Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

rixke rail

20231002_131637 by Eric  Baert, on Flickr


4 locs voor één niet zo lange staaltrein, waarschijnlijk maat 2 in tractie en 2 als gesleept voertuig ...
Grootspoorse groeten, Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

AFB

#6901
Afgelopen weekeinde werd er bij de Stoomtrein Dendermonde Puurs in samenwerking met Fotostop een fotodag georganiseerd. Tijdens zonsopkomst wekten we twee kampeerders. ;-)



Met vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

Chique beelden, bij een fotovriendelijk zonnetje

Voor de horizontale streepkes op de loc-voorruiten zal wel een logische verklaring zijn  . Ziet er enigszins Scandinavisch uit;

D_Loc

Citaat van: Herwig op 22 oktober 2023, 12:17:12 PMChique beelden, bij een fotovriendelijk zonnetje

Voor de horizontale streepkes op de loc-voorruiten zal wel een logische verklaring zijn  . Ziet er enigszins Scandinavisch uit;
Klopt, deze werden naar mijn weten tot het begin van de jaren zeventig gebruikt tegen ijspegels in de tunnels, dus om dezelfde reden als in de Scandinavische landen.
Nadat de tunnels waren aangepast waren deze roosters niet meer nodig.

Dat vriendelijke laagstaande zonnetje maakte het fotograferen toch wel lastig. Diverse foto's zijn gesneuveld in de "cutting room" wegens teveel tegenlicht.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Powered By Diesel

Eén van de personeelstreinen die tegenwoordig van Antwerpen-Noord vertrekt is deze lange sliert van Duikbrillen. Leuk om te zien, maar kostelijke affaire om deze  in model na te bootsen.

NMBS SNCB MS86 AM86 Sprinter 915 New look livrei - Personeelstrein Antwerpen-Noord Ekeren 15112023 by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

Powered By Diesel

running on heavy fuel

vlummens

#6907
Het Duits bedrijf s-milling was vandaag in Aarschot met de freestrein.



















Eén van de frezen werd vervangen met één met nieuwe plaketten.





Om die allemaal te vervangen ...





De foto's werden gemaakt met toestemming van de aanwezige technieker.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

jakke

Dag allen ,
wat freest een freestrein en hoe gaat dat in zijn werk ?
Alvast dank voor de info.
Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

vlummens

De frees die vervangen werd (door één met nieuwe plakketten) freest de bovenkant en de binnenkant van de spoorstaaf.
Er zijn 6 van deze grote frezen voorzien, 3 langs elke kant.
De metaalspanen worden via een buis weggezogen zodat ze niet tussen het ballast komen.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

rixke rail

20240102_130848 by Eric  Baert, on Flickr

Arme 2712 ...
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

jakke

Citaat van: vlummens op 15 januari 2024, 20:24:27 PMDe frees die vervangen werd (door één met nieuwe plakketten) freest de bovenkant en de binnenkant van de spoorstaaf.
Er zijn 6 van deze grote frezen voorzien, 3 langs elke kant.
De metaalspanen worden via een buis weggezogen zodat ze niet tussen het ballast komen.
Ah ,
Ik zag ooit na het gebruik van vuurpotten om 2 railstaven aan elkaar te zetten , dat er handgeduwde karretjes op de rail werden gezet. Bij het gebruik spatten decvonken in het rond . Door de vonkenregen vermoedde ik dat op dat karretje slijptoestanden gemonteerd waren . En dat zo de ruwe bramen van de aaneenzet weggeslepen werden .
Dat frezen zal dan een nieuwe techniek zijn na het lassen ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

stoomlokje

zal waarschijnlijk ook gebruikt gaan worden voor het herprofileren van de spoorstaven, als deze niet te erg versleten zijn ?

evan

Citaat van: jakke op 17 januari 2024, 19:24:28 PM
Citaat van: vlummens op 15 januari 2024, 20:24:27 PMDe frees die vervangen werd (door één met nieuwe plakketten) freest de bovenkant en de binnenkant van de spoorstaaf.
Er zijn 6 van deze grote frezen voorzien, 3 langs elke kant.
De metaalspanen worden via een buis weggezogen zodat ze niet tussen het ballast komen.
Ah ,
Ik zag ooit na het gebruik van vuurpotten om 2 railstaven aan elkaar te zetten , dat er handgeduwde karretjes op de rail werden gezet. Bij het gebruik spatten decvonken in het rond . Door de vonkenregen vermoedde ik dat op dat karretje slijptoestanden gemonteerd waren . En dat zo de ruwe bramen van de aaneenzet weggeslepen werden .
Dat frezen zal dan een nieuwe techniek zijn na het lassen ?


Dat van die "vuurpotten" heet Aluminothermisch lassen en nadat de las afgekoeld is worden inderdaad de rails manueel opgeschuurd met een zware schuurmachine op dat karretje. om de lasnaad weg te werken.  Dit lijkt een banaal werk, maar is best een secuur werkje daar er toleranties moeten gerespecteerd worden.  Bovendien moet dit gebeuren alvorens er een trein of spoorgebonden voertuig mag over rijden.

Die slijptrein daarentegen is totaal iets anders.  Deze word bij onderhoud ingezet om het rijvlak van de spoorlstaven over grotere afstanden weer te profileren indien deze een slijtage vertonen.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

D_Loc

In 2010 heb ik dit schuren gefilmd tijdens groot onderhoud bij Goebelsmühle:

Te vinden rond 1:30
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk