Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

D_Loc


NMBS 4006 - Senenne, 25-05-2019 by D-Loc's Media, on Flickr
De 4006 bij Senenne na een digitale schilderbeurt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Chrisrail

#5536
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PaulC

#5537
Citaat van: Michiel op 05 juni 2019, 07:11:44 AM
Is dit geen klein venster omdat deze M7 rijtuigen sneller dan 200km/u kunnen rijden? Dit soort vensterbouw vind je steeds terug op hogesnelheidstreinen, om de bestuurder te beschermen tegen de flitsende beelden van voorbijschietend landschap, en verminderd het snelheidsgevoel bij het besturen, waardoor het rustiger besturen is.


Ik denk dat Michiel het in de juiste richting zoekt. DE huidige generatie HST's hebben inderdaad allemaal een kleine(re) voorruit en geen zijruiten.
De voorbijflitsende beelden zijn zeer vermoeiend voor de ogen. Daarbij komen nog de verschillende beeldschermen op de bedieningstafel, welke ook al niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid van je ogen.
Ik denk dat Bart (Steamdriven) hier misschien uitsluitsel kan over geven. Volgens zijn onderschrift is hij bestuurder HST te Brussel Zuid-Vorst

Paul

Herwig

#5538
Deze plausibele verklaring voor de minimale voorruit van het M7-stuurstandrijtuig doet me meteen denken aan de uitdrukking:
  " ...met de oogkleppen op ... " ,  zodat de treinbestuurder niet schichtig wordt .

steamdriven

Citaat van: PaulC op 05 juni 2019, 17:02:49 PM
Ik denk dat Bart (Steamdriven) hier misschien uitsluitsel kan over geven. Volgens zijn onderschrift is hij bestuurder HST te Brussel Zuid-Vorst

Laat ons zeggen dat ik traag rijd met snelle treinen...  ;D
Jaren geleden heb ik de keuze gemaakt om de hectische baan te verlaten en het HST materiaal tussen Atelier Vorst en Brussel Zuid te rijden. Minder stress. Een mens wordt ouder...

Ik volg Michel met de kleinere ruiten van de HST. Dat heeft inderdaad met de snelheid te maken.Het zou best wel kunnen dat het formaat identiek is aan dat van de Thalys PBKa (de 43** reeks) maar dan verticaal geplaatst ipv horizontaal. Horizontaal geplaatst vormt het zicht geen probleem. In de atelier moeten ze soms vervangen worden en dat zijn ruiten van 10cm dik.

Aan de andere kant, er is evengoed de Siemens Velaro Eurostar., of de Siemens ICE. Die hebben een panoramisch zicht vooraan en dat is technisch geen enkel probleem.

Het is dus gewoon een keuze als gevolg van een niet zo geslaagd design, volgens mij. NU, we zullen wel zien.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ACFI

Mij doet het profiel van de kop eerder denken aan de rebel generaal in Star Wars.


(c) IMDB/Amazon.com

Serieus nu. Zou de vorm niet eerder zijn wegens strengere veiligheidseisen? De redesign van de Vectrons wegens het nieuwe veiligheidsprofiel heeft de loc ook niet mooier gemaakt.

Maar als ontwerper zou ik toch niet trots zijn op de esthetiek van het ontwerp. Dan is de Fyra bijna een geslaagd ontwerp.

ACFI

mardig23

Hier was het al "Admiraal" Ackbar denk ik... ;D
Mvg Karl

Davy

Het toepassen van kleinere voorruiten is idd wel effectief bij hogere snelheden. Kijk maar eens bij de stoomtreinen, die hadden dat toen ook al ;)

Gerolf

Enkele fotootjes van de FS in Sicilië:







;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Inspirerende foto die laatste, Gerolf.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

loebaske

Absolut Bart, is zoals op een modelbaan en je ziet het bestaat ook in real...

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

evan

Knappe plaat die laatste.  Bedankt!

Opmerkelijk zijn de drie doodsporen met een rechtstreekse bevestiging op betonnen sokkels. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

Treinen zijn lang in Canada, héél lang, daarom schakelt men een paar extra locomotieven in  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

VIA trein in Brandfort, Ontario

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D