Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

stevend

#60
Inderdaad luc , ook mooie opnames van stefan.
Die ONCF loc's, voor waar zijn deze bestemd?

mvg

OMC

#61
Inderdaad mooie opnames van Stefan, die 51igers op Schijnpoort ... Daar moet ik meer van te weten komen want heb ze niet kunnen zien staan daarstraks onderweg naar Kalmthout! Trouwens alle class66 locs van Captrain hebben de nieuwe bestickering al, dus een kleine rechtzetting in m'n euforie :)

Die ONCF locs zijn bestemd voor de Marokkaanse spoorwegen, ik vermoed dat ze hier in Antwerpen de boot op gezet worden en over het water naar Marokko vervoerd worden. Die locs komen in cargo's mee uit Frankrijk en is niet de eerste keer dat dat gebeurt, koester die opnames! En aan de rest: bedankt voor de complimenten[;)]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Ludwig

#62
Nen dikke merci Stefanic [;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

stefanic

#63
Dank voor de positieve reacties.

De ONCF-loks werden op Antwerpen Noord klaargezet in de vertrekbundel en ik zag die later op Schijnpoort voorbijrijden (gesleept door 2 NMBS-loks, geen idee de welke) richting Berchem. Misschien naar Zeebrugge voor verscheping? Ik kreeg trouwens al te horen dat deze locs hun definitieve draaistellen hadden, weliswaar met nog enkele ontbrekende 'stukjes' te plaatsen (los in de doos bijgevoegd [;)]). De foto's zijn helaas niet super want de trein reed vlotjes door en veel tijd voor cadreren ed. was er niet.

De 51ers op Schijnpoort stonden op het 2e spoortje naast de huizen, dus veel kans dat er nog andere treinen het zicht belemmerden. Die locs stonden daar (alsook 2 platte wagens) omdat de wielendraaibank op 't Noord defect was en deze dus de infrastructuur op Schijnpoort kwamen gebruiken.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

chef garde

#64
citaat:
Geplaatst door stevend

Inderdaad luc , ook mooie opnames van stefan.
Die ONCF loc's, voor waar zijn deze bestemd?

mvg

Marokko dacht ik.

dgrr57

#65
HIER van een beetje korter bij [:D]

ERVIN

#66
Mooie foto's Saraan , en volgens mij was het een lange goederentrein want alle 4 de pantografen waren omhoog gezet, of is dat normaal??

Michiel

#67
Van die pantografen ken ik niet veel, maar het was inderdaad een behoorlijk lange trein. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainfreak

#68
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooie foto's Saraan , en volgens mij was het een lange goederentrein want alle 4 de pantografen waren omhoog gezet, of is dat normaal??

Bij het aanzetten durft men dit nog al eens te doen hoor.
Dit is om de stroom van de bovenleiding over meerdere punten te verspreiden ofzoiets, zodat de kans op een bovenleidingsbreuk kleiner wordt.
Spoorse groeten
Dimitri

Sicco

#69
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooie foto's Saraan , en volgens mij was het een lange goederentrein want alle 4 de pantografen waren omhoog gezet, of is dat normaal??


Waarom zou er een verband zijn tussen de lengte en het aantal opstaande pantografen?
Gewicht kan wel een factor zijn. Maar bij het aanzetten is het sowieso gebruikelijk met beide panto's op weg te rijden om de stroom te verdelen.

C.B.

#70
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooie foto's Saraan , en volgens mij was het een lange goederentrein want alle 4 de pantografen waren omhoog gezet, of is dat normaal??


Waarom zou er een verband zijn tussen de lengte en het aantal opstaande pantografen?
Gewicht kan wel een factor zijn. Maar bij het aanzetten is het sowieso gebruikelijk met beide panto's op weg te rijden om de stroom te verdelen.



Is feitelijk een oude regel.
Het heeft te maken dat er bij vertrek onder de "tramway" bovenleiding (= enkelvoudige bovenleidingsdraad) een zodanige stroom kan lopen (de stroom wordt niet begrensd tijdens het aanzetten bij de klassieke JH lok's 23,26)
... dus als je teveel aan trekkracht vraagt , en vertrekt onder de Tramway bovenleiding , is het mogelijk dat de draad kan doorbranden als er maar van 1 punt wordt afgenomen.
Daarom moet bij zware treinen en om tegen de buffers te rijden , in principe met beide stroomafnemers gebeuren.
Zo'n bovenleiding vind je alleen nog in bundels en op 1 of ander verbindingsspoortje.

Bij de andere lok's (bv. 20 , 27 , TRAXX ) wordt de stroomsterkte automatisch beperkt door de stuurelektronica.
Groetjes.
Claudio.

ERVIN

#71
Waarvoor dank Claudio.[;)]

harzfreak

#72
Vorige week in Houten, stond deze Sik op de parking geparkeerd.

Groetjes Maarten

B-Cargo

#73
ik heb hier al mooie foto's en filmpjes gezien!!
nu een vraagje aan alle spoorwegfotografen en "spoorwegcameramannen" (of hoe zeg je dat?):  een hele tijd geleden, 2008, op 11 december 2008 precies, 2 dagen voor de nieuwe (winter)dienstregeling van kracht werd bij de NMBS, en Montzen als grensstation dicht ging, hebben een collega en ik een afscheidsrit gereden tussen Montzen en Aachen West aan boord van een treinschakeling 55'ers. Er waren heel wat fotografen en mensen met camera's te zien langs het grenstraject. Mijn collega heeft de hele rit gefilmd. Nu is mijn vraag of dat iemand van jullie, forumleden, of een kennis van jullie onze rit op foto heeft vastgelegd of heeft gefilmd. Het ging over treinen 41548 en 41549. Een blauwe en gele 55'er.

Alvast bedankt voor de eventuele informatie.

OMC

#74
citaat:
Geplaatst door B-Cargo

ik heb hier al mooie foto's en filmpjes gezien!!
nu een vraagje aan alle spoorwegfotografen en "spoorwegcameramannen" (of hoe zeg je dat?):  een hele tijd geleden, 2008, op 11 december 2008 precies, 2 dagen voor de nieuwe (winter)dienstregeling van kracht werd bij de NMBS, en Montzen als grensstation dicht ging, hebben een collega en ik een afscheidsrit gereden tussen Montzen en Aachen West aan boord van een treinschakeling 55'ers. Er waren heel wat fotografen en mensen met camera's te zien langs het grenstraject. Mijn collega heeft de hele rit gefilmd. Nu is mijn vraag of dat iemand van jullie, forumleden, of een kennis van jullie onze rit op foto heeft vastgelegd of heeft gefilmd. Het ging over treinen 41548 en 41549. Een blauwe en gele 55'er.

Alvast bedankt voor de eventuele informatie.



Helaas niet, ik ben het pas te weten gekomen de dag zelf [xx(] maar ik ken wel iemand die daar vaker rondhangt en misschien getuige was van die rit, zal eens navraag doen!

PS: ik ben eigenlijk wel benieuwd achter die film die je collega gemaakt heeft ... [:D]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be