Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

conducteur

Het einde van het schooljaar nadert met rasse schreden. Ik zit nu in het 5 de jaar industri?le wetenschappen. Dat wil zeggen dat, indien alles goed gaat, ik volgend jaar in het 6 de jaar industri?le wetenschappen (IW) zit.

In het zesde jaar TSO, BSO en KSO moeten alle leerlingen een GeIntegreerde Proef (GIP) afleggen. Dat is een eindwerk waarin alle aspecten van je richting aan bod komen. Je GIP is een belangrijk deel van je eindexamen van het middelbaar onderwijs.

In Elektromechanica, een richting die sterk verwant is aan Industri?le Wetenschappen, maar meer praktischer gericht dan IW, moeten de leerlingen zowel iets theoretisch bestuderen, maar ook een praktisch gedeelte kunnen voorleggen. Dat kan een sorteermachine zijn waarvan zowel de werking elektrisch, als mechanisch bestudeert wordt, om daarna de machine te bouwen.
In Industri?le wetenschappen is het praktische aspect niet verplicht, maar wel toegelaten.

Omdat de technische leerkracten vroegen om al eens aan 'volgend jaar' te denken, heb ik een lijstje gemaakt met mogelijk te bestuderen onderwerpen. Daaruit heb ik uitendelijk het automatische schaduwstation zonder wissels gekozen, omdat dat onderwerp het meest veelzijdige is, en ook aansluit bij mijn hobby. Ik heb ondertussen al toestemming om dit als onderwerp te nemen. Een volgende stap is dus brainstormen.
http://www.youtube.com/watch?v=dxRJ9rdyX4c

Het grootste probleem waar ik nu tegen aanloop is de aansturing van de treinen op de fiddleyard. Ik rij digitaal met multimaus. Eenmaal de trein op de fiddleyard is aangekomen, moet die automatisch door het systeem naar een leeg spoor begeleid worden. Dat kan op meerdere manieren. Van de gemakkelijkheidshalve oplossing tot uitdaging?:

Analoog? De sturing kan elk spoor van een analoge spanning voorzien en de trein op tijd op het lege spoor stilzetten. Met behulp van knoppen (een per spoor) kan de trein van het desbetreffende spoor weer de yard verlaten en zet zijn reis voort over het digitale baanvak. Dit is de gemakkelijkste oplossing, maar er zit weinig uitdaging aan. Mijn vraag aan deze methode mag je met je trein zomaar van de yard (DC) naar de baan rijden (DCC)? Dat zal vonken geven zeker?

De sturing acteert als vertaler:De sturing kan elk spoor van een analoge spanning voorzien en de trein op tijd op het lege spoor stilzetten. De trein moet de yard verlaten van zodra de snelheid van de loc verandert wordt met de maus. De sturing werkt dus als vertaler van digitaal naar analoog. De sturing moet dus de adressen van de locomotieven kennen (uitlezen op het toegansspoor tot de yard terwijl die zich verplaatst naar een vrij spoor) . (is het protocol van Railcom vrij, er bestaan wel modules die het adres op een display kunnen weergeven, maar daar ben ik weinig mee. Ik moet die informatie kunnen verwerken.
Ook hier is mijn vraag mag je met je trein zomaar van de yard (DC) naar de baan rijden (DCC)? Dat zal vonken geven zeker? Moet hier geen samenwerking zijn tussen de sturing en de centrale?

De sturing is een DCC rijregelaar: Idem zoals hier boven, maar de treinen worden digitaal aangestuurd. Mag ik zomaar treinen de overgang laten maken tussen het multimaus dcc signaal en de sturing? Neen zeker? Moet er een communicatie zijn tussen de multimaus en de sturing? Waar kan ik duidelijke info vinden over  DCC?

De sturing be?nvloedt de centrale zelf: De sturing stuurt op gepaste momenten signalen om de loc te doen vertragen, optrekken of stoppen. Alle sporen op de yard zijn rechtstreeks verbonden met de sporen op het baanvak. Is dit uberhaupt wel mogelijk? Hoe ga je voorkomen dat de loc's niet voortijdig de yard verlaten? Als je aan de regelaar draait dat ze niet te vroeg vertrekken? Terug grijpen naar de knoppen per spoor zoals bij de complete analoge bediening?

