Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM


Klaas Zondervan

Een uitspraak van een vroegere directeur van de Nederlandse Spoorwegen: "Er is geen technische noodzaak voor het reinigen van het materieel, wij doen dat uitsluitend ten behoeve van de reizigers".

B_Modelbouw

Die vuile 18 mocht ook maar mee tot in Aachen... daarna werd die vervangen door een propere rode stier 😉

Toch nog enkele vragen:

- Is internationaal spoorverkeer wel rendabel met die loc wissels ?
- Is de Taurus niet toegestaan in België ? Die heeft toch testritten gedaan op L4
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Alan On Track

Ik zou ook graag de Taurus naar België zien komen. Misschien dat die niet over alle juiste veiligheidssystemen beschikken om op het Belgisch net te rijden? Zijn er foto's van die testritten? Ik zou die wel eens willen zien : )
Modelbouw is een kunst

C.B.

Taurus heeft nog nooit in België geweest , enkel de Siemens 189 en de Vectron.
Groetjes.
Claudio.

Jef

Is er ergens een lijst of website waar alle locs (van de verschillende maatschappijen) terug te vinden zijn die rijden op het Belgische spoornet?
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Metpetergaathetbeter

en de vraag of bestuurders bevoegd zijn hier te mogen rijden?

Michiel

Een lijst van operatoren is hier al eens voorbij gekomen, maar nog niet een overzicht van welke locs ze elk in dienst hebben op ons netwerk. Dit is een lijst van pakweg 6 maanden geleden... het gaat erg snel, mogelijk is het al achterhaald.:

*Lineas (HLE13, HLE28, HLR77 en HLR78)
*DB Schenker, ondertussen Railion (MaK DE 6400, 232 en 204)
*SNCF Fret
*Crossrail
*Rurtalbahn Cargo Netherlands
*Europorte
*Railtraxx
*Rotterdam Rail Feeding
*CFL Cargo
*DB Schenker Euro Cargo Rail
*HSL Polska

En natuurlijk de gekende operatoren:
*NMBS
*Infrabel
*TUC RAIL
*Eurostar
*Thalys
*DB ICE
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 januari 2020, 00:53:44 AM
en de vraag of bestuurders bevoegd zijn hier te mogen rijden?
Taurus/ BR 182 leren is in 1 week gedaan. (Denk wel sneller als men 186/189/193 al kent.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jef

Citaat van: Michiel op 21 januari 2020, 07:37:44 AM
Een lijst van operatoren is hier al eens voorbij gekomen, maar nog niet een overzicht van welke locs ze elk in dienst hebben op ons netwerk. Dit is een lijst van pakweg 6 maanden geleden... het gaat erg snel, mogelijk is het al achterhaald.:

Dankuwel Michiel! Dan heb ik toch al een richtlijn van wie er hier zoal rondtuft.
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Metpetergaathetbeter

#5890
Citaat van: mark7758 op 21 januari 2020, 08:28:02 AM
Taurus/ BR 182 leren is in 1 week gedaan. (Denk wel sneller als men 186/189/193 al kent.)
anderzijds als niemand de opleiding deed/kreeg heeft ook niemand de toelating om hier te rijden met die loc alsook de kennis van de seininrichtingen.anderzijds dient een loc aan bepaalde voorwaarden/keuringen/technische installatie beschikken/voldoen

steamdriven

Taurus is niet gehomologeerd voor België. Beschikt over ETCS maar niet over het Belgische TBL1+. Kan ook volgens mij niet op 3kV rijden.
Tot Brussel was dus niet mogelijk, daarom dat de stam getrokken wordt door een Type 18. Even is er onderzocht of het niet kon met een Traxx maar daar de NMBS geen locs van dit type heeft en moet huren is voor de 18 geopteerd.

Aachen-Brussel en terug wordt gereden door bestuurders van depot Welkenraedt. Uitwijk naar Vorst voor onderhoud, omzetten van de lok, klaarmaken en aan het perron brengen door bestuurders van depot Brussel-Zuid.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mark7758

Taurus is er ook in 4 spanning variant te krijgen.
TBL+ zou onderdeel van ERTMS kunnen zijn. (STM module)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

De Taurus III kan in principe ook op 3000v rijden. Ik kan me inbeelden dat de öbb de overweging wel gemaakt zal hebben, maar omdat het hier tenslotte nog om een testperiode gaat voor de eenvoudigste oplossing, een locwissel, geopteerd zal hebben in plaats van hun Taurusen te homologeren voor het Belgische net. Wie weet gebeurt dat in de toekomst nog, moest blijken dat dat efficienter is op lange termijn dan een locwissel in Aken. 
Modelbouw is een kunst

svvander

Nooit goed begrepen, waarom er geen universele afspraken zijn omtrent deze zaken. Had anders altijd wel leuk geweest op de modelbaan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be