Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Michiel

Toevallig nog eens een goederentrein gezien, hier en vandaag te Eigenbrakel. Ze worden zeldzaam.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#5371
Hey Michiel dat is een bovenleidingtrein van ColasRail aan de achterste wagens te zien. ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Geert

Gelukkig hebben we hier een kenner van zulke zaken. Ik vroeg me al af wat er achter hing.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Ik wist dus niet wat ik zag, maar dat gebeurt wel meer. Hier een (matige) foto van dichterbij:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Geen bijzondere foto, maar deze HLD 62 kwam in Halle deze ochtend voorbij met een zware sleep grind/ertswagens, stevig optrekkend met ventilator op volle toeren, en dat geeft toch een machtig geluid. Maar dat geluid kan je met deze foto niet horen. Jammer.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 20 maart 2019, 15:07:22 PM
Geen bijzondere foto, maar deze HLD 62 kwam in Halle deze ochtend voorbij met een zware sleep grind/ertswagens,

Ongetwijfeld uit Quenast...

Citaat van: Michiel op 20 maart 2019, 15:07:22 PM
stevig optrekkend, met ventilator op volle toeren,

Was het niet de grote bel vooraan in de cabine die je hoorde? ;D ;D ;D
Een machinist van Infrabel vertelde mij reeds een paar jaar geleden dat die 62ers tot op den draad versleten zijn en dat die (alarm)bel regelmatig aan gaat als de loc moet "presteren"...

;)

evan

Die Tremeltrein met 62 van Tuc Rail doet inderdaad waarschijnlijk een transport naar en van Quenast.  Fraaie rit hoor!  Heb t al mogen meemaken.

De eerste trein is dus inderdaad de Penduleertrein van Colas Rail.  De laatste wagen is de wagen met het draaibare platform, meetpanto, gereedschap en agregaat.  De andere zijn refter en materiaal.  Het wandelplatform boven loopt door en dient om een hele ploeg te laten penduleren van een volledige spanwijdte tussen 2 palen.  Penduleren is montage van de hangers tussen draagkabel en rijdraden.

Hopla weer wat geleerd
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#5377
Thanks Evan!

Het geluid van de 62 in Halle was vergelijkbaar met deze van in dit filmpje, eerste 30 seconden:

https://www.youtube.com/watch?v=CiQs1IjzPmc

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom? Want opnemen met microfoon is toch mogelijk, de HLD 62 en 55 rijden toch nog rond?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

de kleine luidsprekertjes zijn nu niet ideaal om zonder scherpe tonen het zware ronken weer te geven. Daarvoor schakel je best over naar spoor 1 of groter  ;D ;D ;D

Rangeerduivel

#5379
Citaat van: Michiel op 20 maart 2019, 16:31:06 PM
Thanks Evan!

Het geluid van de 62 in Halle was vergelijkbaar met deze van in dit filmpje, eerste 30 seconden:

https://www.youtube.com/watch?v=CiQs1IjzPmc

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom?

Dat het geluid door luidspreker(tjes) nooit dat van een echte loc enigzins zal benaderen dat is een onoverkomelijk feit, niet alleen het gehoor maar ook het voelen van de geluidstrillingen zijn daar eigen aan een echte loc, maar blijkbaar heb jij nog nooit een goed afgestelde sound-decoder gehoord Michiel... ::)
Begin eens met CV3, (optreksnelheid) een veel hogere dan de fabriekswaarde te geven, bvb
Bij een V3.5 waar het maximum 65 is, geef hem +/- waarde 50
Of bij een V4.0/5.0 waar de max waarde 255 is, geef hem +/- waarde 200.
Je loc zal dan
1) niet wegspurten als een Ferrari en
2) een normaal optrekgeluid, eigen aan de loc produceren.
Maar ook hier is weer het feit dat de sound op de V4/5 veel beter is dan die op de V3.5...
Stel ook de max snelheid in de decoder af, zo kan je van bij de start "full-power" geven aan je loc.

::)

evan

Citaat van: Michiel op 20 maart 2019, 16:31:06 PM
Thanks Evan!

