone trein. de reeks 52/54 is voor zover ik mij kan herinneren nooit gebruikt geweest voor trekduw. Wel de 62 (uiteraard) maar ook enkele 55'ers. Alhoewel ik ook gen foto's heb van trekduw met 55. Ook zie ik geen gekleurde hoeken op het achterste rijtuig tegen de loc. Maar dat valt ook moeilijk te zien.
Ook rijdt de trein in Houet niet op het uiterste stopspoor voor de kayakkers, maar op het doorgaande spoor naar Bertrix. Het natuurlijk een speciale trein zijn.
Ik ga  nog wat verder zoeken. Maar misschien weet hier iemand al het antwoord. Dat kan uiteraard goed helpen.

loco

Ik heb daarnet met iemand contact gehad die veel gefilmd heeft in de jaren '90 en dus geen foto's bezit. De Kayaktrein kwam meestal toe op het hoofdspoor. Volgens hem werd de trein getrokken door een 52/54. Er werd in het station gewisseld en daarna reed hij leeg terug. Hij is verschillende keren meegereden terug naar Dinant. Dus geen trekduw, wat mijn vermoeden bevestigd. De foto van Houyet laat waarschijnlijk een terugkerende trein zien. Hij rijdt al vast links, maar dat wil niets zeggen. Op de verbinding Anseremme - Houyet reed doorgaans (behalve de laatste jaren) ouder materiaal voor speciale treinen. Later met de motorwagens kwamen ze toe op het stopspoor.

Brossel

Citaat van: loco op 04 januari 2013, 15:04:25 PM
Ik heb daarnet met iemand contact gehad die veel gefilmd heeft in de jaren '90 en dus geen foto's bezit. De Kayaktrein kwam meestal toe op het hoofdspoor. Volgens hem werd de trein getrokken door een 52/54. Er werd in het station gewisseld en daarna reed hij leeg terug. Hij is verschillende keren meegereden terug naar Dinant. Dus geen trekduw, wat mijn vermoeden bevestigd. De foto van Houyet laat waarschijnlijk een terugkerende trein zien.

Los van dat ik bovenstaande redenatie totaal niet kan volgen....(die persoon die veel gefilmd heeft was er toen ik die foto maakte zeker niet bij)...is Loco's vermoeden volledig onjuist:

A) De HLD 52, 53 (!) en 54 konden wel degelijk in trekduw formatie rijden met M2 rijtuigen....en deden dat ook!
B) Zoals in het fotobijschrift staat betrof dit een aankomende trein uit Dinant! Gelet op de magere 2-uurs dienst van de L-trein naar Bertrix was er tijd genoeg om met de stam te eindigen en te keren op het hoofdspoor 2 ipv op wijkspoor 3.

Ook met betrekking tot de foto van de 6288 in Berzée zit Loco er naast:
In 2001 reden er weldegelijk nog trek-duw stammen M2 in de diensten van Charleroi naar Couvin.
De stam op de foto was dan ook zo'n trek-duw stam...hier alleen getrokken richting Couvin. Een aantal minuten later trof ik op diezelfde fotostek ook de 6271 met een trein noordwaarts...geduwd dus, wat duidelijk zichtbaar is aan het berijden van het linkerspoor en de rode seinen uiteraard:
http://www.flickr.com/photos/davybeumer/4029837554/in/set-72157622502026765

Wat wel duidelijk mag zijn: in de trekduw stammen in het dieselbedrijf konden zowel AB rijtuigen voorkomen met de geel-rode blokmarkering op het uiteinde, als een enkel blauw vlak. Dat houdt in dat ook het AB rijtuig uit de eerdere Märklin set 26530 (elektrische trekduw met de blauwe HLE25 erbij) gebruikt kan worden in het dieselbedrijf.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

reeves

Heb de bordeau set sinds vorige week, vandaag even op de baan gezet, probleem, zowel de sluitlichten als de witte lichten blijven branden!!!! Onafhankelijk van de rijrichting, ze branden beide zowel voorwaarts als achterwaarts .
Het rare is dat ze zelfs branden met de assen(waar het koperen plaatje dat kantelt naargelang de rijrichting) van het spoor word getilt :o
Dikke + voor Marklin :(

Groet
Tom

loco

Davy,
Bedankt voor deze aanvulling. Je foto's bewijzen het tegendeel van wat ik vertelde. Gelukkig zijn we er om elkaar op een vriendelijke manier te verbeteren.
Voor mij is het nieuw dat er enkele 52/53/54 ook geschikt waren voor trekduw.

