Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Bundesbahnfreak

Inderdaad over smaak valt niet te discussiëren, ik vind die class 66 en 77 ook niet mooi.  Wat Belgische diesels betreft vind ik de 51 het mooist

Lijn50

#6196
Toen ik mij eerder deze week langs lijn 50 opstelde om de werktrein met 2 locs van de reeks 55 te fotograferen, werd ik verrast door de Vectron van de DB die richting Denderleeuw spoorde. Vandaag wou ik de werktrein eens richting Ternat fotograferen toen ik de bel van de overweg van Sint-Martens-Bodegem hoordde en opnieuw kwam de verrassind achter mij, namelijk de Vectron van BLS Cargo.

Sint-Martens-Bodegem, 23/10/2020

BLS 419--2020-10-23--001 by Philippe Smets, sur Flickr

Het leuke is dat ik meer dan 30 jaar een modelbaan in spoor N bouwde met als thema de Nordrampe van de BLS. Vandaag ben ik bezig met een HObaan met als thema de Maaslijn rond Hermalle-sous-Huy. Maar ik heb af en toe heimwee naar die mooie locs van de BLS en ik probeer af en toe nog een tripje naar die streek te organiseren.
En nu zou ik die loc vanuit mijn zetel in de tuin kunnen bekijken  ;)

Groetjes,

Philippe

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Decapod

Wat plaatjes uit Tongeren en Hasselt van de afgelopen dagen:

RTB Cargo Class 66 denderde met een lange sleep Hccrrs (± 50 wagens -dubbel!) door station Hasselt:

PB17 - Class 66 - RTB Cargo - Hasselt - 26.10.2020 by Thomas Schampaert, on Flickr

Detailfoto van een Hccrrs (gaan die door de kanaaltunnel?):

Hccrrs - Hasselt - 26.10.2020 by Thomas Schampaert, on Flickr

7836 wacht op de volgende taak in de wachtbundel:

7836 - Hasselt - 26.10.2020 - 1 by Thomas Schampaert, on Flickr

Railpool TRAXX 186 497 overnachtte van 25 op 26 oktober op spoor 1 in Tongeren:

186 497 - Railpool - Tongeren - 27.10.2020 by Thomas Schampaert, on Flickr


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

WVA

Op de tweede foto (Detailfoto van een Hccrrs) staat zowel een grondsein als een hoofdsein heel kort na elkaar.... wat is daar de reden voor?

Michiel

Hoofdsein is buiten dienst: geen lamp in het gat, wit kruis over de voorplaat.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

Inderdaad Michiel: stopsein is buiten dienst, maar als ik me niet vergis, staat er wat verder (hier achter de wagons) een nieuw stopsein met wit op blauwe pijl naar links, naast de wisselstraat die toegang geeft tot de bundel, dus voor dat spoor. Het grondsein is een vereenvoudigd stopsein (rood-geel). Ik bekijk het straks even als ik nog tijd heb. Passeer er toch weer.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Decapod

Zoals beloofd:

IMG_7182 by Thomas Schampaert, on Flickr

Seinen uitrit wachtbundel Hasselt richting Tongeren/Landen

Rechts zie je het stopsein waar ik naar verwijs. Eronder hangt een blauw bordje met pijl. Waar die nu precies naar verwijst is me niet geheel duidelijk. Het tweede spoor vanaf het perron te beginnen of het derde spoor? Langs het tweede spoor staat dat vereenvoudigd stopsein (rood-geel); rechts van het beeld - er stond een Break voor, dus dat kon er niet op. Een rangeersein lijkt het me niet te zijn: als ik het goed gezien heb de kleurcombinatie rood-geel en niet paars-geel (zijn die er trouwens nog die rangeerseinen?).

Het toeval wil dat ik net MSM 41 aan het herlezen ben, waarin dit allemaal uitgelegd wordt, maar duidelijk is het me nog steeds niet. Er zijn er hier vast die er meer van weten.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

C.B.

#6204
Het grondsein is een vereenvoudigd stopsein (enkel geel / rood) , deze hoort daar (met al de andere vereenvoudigde stopseinen) tot het groot gemeenschappelijke stopsein dat rechts geplaatst is (Vmax is daar 40km/u en dat sein mag zo geplaatst worden mits blauwe bord met witte pijl.)
Deze seinen horen daar allemaal bij een bundel.
het sein op het perron is voor het  bijhorende spoor en hoort dus niet bij de andere sporen.
Groetjes.
Claudio.

Decapod

Thx, Claudio! De enige vraag waar ik nog mee zit is: waarom staat er alleen langs dat tweede spoor, geteld vanaf het perron een vereenvoudigd stopsein?
Ik zou nog eens moeten kijken of er langs die andere sporen toch ook geen vereenvoudigde seintjes staan. Kan me niet herinneren dat ik ze gezien heb (kom er thans elke dag)  :-\ .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

darick69

Er staat op elk spoor van de bundel zo een vereenvoudigd gelijkgronds opgesteld stopsein. ( ik dacht 11 stuks)  van h440 tot h450-U.14
Het groot sein  H-U.14  is gekoppeld (rechts opgesteld:  vandaar de pijl)  is mee gekoppeld met elk van deze seinen.
Er kan slechts 1 klein sein openkomen en het groot sein wordt mee gestuurd en dit sein  bepaalt dan  aard en regime van de beweging....
De perronsporen hebben enkel een groot sein...
 

Decapod

Ha, dat verklaart alles. Merci voor de heldere uitleg, Erik!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Decapod

#6208
Daarnet eens even gekeken, en inderdaad: er staan overal grondseintjes in de bundel. Als je goed kijkt zie je er eentje aan het eind aan het eind van de bundel ongeveer in het midden van de foto.

Door deze foto te trekken, merkte ik nog wat op, waarvoor ik nergens een verklaring vind. Wat is het sein met de horizontale of diagonale dubbele lichtstreep G-U.14? Waarvoor dient het?

IMG_7208 by Thomas Schampaert, on Flickr

(Mods, als het te specifiek wordt, misschien afsplitsen? Dit is natuurlijk geen spottersverhaal meer)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

#6209
Het hoofdsein staat (half) buiten zicht achter de bocht, en dit sein met horizontale of schuine  streep is een herhalingsein dat de stand van het hoofdsein aankondigd: horizontaal->sein gesloten (rood), diagonaal->sein open (niet rood) (behalve specifieke gevallen zoals klein beweging ed). Zo kan de bestuurder al anticiperen op de stand van het komende hoofdsein.

(afleidend van wat ik observeerde, ik ben geen bestuurder maar was gewoon pendelaar)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)