Het geluid van de 62 in Halle was vergelijkbaar met deze van in dit filmpje, eerste 30 seconden:

https://www.youtube.com/watch?v=CiQs1IjzPmc

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom? Want opnemen met microfoon is toch mogelijk, de HLD 62 en 55 rijden toch nog rond?

Moet je m'n Canadezen ns horen :)  Ik heb er overal een luchtdichte baskast ingebouwd met 2 speakers.  De klank is aanzienlijk warmer dan de meeste meest fabrieks- uitgeruste locs!  De instellingen die Rudy aanhaalt zijn ook belangrijk.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

D_Loc

Het ligt ook aan wat ESU met de geluiden doet, die worden zover opgepompt dat ze oversturen, de Amerikaanse geluiden van ESU zijn wat dat betreft al een stuk beter.
BTW. in mijn 55 Loksound hoor je wel een huilende ventilator en die slaat aan en af  ;)

Het is wel lastig om het ventilatorgeluid op te nemen, voor de geluidsopnames worden de locs vaak koud gestart en dan slaat de ventilator gewoon niet aan.
Wanneer de loc los rijdt slaat de ventilator ook bijna nooit aan. Met een zware goederentrein is het een andere verhaal, dan staat de ventilator bijna continu nu aan en slaat de tweede ventilator er ook vaak bij.

Ik heb het ventilator geluid van een CD geleend, dat betrof een opname in de cabine van een 55 waarbij je bijna alleen maar het ventilatorgeluid hoorde. Ik heb de opname gemixt en de pitch afgestemd met de geluidsopname die ik in Luxemburg had gemaakt. Zodoende kon ik het ventilatorgeluid toevoegen en ook aan- en af laten slaan omdat het oorspronkelijke twee losse geluidsporen waren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Decapod

Citaat van: Michiel op 20 maart 2019, 15:07:22 PM
Geen bijzondere foto, maar deze HLD 62 kwam in Halle deze ochtend voorbij met een zware sleep grind/ertswagens, stevig optrekkend met ventilator op volle toeren, en dat geeft toch een machtig geluid. Maar dat geluid kan je met deze foto niet horen. Jammer.



Toch wat anders dan dat gekrijs van die eenheids-elektrische locs van nu. Doet me niks. Ik herinner me nog hoe ik als jonge gast op internaat in Berkenbos op zomeravonden de venster van mijn kamertje wagenwijdopenzette om rond 22:00u. het geloei van de motoren van die 62'ers (in dubbeltractie) te horen die met een serieuze goederentrein aan de haak van Hasselt naar Mol reden. Ik wordt er bijna melancholisch van als ik eraan terugdenk.  ::) ::) ::)

Met wat voor goederentrein heb ik nooit kunnen achterhalen. Zand?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

#5383
Wéér geen bijzondere foto op artistiek of estetisch vlak (want dan ben je bij mij op het verkeerde adres  ;D ), maar het viel me vandaag op dat deze trein een defect frontsein heeft. Kan gebeuren, maar dan vraag ik me af:
- is er inspectie vóór de rit (hier staat de trein te wachten op z'n begin/eindpunt van de lijn, te Eigenbrakel)?
- is er een reservelamp in het frontsein, of kan de bestuurder zelf die lamp vervangen?
- of is het wachten op een klein onderhoud opdat het frontsein hersteld wordt? (hoe lang is het daarop wachten?)
Dus, niets belangrijks, maar gewoon onbeduidende gedachten van een waarnemende pendelaar.

En een knipoog naar de modelspoorder: een trein met een defect front- of eindsein is realistisch.  ;)

edit: tinypic.com heeft blijkbaar wat problemen, het duurt lang, en de foto hieronder is niet altijd zichtbaar
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

In Nederland moet de machinist/bestuurder uitstappen nadat hij de frontseinen heeft ingeschakeld, om te zien of ze werken.
Ik heb één maal gezien dat een defecte lamp werd vervangen. Maar dat gebeurde door een storingsmonteur.