Andere? De leerkracht Mechanica vroeg of ik Visual Basic wou leren om het boeltje aan te sturen???
Ik weet het gelijk niet echt goed?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#1
Rian,
Je komt in mijn 'vaarwater'.  Jij wil weliswaar DCC en ik MM maar het principe is hetzelfde.
Misschien moet jij mij maar eens een rondleiding geven in Blankenberge en dan kunnen we misschien eens brainstormen?  Deinze is ook leuk om eens een rondleiding te geven en het station is op 5 minuten te voet van mijn deur...

Je hebt nog 'een jaar' maar denk eraan dat een jaar 'kort' is [;)]

Als je dit wil verwezenlijken, sta je voor een grote enorme uitdaging...

Maar eerlijk gezegd vind ik wat het 'hooggegrepen' voor een eindwerk...  Ik twijfel niet aan je capaciteiten en wil je niet ontmoedigen maar aan al het (ontwerp)werk...

Het idee is bij mij oktober 2011 komen aanzetten en nu heb ik nog steeds maar twee gelagerde schuifsystemen van 500mm...  De rest zit 'ergens' in mijn achterhoofd... ...en zo ook de 'problemen'...

...

Investeer je tijd niet in VB waar je nadien tot de conclusie komt dat je 'beperkt' bent...  Er zijn andere/betere talen [;)]


Groetjes, Peter


conducteur

#2
Al die stormen in mijn hoofd, niet echt gezond[:D]
Het ondertussen welbekende filmpje heeft mij ge?nspireerd om dat ooit eens te maken. Dan ben jij daarmee afgekomen, en dat gaf mij een impuls om ook te beginnen. Voor mijn gip dan dit gekozen...., ik besef zelf ook dat het een groot werk is. Ik heb dan ook enkele honderden uren gepland om daaraan te werken (uren gaan in vanaf 1/09/2012).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#3
citaat:
Geplaatst door conducteur

...uren gaan in vanaf 1/09/2012)...



Ik denk dat je best nu al enkele 'uurtjes' begint te slijten...

Uitstellen...  Niet doen!

Nu beginnen en zien of het haalbaar is...  Indien niet heb je vanaf september nog tijd genoeg voor een alternatief!

Pa heeft geproken [;)][;)][;)]

Groetjes, Peter


conducteur

#4
Uitstellen doen we zeker niet, maar heb niet echt een strak plan opgesteld tot begin september. Voorlopig gaat het maar om brainstormen brainhurricanes enzo...[:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#5
Rian,
Mijn deur staat open (via PM dan).  Meer kan ik je niet aanbieden...

Een simpele rekensom:
Je trekt 500 uren uit voor dit project en werkt er 2 uren per dag aan (!) is 250 dagen.  Je wil af en toe toch eens met vrienden/vriendinnen op stap en dan werk je nog 5 dagen per week.  Kom ik toch aan zo'n 12 maanden...
Groetjes, Peter


ToThePoint

#6
Rian het zou moedig zijn moest je eraan beginnen.
Maar bezint heel goed voor ge begint !
Het kan snel klaar zijn, maar het risico dat het faalt is enorm groot.
Ik weet niet wat uw kunnen is, maar ooit maakte ik ook een eindwerk.
Ik zie dit project meer iets voor de ingenieurs richting en niet geschikt voor een secundair niveau.
Moest je verder studeren voor ingenieur dan zou ik zeker dit project nemen.
Soit ik volg met belangstelling uw idee?n.
Moesten we kunnen helpen dan doen we dat uiteraard graag he Rian.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

#7
Het grootste probleem lijkt mij de mechanische constructie.
Het aansturing van het geheel is volgens mij niet zo een groot probleem.
Met een oudere computer waar nog isa printen in passen,of met een kleine moderner industrie computer ook met isa printen is al veel te beginnen.
Zelfs zonder extra printen kan een computer met printer uitgang (geen usb)al veel helpen.
Een computer taal die voor dit doel nog perfect werkt is quick basic.
Toegegeven niet meer echt fris maar uitstekend geschikt (veel beter dan de moderner talen)en simpel te leren .
Groot voordeel is dat je niet telkens een exe file moet maken maar gewoon elk idee even kunt testen (run en het werkt,of niet natuurlijk)
Is het eenmaal goed dan kun je als nog een exe file maken.

