Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Rangeerduivel

https://www.hln.be/in-de-buurt/wichelen/geblokkeerde-remmen-veroorzaken-bijna-brand-bij-goederentrein-geladen-met-zuurstofwater~a5e5634f/

In hoeverre de foto klopt met de koptekst weet ik niet, maar het defect zal hoogstwaarschijnlijk ontstaan zijn in de oude Hondekop...
Die Hollanders en hun materiaal toch hé...niets onderhouden....! ;D ;D ;D

;)

Klaas Zondervan

Rudy, je vraagt om een stevige tik op de billen. :D
De foto heeft niks te maken bij het artikel. Dat treinstel kan en mag helemaal niet in België komen.
De foto is ergens gemaakt in Noord-Brabant (NL). En dat treinstel is geen Hondekop maar een Apekop.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juni 2020, 17:25:59 PM
Rudy, je vraagt om een stevige tik op de billen. :D

Door de broek of heb je ze liever bloot Klaas?  ;D ;D

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juni 2020, 17:25:59 PM
De foto heeft niks te maken bij het artikel. Dat treinstel kan en mag helemaal niet in België komen.

Daarom staat er ook onder "illustratiebeeld"...
Maar je kent toch het gezegde, "Mensen plagen is liefde vragen", en ik plaag graag mensen, dat wist je al.
En nu zullen er zijn die hier weer kommentaar op weten! :D

En nu serieus, welk verschil is er in dit geval tussen een Hondekop en een Apenkop, als er al verschil is, het is toch dezelfde carosserie, of niet?  :-\

;)

 

doomslu

Citaat van: Rangeerduivel op 30 juni 2020, 15:49:15 PM
https://www.hln.be/in-de-buurt/wichelen/geblokkeerde-remmen-veroorzaken-bijna-brand-bij-goederentrein-geladen-met-zuurstofwater~a5e5634f/

In hoeverre de foto klopt met de koptekst weet ik niet, maar het defect zal hoogstwaarschijnlijk ontstaan zijn in de oude Hondekop...
Die Hollanders en hun materiaal toch hé...niets onderhouden....! ;D ;D ;D

;)
Als het over treinen gaat zien we direct dat de foto er maar lukraak bij geplakt is. Wat we niet beseffen is dat hetzelfde ongetwijfeld ook gebeurt bij vele andere artikels...  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 30 juni 2020, 17:49:34 PM
En nu serieus, welk verschil is er in dit geval tussen een Hondekop en een Apenkop, als er al verschil is, het is toch dezelfde carosserie, of niet?  :-\
Nee, het zijn verschillende treinstellen. Het ontwerp van de Hondekop dateert van 1954, daarom word dit ook wel materieel 54 genoemd. Deze treinstellen zijn tamelijk zwaar gebouwd. Daarom waren ze bij de reizigers geliefd omdat ze stabiel op het spoor lagen.

De Apenkop is van 1964, mat 64 dus. Daar heeft met alle moeite gedaan om ze zo licht mogelijk te bouwen.
Ze hebben ook een ander optrekgedrag. Daarom mogen ze niet met de Hondekop samen rijden. Om dat te voorkomen zijn de koppelingen hoger geplaatst. Andere zichtbare verschillen zijn de kortere neus en andere raamvorm van de stuurcabine.

Ik zal het je niet kwalijk nemen. Zelf kan ik de verschillen tussen Belgische treinstellen niet altijd goed zien.

D_Loc

Hondekop vs Apekop

Om wat duidelijkheid te scheppen tussen de Hondekop (Mat 54) en Apekop (Mat 64) heb ik even snel met de telefoon wat fotootjes gemaakt van een Hondekop (Piko) en Apekop (Roco).
Nu is de Piko niet het mooiste model van de Hondekop maar heb (nog) geen Artitec...

De Hondekop heeft een wat langere en een wat meer spitse neus dan de Apekop.