Blijkbaar hebben de trekduw voor diesel langer gereden dan deze voor elektrische tractie. Deze voor elektrische tractie zouden in 2000 zijn afgeschaft. Tenzij er foto's bestaan die het tegendeel bewijzen.
De rijtuigen voor elektrische tractie waren inderdaad geschikt voor diesel (niet omgekeerd).

In Houyet was er voldoende tijd. Maar doorgaans duurde het vertrek naar Dinant niet lang nadat de kayakkers waren afgezet. Het spoor moest immers vrij gemaakt worden voor doorgaande goederentreinen.
Momenteel wordt het vierde doodlopende spoor gebruikt voor de kayaktrein. Het perron heeft een afzonderlijke uitgang zodat de recreanten het spoor aan de overweg niet hoeven over te steken. Ook hier vertrekt de trein dadelijk terug naar Dinant.



loco

Tom,
Je hebt echt tegenslag met je set. Bij mij doen de lichten het wel correct volgens de rijrichting.
Ik vrees dat er iets is misgelopen met de aansluitingen op de print. Je zult terug moeten naar je verkoper om het rijtuig of de hele set te wisselen. Hopelijk levert dit geen probleem op.

darick69

ivm marklin uitgebrachte bordeaux stuurstand diesel M2,,   bekijk eens aandachtig de zijvenster links vooraan (waar bestuurder zit),

vlgs mij moet dit een kleiner raam zijn en iets hoger opgesteld (zie alle foto's)   rechts is het OK.

bij het groene dieselstuurstandrijtuig van een aantal jaren geleden was dit wel in orde  ,  waarom een nieuwe mal ????
 

reeves

@ loco, heb Patrick(tufken) gebeld hiervoor, wordt vrijdag geruild, alle sets waren reeds uitverkocht, vrijdag nieuwe lading, denk ook dat het aan de print ligt, het koperen kontactje onderaan het draaistel doet het perfect als ik het asje met de hand beweeg

Grtn
Tom

bollen neus

@Loco, de 52/53/54 versies hebben alles getrokken of geduwd behalve de torpedowagons voor vloeibaar staal zo onthou ik het eenvoudigst.  :)

deurenkletser

Heeft er iemand de stuurstand omgebouwd naar DC? De wielen heb ik reeds vervangen maar dient er - naast de stroomafname - ook iets veranderd te worden aan de printplaat?

Jurgen

#133
Wat ik me nu afvraag, hoeveel per uur was de maximum toegelaten snelheid voor de M2's?

Volgens wat ik terug kan vinden zouden ze 140 km/h mogen rijden vermist het 7de en 8ste cijfer in het UIC-nummer 48 is.
Maar op de bordeaux rijtuigen van Märklin voor de keertreinfunctie staat dat ze slechts 125 km/h mogen rijden.

Het is niet fout! Ik heb zelf een foto genomen van een dieselstuurstand waar wel degelijk 125 op het rijtuig vermeld staat, kijk zelf maar:


Het is een foto van 1 van de rijtuigen die nu aan station Racour staan voordat ze herschilderd werden in hun groen kleurtje.
De vraag is dus, waarom mochten sommige (of alle) rijtuigen maar 125 km/h doen en vanaf wanneer was dit?



Voor zij die graag eens lachen, ik heb net mijn set met bordeaux-rijtuigen uitgepakt. Ik zou zeggen, zoek de fout:


Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57