Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

steamdriven

Het is natuurlijk niet alleen de homologatie op het net, of de kennis van de treinbestuurder van het materieel. Zo'n extra lok leren kost ongeveer een week. Laatst heb ik de e320 Velaro bijgeleerd in een opleiding van 4 dagen - al is dat wel te kort om comfortabel te zijn.
Waarschijnlijk zal er ook in overweging genomen zijn dat de kennis van het materiaal in Vorst totaal niet aanwezig is. Dat maakt het dan weer moeilijk bij eventuele technische tussenkomsten en problemen. En om dan een kapotte Taurus te moeten afslepen tot waar depannage kan tussenkomen, dat is niet erg praktisch denk ik.

Al hoop ik dat de Taurus III spoedig tot bij ons kan komen, natuurlijk. Mooi ding en wil hem wel graag leren. ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Peter

Wat mij wat verwonderd zijn de prijzen van zo'n rit van Brussel naar Insbrück.
Daarstraks was op het TV nieuws sprake van 30,00 euro voor een rit en 70,00 euro voor een slaap mogelijkheid, duurste was 100, euro maar (dat as met eten (dacht ik)
Ik wou dat een retourtje Antwerpen (B) - Freiburg (D) ook wat goedkoper was
Met vriendelijke groeten
Peter

Alan On Track

#5897
Dat zijn zo een beetje de standaardtarieven denk ik. Ik heb afgelopen zomer 4 keer de Nightjet genomen (Keulen-Innsbruck; Wenen-Dusseldorf; München-Ljublijana en Ljublijana-München) twee keer heb ik zitplaatsen genomen en twee keer in chouchettewagens. Voor de zitplaatsen heb ik steeds 29,90 betaald en voor de couchettes met bed (én inbegrepen ontbijt) betaalde ik 59,90. Qua prijzen valt dat goed mee, al heb ik gezien dat het wel duurder wordt naarmate de datum van vertrek nadert. Op tijd boeken is dus de boodschap. Maar over het algemeen komt het wel vaak voordeliger uit. De vrienden waarmee ik naar Ljublijana geweest ben moesten vroeger vertrekken en hun terugvlucht heeft uiteindelijk meer gekost dan mijn hele reis van Ljubljana naar Brussel (terwijl ik naast de Nightjet zelfs ook nog twee ICEs genomen heb). 

En wat de Taurus op het Belgische net betreft... In miniatuur kan alles. Als ik er nog eens een mooie digitale tegenkom voor een fijne prijs zal die de weg naar mijn baan wel vinden.  ;D
Modelbouw is een kunst

C.B.

Inderdaad , technisch is het mogelijk om een Taurus 1216 in België  te laten rijden , maar daar houdt het op.
Homologatieritten , kosten voor de SO (is ook niet op een week afgerond)
TBL1+ inbouwen , ook niet goedkoop dat kastje op de stuurtafels.
Dan treinbestuurders met D en B bevoegdheid en lijnkennis , die zijn er wel op de goederen maar op de reizigers is het wat anders.
Bijvoorbeeld, Ik kan en mag  buiten Belgie ook in Nederland en Duitsland  rijden , echter alleen in het goederenverkeer.
Een licentie voor het reizigersverkeer heb ik niet.

Het goedkoopste is gewoon een Traxx te nemen vrees ik , maar het zal eerder bovengenoemde combinatie zijn heb ik de indruk.
Groetjes.
Claudio.

B_Modelbouw

De Taurus heeft inderdaad de testritten op de hogesnelheidslijn gedaan...
maar enkel op het Nederlandse deel tussen Rotterdam en Breda, niet tussen
Antwerpen en Breda... dus hierin had ik het mis.

Een trein voor heel Europa is dus niet zo vanzelfsprekend...
- spoorbreedtes
- rijspanningen
- veiligheidssystemen
- seininrichting
- ...

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Andress24

Het is natuurlijk een interessante aanvulling om na te bouwen, zo'n internationale nachttrein. Als reiziger... Niet zo interessant. Ik heb gisteren eens snel gekeken, voor een enkeltje München - Luik betaal ik 44 Euro zonder zitplaatsreservering. Ik vertrek dan hier rond 22:30 op woensdag en sta dan om half 10 de volgende ochtend geradbraakt in Luik. Dan kan ik even goed Flixbus rijden voor de helft, of nog beter, de ICE naar Frankfurt en dan die naar Brussel. Kost me net ietsje meer als ik er op tijd bij ben, maar die rijdt wel niet alleen op woensdag en zondag maar vooral, ik sta op 5 en half uur in Luik! Dat extra uur voor de 40 km naar Hasselt werkt dan nog wel extra sullig, maar soit.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

just4fun

Citaat van: B_Modelbouw op 21 januari 2020, 22:10:57 PM
Een trein voor heel Europa is dus niet zo vanzelfsprekend...
- rijspanningen
- veiligheidssystemen
- seininrichting
- ...
Misschien wordt het eens tijd dat de nationale spoornetbeheerders in Europa eens internationaal gaan denken en een internationaal systeem werkend te krijgen.
Zal heel veel werk (en vooral goodwill) vragen, maar is niet onmogelijk.
Paul

mark7758

Dat noemen ze ERTMS. (Alleen ieder land heeft zijn eigen wensen.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

 ;D ;D ;D ;D  Zoiets als de EuroCodes, voor iedereen hetzelfde maar met voor elk land een Nationale Bijlage met de wijzigingen  ;D ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 22 januari 2020, 13:38:07 PM
;D ;D ;D ;D  Zoiets als de EuroCodes, voor iedereen hetzelfde maar met voor elk land een Nationale Bijlage met de wijzigingen  ;D ;D ;D ;D

In Belgie is het nog iets of wat erger;
Hier heeft elke gemeente/stad zijn eigen wetten!

;)

steamdriven

Citaat van: C.B. op 21 januari 2020, 19:06:03 PM
Het goedkoopste is gewoon een Traxx te nemen vrees ik , maar het zal eerder bovengenoemde combinatie zijn heb ik de indruk.

Ik weet dat ze dat even bekeken hebben maar daar NMBS geen Traxx'en heeft en ze moet huren was het financieel niet interessant om dat te doen. De winst die ze haalden voor hun deel van de Nightjet in België ging dan op aan de huur van de locs.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

doenitz

 

Olivier77

Een goede avond,
Ik heb zondag in Lier de Beneluxtrein zien voorbij komen.
Zo rond +- 14 H.
Weet er iemand waarom ?
Omleiding naar Aarschot, dan naar Leuven en dan naar Brussel ?
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

PeterVG

Wegens werken op lijn 27, snoeiwerken in Kontich en spoorwerken in Mechelen. Een deel van het treinverkeer tussen Antwerpen en Brussel werd omgeleid waaronder de Benelux.

stoomlokje

Gisteren Benelux tegengekomen op lijn 16 te Lier , getrokken door TRAXX 2808 en aan het einde de 2813