Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

SuSke

Wordt het nu eindelijk een vaste gast op onze Belgische sporen ?  ;D ;D

Langs de andere kant weer een aanslag op het budget en zeker als die van BLS tot hier gaan bollen  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

C.B.

Heeft zijn toelating ,  dus de Vectron zal wel een vaste waarde worden vanaf de nieuwe beurtregeling.


Groetjes.
Claudio.

Houdini

Crossrail zal de Ambrogio-shuttles overnemen van Lineas, vanaf het najaar. En ze zouden die met een vectron gaan rijden.

Stef71

Citaat van: C.B. op 29 augustus 2020, 20:33:48 PM
Heeft zijn toelating ,  dus de Vectron zal wel een vaste waarde worden vanaf de nieuwe beurtregeling.
Eindelijk de Vectron
Hopelijk komen we die ook tegen  en route naar Zeebrugge of elders in west Vlaanderen

svvander

Neem van mij aan dat deze ook heel snel bij de "private operatoren" in leasing (of aankoop) zal rondrijden op Belgische bodem. DBCB had al aangekondigd dat ze een deel van de Traxxen ging vervangen, maar dat door een probleem met de homologatie in België dit nog niet mogelijk was (zie de laatste SJ). Persoonlijk vind ik het een beetje spijtig. Zowel voor de loc, die ik persoonlijk niet zo heel mooi vind. Maar vooral: nu gaan we nog meer eenheidsworst voorgeschoteld krijgen. (Denk ik). En nu juist dat ik de 185-186 reeks aan het sparen was  :(

Want gaat er dan nog rondrijden in België? Een paar Traxxen, een paar Class 66, een aantal 77-78 (maar als ik het goed begrepen heb, gaan die er allemaal op korte termijn tussenuit, tenzij de 77-78 van de NMBS) en Vectron's... (En dan nog enkele reeks 13-en en reeks 18-en... en diene laatste is al ne semi-vectron). Pas op, ik heb het enkel over goederenvervoer.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Houdini

Citaat van: svvander op 30 augustus 2020, 09:34:14 AM
Neem van mij aan dat deze ook heel snel bij de "private operatoren" in leasing (of aankoop) zal rondrijden op Belgische bodem. DBCB had al aangekondigd dat ze een deel van de Traxxen ging vervangen, maar dat door een probleem met de homologatie in België dit nog niet mogelijk was (zie de laatste SJ). Persoonlijk vind ik het een beetje spijtig. Zowel voor de loc, die ik persoonlijk niet zo heel mooi vind. Maar vooral: nu gaan we nog meer eenheidsworst voorgeschoteld krijgen. (Denk ik). En nu juist dat ik de 185-186 reeks aan het sparen was  :(

Want gaat er dan nog rondrijden in België? Een paar Traxxen, een paar Class 66, een aantal 77-78 (maar als ik het goed begrepen heb, gaan die er allemaal op korte termijn tussenuit, tenzij de 77-78 van de NMBS) en Vectron's... (En dan nog enkele reeks 13-en en reeks 18-en... en diene laatste is al ne semi-vectron). Pas op, ik heb het enkel over goederenvervoer.

De 18 zal je niet voor een cargo zien, die zijn enkel te vinden bij de NMBS in het reizigersvervoer. Ik weet eigenlijk niet of de NMBS 77/78 in dienst heeft. Die zitten bij Infrabel, TUC-rail of Lineas dacht ik.

Dat de 77/78 er grotendeels uit gaat, lijkt me trouwens ook sterk. Dat is nl de enige resterende "baan-rangeerloc" die er nog is. Daarnaast zijn er nog een aantal diesellijnen waar een vectron of traxx niet veel kan doen, zoals de aansluiting op Tessenderlo of de zandtrein van Lommel. De 77/78 zal vermoedelijk eerder vervangen worden door last-mile locs.

De reeks 13 zal nog wel een tijdje blijven, al is dat ook een eindig verhaal natuurlijk.

Maar dat de vectron meer terrein zal winnen, staat (helaas) vast.

svvander

Citaat van: Houdini op 30 augustus 2020, 11:07:20 AM
De 18 zal je niet voor een cargo zien, die zijn enkel te vinden bij de NMBS in het reizigersvervoer. Ik weet eigenlijk niet of de NMBS 77/78 in dienst heeft. Die zitten bij Infrabel, TUC-rail of Lineas dacht ik.

Ja sorry, mijn fout: als er zo een B op de flank staat, neig ik al snel te veralgemenen en NMBS te noemen en niet de effectieve maatschappijen die er mee rondtuffen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Ik heb niets tegen de Vectron. Persoonlijk vind ik het mooie locs, en hoewel ook ik 186-en verzamel, is dat toch ook wat eenheidsworst, niet?
Als je in de goederenelectroafdeling gaat kijken in dat nu al 186 wat de klok slaagt.

