Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Lijn50

Citaat van: the_gold op 03 november 2022, 18:54:55 PM
Rijden ze nog van Welkenraedt naar Aken? Begin December wil ik de kerstmarkt aldaar bezoeken. Hopelijk rijden ze dan nog...
Ze rijden nog en zelfs in dubbeltractie verleden zaterdag

the_gold

Citaat van: Lijn50 op 01 december 2022, 17:35:38 PM
Citaat van: the_gold op 03 november 2022, 18:54:55 PM
Rijden ze nog van Welkenraedt naar Aken? Begin December wil ik de kerstmarkt aldaar bezoeken. Hopelijk rijden ze dan nog...
Ze rijden nog en zelfs in dubbeltractie verleden zaterdag

Leuk!

Alberke

https://www.youtube.com/watch?v=85WMpJMv8aA

Een treinreis door NY in 1900!
Let op de dames die hun lange rokken door de paardenpis slepen (eeeek!)
De trams rijden zonder rijdraad. Accu trams, of een ondergrondse voeding?
En de dame die een Marilyn Monroe-tje doet  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

julien

Dat is een leuk filmpje van New York!

Die trams zouden wel eens zgn. cable cars kunnen zijn, die door een ondergrondse kabel gesleept worden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_car_(railway)

groeten,
Julien

Alberke

Citaat van: julien op 12 december 2022, 16:54:35 PM
Dat is een leuk filmpje van New York!

Die trams zouden wel eens zgn. cable cars kunnen zijn, die door een ondergrondse kabel gesleept worden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_car_(railway)

groeten,
Julien
inderdaad, maar er waren ook ondergrondse stroomvoorzieningen met slepers , een systeem dat blijkbaar terug opgang vindt in Frans steden. Het is wel beveiligd
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#6831
   hier ziet ge, midden tussen de 2 rails,  goed de groef voor de kabel van de Cable Cars

   https://cdn.skyrisecities.com/sites/default/files/images/articles/2016/07/21931/21931-75919.jpg  (is toch New York / Brodway, anders ....)

   Die paardentrams, rijden die op planken ?

Alberke

Citaat van: Herwig op 12 december 2022, 18:16:37 PM
   hier ziet ge, midden tussen de 2 rails,  goed de groef voor de kabel van de Cable Cars

   https://cdn.skyrisecities.com/sites/default/files/images/articles/2016/07/21931/21931-75919.jpg  (is toch New York / Brodway, anders ....)

   Die paardentrams, rijden die op planken ?
Gewoonlijk ook op rails :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

  zoals ge zegt   ::)    ook in Antwerpen toentertijd . . .

  de wegbedekking NAAST de tramsporen lijkt te bestaan uit dwarsplanken, of is dit asfalt/beton met streepkes ?

Alberke

Citaat van: Herwig op 12 december 2022, 19:28:42 PM

  zoals ge zegt   ::)    ook in Antwerpen toententijd . . .

  de wegbedekking NAAST de tramsporen lijkt te bestaan uit dwarsplanken, of is dit asfalt/beton met streepkes ?
Dat was me ook opgevallen, raar
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 12 december 2022, 19:29:43 PM
Citaat van: Herwig op 12 december 2022, 19:28:42 PM

  zoals ge zegt   ::)    ook in Antwerpen toententijd . . .

  de wegbedekking NAAST de tramsporen lijkt te bestaan uit dwarsplanken, of is dit asfalt/beton met streepkes ?
Dat was me ook opgevallen, raar
Heb het even opgezocht, was vrij gewoon in grote steden en America en ook in London. Vraag me af of dat hier ook was.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#6836
   https://untappedcities.com/2021/01/12/nyc-last-wooden-sidewalk-city-reliquary/
   
   Broadway had effectief houten straatbedekking:
   "By the early 1900s, wooden streets could be found all over New York City, predominantly in the lower part of Manhattan. Streets including lower   
    Broadway . . ."
   Proper, maar dat is zo toevallig, spekglad voor de     -onderuitvallende-     koetspaarden.
   ( ken je die foto met dat dood paard in de goot ? (gewoon van uitputting misschien)    Met spelende kinderen ernaast )

   Dan hadden de tram-paarden het  iets   'makkelijker'  ,  relatief dan.

Havoc

In zie eerlijk gezegd allerlei soorten aandrijving. Die verhoogde spoorlijk is de eerste trein met stoom. Maar er is ook een derde rail voor elektrisch. Bij de trams zijn er paardetrams, trams die via een middengroef "iets" krijgen en ook trolley trams.

Dat "iets" kunnen cable cars zijn maar ook ondergrondse elektrische voeding. Als je googelt dan zijn er trams in NY die als cable car begonnen zijn en dan later elektrisch geworden zijn.

Misschien dat de originele zwart-wit duidelijker is want ik heb de indruk dat zijn inkleuring (bweerk) veel details wegveegt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Het is er wel gezellig druk op straat, zebrapaden om over te steken kenden ze nog niet...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

evan

Citaat van: Havoc op 12 december 2022, 22:08:26 PM
In zie eerlijk gezegd allerlei soorten aandrijving. Die verhoogde spoorlijk is de eerste trein met stoom. Maar er is ook een derde rail voor elektrisch. Bij de trams zijn er paardetrams, trams die via een middengroef "iets" krijgen en ook trolley trams.

Dat "iets" kunnen cable cars zijn maar ook ondergrondse elektrische voeding. Als je googelt dan zijn er trams in NY die als cable car begonnen zijn en dan later elektrisch geworden zijn.



Dat klopt inderdaad.

Met m'n opzoekwerk van m'n High Line project in 2012-13  kwam ik hierover veel tegen.  De evolutie ging er zo snel dat er inderdaad veel door elkaar gebruikt werd.   Paarden, trekkabel en elektrische voeding in het wegdek als ook bovenleiding en nu is alles al lang weg en vervangen door bussen.   Parallel ontwikkelde zich ook de metro (subway) en die is er nog steeds zowel ondergronds als bovengronds.   Dat Metronetwerk is trouwens heel indrukwekkend en ik heb verschillende lijnen zelf al volledig afgereisd door alle soorten wijken.  Das best boeiend :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.