Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

BC911

Bedankt Mark voor de info. Zo hebben we weer wat bijgeleerd. Ook doorgegeven aan de zoon en natuurlijk kwamen er nog 20 extra vragen over elektriciteit en of een grens iets is dat je kan zien, ... enz.  ;).

En nu terug naar mooie foto´s van dingen die we hebben gezien ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Klaas Zondervan

Citaat van: mark7758 op 17 april 2018, 19:30:08 PM
Nee. Helaas. Neem maar een Youtube filmpje en ga op onderzoek uit.  8)
Kennelijk ben je redelijk ingevoerd in deze materie. Beantwoord dan eens een vraag die ik eerder stelde: waar zitten die fasescheidingen?

doomslu

Om even terug te gaan naar de foto van Davy en de panto's die naar beneden zijn... ik heb het al enkele keren gezien. De reden is volgens mij heel simpel: de fotograaf pesten.
Ik dacht dat jullie dat allemaal wel zouden weten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Ik bespeur hier enige twijfel.
Niet doen.
Kijfhoek - Zevenaar Oost
Km 3.4 Spanning sluis 1500 V= naar 25 Kv~
km 33.1 Fasescheiding 25Kv naar 25Kv ~
km 60.4 Fasescheiding 25Kv~naar 25Kv ~
km 80.3 Fasescheiding 25Kv~naar 25Kv~
Km 103.7 Fasescheiding 25Kv~naar 25KV~
En dan in Duitsland de 25Kv~ naar 15Kv~ Dit is dus een spanningsluis. En die is veel langer vanwege de ICE.

Luc, fotograaf pesten doen we anders.  ::)



BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Klaas,

Een fasescheidingszone (ongeveer om de 20 a 30 km)is inderdaad met doorlopende draad en langer dan het langste treinstel.  Echter voorkeur blijft om met panto omlaag er door te rijden omdat het stuk bovenleiding in die zone stroomloos is en er spanning op komt als de panto nog geheven zou zijn.
Een Overgangszone van AC naar DC is absoluut met panto naar beneden!  De bovenleiding in dat stuk ligt aan de aarde. 

In de overgangszone van AC naar DC (vb 25kV AC naar 3 of 1,5 Kv DC is de aarding, terugstroom via de rails en op zich de bovenleiding qua elektriciteit en mechanica totaal verschillend.

Groet,

Evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 17 april 2018, 22:24:32 PM
Een fasescheidingszone (ongeveer om de 20 a 30 km)is inderdaad met doorlopende draad en langer dan het langste treinstel. 
Dat was wat ik ook stelde, maar dat "langer dan het langste treinstel" wordt hier door anderen tegengesproken.

Mark, bedankt voor de info over de locatie van de fasescheidingen. Maar dat gaat over de Betuweroute, en daar rijden bijna uitsluitend goederentreinen met 1 loc er voor.
Oorspronkelijk ging het in dit draadje over de HSL-Zuid/HSL4. Daar rijden bijna uitsluitend Thalysen en ICD's met aan weerskanten een loc. Wellicht is er door dit verschil ook verschil in lengte van het spanningsloze deel.

mark7758

HSL is buiten exact het zelfde als de andere fase-scheidingen. De borden staan er alleen eerder en later. (Laten zakken en weer opzetten.) Het echte stukje bovenleiding zonder spanning is ongeveer even groot.

Alleen wordt je als Reizigers trein uitgelegd. Dat ICE/TGV/Traxx-trein-Traxx dat het wel heel erg veel beter is voor de trein om je panto te laten zakken. Bij Goederen is dat dus niet nodig met 1 loc.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

Hoe interessant deze discussie ook is, kunnen jullie dit misschien in een ander draadje voortzetten?

Dan kunnen we hier weer verder genieten van de mooie foto's die getoond worden.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

55erke


Hoy
De vangst van de laatste weken ;

De 801 op 18 april te Herentals;

20180419_170138 by nmbs 5531, on Flickr

De 2157 te Zichem op 29 maart ;

20180401_102333 by nmbs 5531, on Flickr


20180401_102257 by nmbs 5531, on Flickr


20180401_102207 by nmbs 5531, on Flickr

20180414_103545 by nmbs 5531, on Flickr

De 6236 te Herentals ;

20180419_170108 by nmbs 5531, on Flickr

Groetjes
Johan

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Mijn werkplek was iets moderner, Mark, maar ongetwijfeld minder leuk.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Geeft niet. Morgen is het gewoon weer kantoor.
Loc is van 1966 (Uit mijn hoofd) dus al 50 jaar in trouwe dienst. En hij rijdt prima.  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

De 9802, is dat de voormalige Locon machine? Voor welke vervoerder rijdt die nu?

mark7758

Railforce One huurt hem af en toe.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.