Dus laat die Vectron maar komen, zou ik zeggen. (hoewel ik ze liever volgend jaar had zien komen ::))

Wat de 77 betreft kan ik alleen maar bevestigen dat die blijft. Er is een contract met Lineas om alvast 30 locs te reviseren, en er zullen een 90-tal van de 170 locs worden uitgerust met ETCS met TBL1+ compatibiliteit tegen 2025.
Verdwijnen gaan die dus niet direct doen ;D
Wat eigendom van de 77 betreft zijn er 170, en die zijn volgens mij allemaal van Lineas...

Wat diesels betreft zie je hier op L59 en in de haven meer en meer die 6400/6500 rijden.
De Klazen zijn toch ook nog met veel hoor, en de reeks 4000 komt hier af en toe nog eens voorbij.

Mvg Karl

C.B.

Er zijn nog T77 in dienst bij de NMBS.
Die herken je vandaag nog steeds met de "B" op de lokkasten.

De T18 mag dan wel een vroege Vectron  kloon zijn , maar is technisch compleet anders.

Trouwens , in Zwitserland rijden de Bombardier Traxxen gewoon in treinschakeling met de Siemens Vectrons.
Ik weet nu niet dat in de nabije toekomst de software van de locomotieven dit bij ons ook zal toelaten , of dat het voor DVIS wordt toegestaan...
Groetjes.
Claudio.

mardig23

Hoi Claudio,

Ik las in SpoorPro dat op 04/2020 Lineas 170 exemplaren in gebruik heeft.
Ik dacht dat er maar 170 werden gebouwd, dus vraag ik me af het dat juist zit.
Leek me al wel straf moesten ze alles naar Lineas geschoven hebben, maar hey, het is Belgie hé ;D
Ik had ergens zo een website waar je de actuele gegevens kan checken, maar die ben ik even kwijt :o

Die T18 dat is eigenlijk een Taurus / Eurosprinter verhaal zekers?
Mvg Karl

Houdini

Citaat van: mardig23 op 30 augustus 2020, 12:06:29 PM
Ik had ergens zo een website waar je de actuele gegevens kan checken, maar die ben ik even kwijt :o

https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1
?
Al zit dr reeks 77 daar bv niet in. Die gebruik ik bv voor traxxen.


Citaat van: C.B. op 30 augustus 2020, 11:52:32 AM
Er zijn nog T77 in dienst bij de NMBS.
Die herken je vandaag nog steeds met de "B" op de lokkasten.

Die worden dan vooral in tractiewerkplaatsen gebruikt zeker? Voor bv stellen of rijtuigen in en uit te rijden?

Johnnytrein

Ik krijg steeds een foutmelding voor die site blijkbaar duurt er iets te lang om te openen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Ik denk dat mijn tekstje niet duidelijk was, waarvoor mijn excuses. Maar er staat weldegelijk <citaat van mijne eigen tekst>"Een paar Traxxen, een paar Class 66, een aantal 77-78 (maar als ik het goed begrepen heb, gaan die er allemaal op korte termijn tussenuit, tenzij de 77-78 van de NMBS)"</citaat van mijne eigen tekst>. Die van van Lineas was ik vergeten/had ik over het hoofd gezien. Soit. Het zullen dus vooral Vectrons worden.  :D

Bedankt Claudio, ik dacht het wel dat ik ze met de mooie B op de flanken had zien rondbollen. Een aantal jaren geleden zelf bij D'Ieteren te Erps-Kwerps, als rangeer loc voor de autotransporten. En onlangs (vlak voor Corona) zelf te Leuven op het spoor waar die mooie blauwe 63 (?) van Infrabel vaak staat.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

#6118
Beelden van zaterdag 29 aug 2020.



en



Mvg,

Kleine PS ; Op de MEUSE-ATHUS gaan deze ook rijden met de "Ambrosio Shuttle". Het wordt dus DUBBEL opletten want deze loc en de TRAXX hoor je niet van de helling van Bellefontaine-Saint Vicent richting MSN rijden. Persoonlijke ervaring.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Elgar

Citaat van: the_gold op 26 augustus 2020, 10:10:02 AM
Citaat van: doenitz op 24 augustus 2020, 17:12:41 PM
Gespot in Brugge, recht uit de Brugoise.




Iemand info omtrend deze loc?

7388 en 7389 hebben rond 2015 nog dienst gedaan bij de aanleg van de hogesnelheidslijn rond Nîmes en Montpellier. De 7388 was toen wel volledig in het blauw.