Hondekop vs Apekopby Dirk Achtien, on Flickr

Nog even een echte Hondekop, de 766 van Stichting Hondekop:

2/3 Hondekop 766 - Zoetermeer, 07-06-2020 by Dirk Achtien, on Flickr

En Apekop:

3/8 - Plan T + Plan V - Moordrecht, 18-02-2008 by Dirk Achtien, on Flickr

Als het hier weg moet dan lees ik het wel...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Bedankt Heren voor de deskundige uitleg, maar geef toe...ze lijken sterk op elkaar niet? ::) ::)

;)

svvander

Bedoelt ge allebei even lelijk? Ik vind er niets aan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Decapod

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap, hè Sven. Dat Nederlandse design voor rollend materieel was idd een beetje raar vaak, maar het was wel heel typisch. Heeft toch interessante machines opgeleverd (vooral dan in tpIII, die eerste blauwe electroloks, prachtig). De Belgische 18 en zijn Franse equivalent zijn trouwens ook gedesignd door een Nederlander. Ik heb zo ergens in een boekje, waarvan ik me de titel niet meer herinner, gelezen dat het front het zijprofiel van een sprinter in actie moet voorstellen.

Toch beter allemaal dan dat eenheidsworstdesign van die machines die vandaag rondrijden. Blij dan dat ik in Hasselt regelmatig een baluwe infrabel 62'er zie staan. Een streling voor het oog tussen die 18'en en 28'ers of Class 66 godbetert.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

evan

Citaat van: Decapod op 01 juli 2020, 08:59:30 AM
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap,


;D ;D ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

the_gold

Gisteren zijn de locs van de reeks 11 overgebracht naar hun nieuwe eigenaar : Ecore recyclage Aubange
Er moet dus niets meer gezegd worden wat er met de locs zal gebeuren  ;)

Gelukkig blijft hle 1187 bewaard ( enige tijd al geloof ik )

Herwig

#6071
De vorm van de snoet van het Mat.54 (en tevens het Benelux-treinstel) doet wat denken aan de sublieme V250  (zeg maar 'Fyra') .    Met andere woorden, het Hondenkop-design was wel behoorlijk vooruitstrevend.  Esthetisch geslaagd dan wel mislukt.

svvander

Citaat van: Decapod op 01 juli 2020, 08:59:30 AM
Dat Nederlandse design voor rollend materieel was idd een beetje raar vaak, maar het was wel heel typisch. Heeft toch interessante machines opgeleverd (vooral dan in tpIII, die eerste blauwe electroloks, prachtig). De Belgische 18 en zijn Franse equivalent zijn trouwens ook gedesignd door een Nederlander.

Oh, oh, oh... ik heb absoluut niets tegen Nederlanders of Nederlandse designers... het is gewoon mijn meug niet ;D Laat dit even heel duidelijk zijn.
En ja, het is wel leuk om eens iets anders te zien, maar ik ben dan weer meer fan van een mooie HLD 59 of zelf een 52-53-54 reeks... deze vind ik persoonlijk proportioneel beter gemaakt. Maar over smaken en stijlen kan je twisten. Ik denk niet dat ik hem op mijn "lelijke" baan wil. Het heeft veel tijd gekost om de klik te maken naar het moderne materiaal, BR 185 is dan al helemaal een uitzondering voor mij (Moderne, elektrische loc). Maar ik ben het model gaan waarderen. Maar geef mij maar een MaK of een 66... straalt nog iets meer power uit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Brossel

Citaat van: Decapod op 01 juli 2020, 08:59:30 AM
De Belgische 18 en zijn Franse equivalent zijn trouwens ook gedesignd door een Nederlander. Ik heb zo ergens in een boekje, waarvan ik me de titel niet meer herinner, gelezen dat het front het zijprofiel van een sprinter in actie moet voorstellen.

Nee joh... fout!

De Franse CC40100 en haar Belgische sterkere zusje reeks 18 is net als de andere nez-cassé van de SNCF, NS, CP etc... een echt ontwerp van de Fransman Paul Arzens. Niks Nederlands aan die man...

Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

the_gold

In de bundel van A-Noord c1 zou de cfl 1806 staan ingesloten in een goederentrein.