Snelheid is in jou geval geen enkel probleem.

Bedenk dat wij nu wel allemaal op elke straathoek mobiel staan te bellen maar dat gewoon bellen thuis met en telefoon uit 1980 ook nog prima werkt.

MENING GEEN ABSOLUTE WAARHEID
Soms heb ik het idee dat de huidige moderner computer talen uitsluitend (of bijna)zijn uitgevonden of bedacht om het IT vak te beschermen.
Want als het simpel kan ,dan kan iedereen het,en is het afgelopen met veel verdienen in de IT.

Ik praat dus niet over simulatie programmas ,foto en film bewerking,supersnel rekenwerk e.d.
Nee gewoon het eenvoudiger besturings werk.

Oke.
maak eerst de mechanica zou ik zeggen besturen(zelfs analoog lijkt mij best mee te vallen)

succes
wim

Geert

#8
Hoe ga je de aankomende locomotieven hun adres uitlezen op het toegangsspoor? Dit is al een uitdaging op zich?

Een mogelijke denkpiste is de volgende:

-je stuurt digitaal je lok naar het toegansspoor en je stopt zelf daar deze lok.

-een ?C leest mee het DCC signaal  en weet nu ook welk het adres is van de lok, nl. deze die net gestopt is op het toegangsspoor. Dit houd in dat je moet detecteren dat er een lok op het toegangsspoor staat (bv. lichtsluis, stroomdetectie enz?)

-nu neemt de ?C met een ??nvoudige zelfbouwbooster het zaakje over. Het toegangsspoor wordt gescheiden van de rest. De ?C stuurt de lok via DCC verder naar de fiddleyard die al klaar staat met een vrij spoor.

-Een lichtsluis detecteert de positie van de lok op de fiddleyard zodat de ?C de lok laat stoppen. Je hebt maar ??n lichtsluis nodig voor alle opstelsporen! Immers deze staat altijd vast op het spoor waar de lok oprijd. Het beste kan je een sterke lichtbron boven dit spoor plaatsen. In het midden tussen de sporen boor je een gaatje. Onder de fiddleyard plaats je  een vaste lichtdetector, dit kan van alles zijn een LDR, fototransistor enz?

-Als je nu met je multimaus een lok aanstuurt die in op de fiddleyard staat, dan schiet de ?C weer in actie. De ?C weet dat deze lok op de fiddleyard staat en stuurt de fiddleyard aan zodat de geselecteerde lok eraf kan rijden. De ?C stuurt zelf weer  een DCC signaal naar de lok totdat deze op een uitrijspoor terecht komt het DCC signaal komt overeen met deze van de multimaus (snelheid, functies enz?).

-Op het moment dat de volledige trein op het uitrijspoor rijd, dan komt het signaal van de multimaus op de sporen te staan. Dat schakelen kan het best met een relais met wisselcontacten.

Dit houd in dat je wel moet verdiepen in DCC, dit is niet moeilijk en zelfs zeer interessant om weten.

Een ?C aanleren is al iets moeilijker, maar we zijn er om te helpen nietwaar. Dit kan in assembler maar ook in een hogere taal C of JAL.

Een booster zelf maken is ook helemaal niet moeilijk. In de manual van MR-direct staat er ??ntje in die eenvoudig zelf te bouwen is. Ik heb dat ook gedaan en werkt perfect.

Het elektromechanische deel van de fiddleyard is weer een ander verhaal. Probeer niet het inrijspoor en het uitrijspoor op ??n lijn te krijgen zodat de lok als het ware kan passeren via de fiddleyard. Door mechanische speling lukt dat nooit.  De positie van de fiddleyard t.o.v . inrijspoor en uitrijspoor moeten afzonderlijk geregeld worden.  Ook daar heb ik idee?n over, maar verwerk eerst deze info al.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

#9
citaat:
Geplaatst door Geert

...Probeer niet het inrijspoor en het uitrijspoor op ??n lijn te krijgen zodat de lok als het ware kan passeren via de fiddleyard. Door mechanische speling lukt dat nooit.  De positie van de fiddleyard t.o.v . inrijspoor en uitrijspoor moeten afzonderlijk geregeld worden...



Ik denk net dat wanneer er voldoende speling op de tafel zit dit wel zou lukken door langs beide kanten de tafel te vergrendelen met centreerstiften.  Voor je je sporen legt, positioneer je de tafel, vergrendel ze met (automatische - via een servo?) centreerstiften en leg dan de rails.  Ook de positionering steekt hem dan niet zou nauw...

Die servo die de centrering voor zich neemt, kan ook dienen om een brugje op en neer te laten om de zijkant van de tafel vrij te hebben tijdens het verplaatsen van die tafel.

Groetjes, Peter


Geert

#10
Ik heb dat filmke met die brug ook al eens gezien.

De methode die ik voorstel is de fiddleyard via een bocht te benaderen- te verlaten.  Het begin van de bocht stel je vast op, maar enigszins scharnierend (we spreken hier over een verplaatsing, in hoek, van enkel tienden van een graad)  Het uiteinde van de bocht kan nu naar alle kanten bewegen op/neer, links/rechts, en van voor/naar achter, en dit over enkele mm.

Nu bevestig je op de kop van de fiddleyard horizontaal een U-profiel in staal. E?n been schroef je tegen de fiddleyard, de ander staat vrij omhoog. Deze moet perfect uitgelijnd staan met de hoogte van je sporen.  Voor degene die ooit met mekano hebben gespeeld weten dat er van die wieltjes zijn met een groef rondom.  Zulke twee wieltjes met hun groef bollen over de vrijstaande been van het U-profiel. De assen van deze wieltjes staan vast in verbinding met het uiteinde van de bocht.

Wat hebben we nu al bereikt: de hoogte van het inrijspoor staat altijd even hoog ten opzichte van de sporen van de fiddleyard. De afstand is ook altijd even ver  t.o.v. de sporen van de fiddleyard. Enkel de positie is nog niet uitgelijnd.

Nu zijn er van die optocouplers in de vorm van een U. Tussen die U is er vrije ruimte die mee over het U-profiel geplaats wordt.  Nu boor je een klein gaatje in de U-profiel daar waar de aandrijving van de fiddleyard moet stoppen. De optocoupler detecteert dit gaatje.

Nu zet je er ook een elektromagneet bij die je aanstuurt als de fiddleyard uitgelijnd is. Deze magneet zet zichzelf en heel het uiteinde van de bocht vast op het stalen U-profiel.

Ik denk dat een tekeningske veel duidelijk maakt, maar ik kan dit nu niet waar ik mij nu bevind?


Hetzelfde verhaal voor het uitrijspoor.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

#11
Boor in twee metalen strips even veel gaten als er sporen zijn.
strips op zijkant beweegbaar deel
Zet op de vaste wal twee servos met puntvormige stift.
een op uitrij en een op de inrijkant.
Servo in de midden van de heen en weer afstand.(rechts = links)
draai de pin in de gaten.
Leg middelste rail op beweegbaar deel.
zet stiften in volgende gaten.
monteer de rail die er bij hoort
Enz tot al rail ligt.

onnauwkeurig geboord is nu geen probleem

Idee naar ideeen van vorige schrijvers en wat eigen stuff
wim

Geert

#12
Dat achteraf uitlijnen voor dat gaatje kan je doen met een stalen hoekprofieltje. E?n deel dat net tussen de sporen past. Het ander deel dat omlaag tegen de metalen strip geduwd wordt. In dit deel is in het midden al een gaatje geboord dat als mal dient om een gaatje te boren in de strip.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

#13
Leuk project, waar inderdaad veel technieken bij komen kijken.
Ik zou je aanraden om de verschillende aspecten op te splitsen:
- mechanische constructie: stabiel, zo min mogelijk wrijving, ...
- aandrijving en positionering: (ketting-)tandwielen, (stappen-)motor, ...
- meten en vergrendelen van positie: lichtsluizen, electromagnetische pennen, ...
- veiligheid: stopsecties, noodprocedures, ...
- automatisering: leeg-vak-detectie, FIFO, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#14
Hier staan interessante dingen tussen. Waar kan ik duidelijke info vinden ivm dcc? Geert zijn idee spreekt mij wel aan...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum