Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Lijn50

Hallo,
De aanslepende geruchten zijn waarheid geworden : sedert de nieuwe dienstregeling van 14 december 2019 zijn de CFL locomotieven van de reeks 3000 en de I6 wagens van de NMBS vervangen door Desiros om de IC's Luik - Luxemburg te verzekeren. Weer een stukje spoorweggeschiedenis die afgesloten wordt.
De 08534 komt uit de bocht van Martinrive met IC 112 Luik - Luxemburg op 1 januari 2020.
Philippe
B08534--2020_01_01_103 by Philippe Smets, sur Flickr

Geert

Mooie foto, en zonnig weer daar. In het Antwerpse grijs....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Metpetergaathetbeter

een echte trein vervangen door een ordinaire tram of hoe diep kan je zakken als spoorwegmaatschappij ? :-\

SuSke

NMBS Case study: Wat te doen om de modal shift naar het openbaar vervoer helemaal te missen.

En het is dan zelfs nog een die niet gekuist is   :-\ :-\ :'(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

chef garde

Pure tijdswinst en besparen van personeel:

Aankomst met gesleept: rangeerder van doen, loskoppelen, loc rondzetten, remproef doen, pak tijd kwijt.

Aankomst met Desiro: platzetten, 75meter stappen naar andere kant, opzetten en klaar in max 10 min, enkel bestuurder nodig.

Klaas Zondervan

Tja, wat wil je dan? Houten rijtuigen met een stoomloc er voor?
Er wordt wel een stukje geschiedenis afgesloten, maar er wordt nieuwe geschiedenis gemaakt.

Peter

Klaas, ze zijn dan wel modern maar niet bepaald komfortabel, zeker niet als je langere afstanden, bv. Antwerpen-Oostende, er in moet reizen.
Daar waren ze ook niet voor bedoeld.
Met vriendelijke groeten
Peter

krispy

En zo is men nooit meer tevreden , het moet altijd beter en beter zijn maar mag niks kosten , het is openbaar vervoer hé ,  geen luxe vervoer , als men ziet in samenstellingen met 1ste klasse ,  die worden praktisch ook nooit gebruikt , enkel door sommige die dan meestal gratis rijden , andere vinden het te duur

Het is door al die kleine dingen dat het stilaan serieus aan het veranderen is tot simpelweg vervoer
Zelfde zien  we in de luchtvaart , de busnesklass wordt enkel gebruikt op firmakost , anders pakken ze wel een charter die overvol zit en men sardine in blik is

Klagen gaat ni meer helpen , we doen het ons eigen aan , andere oplossing  is neem u dure luxe auto met alles op en aan en ga in de file staan

Men zal er zich moeten bij neerleggen ofwel bereidt zijn veel meer te betalen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Over het comfort heb ik geen oordeel. Als ik in België ben verplaats ik me meestal per fiets en dan zie ik al die treinen alleen van de buitenkant.

oebr

de wereld is veranderd.
Als spoorliefhebbers worden we effectief geconfronteerd met een wegdeemsterend voorbeeld.

Ben net een boekje aan het lezen over het station Sourbrodt.  Ooit een plek die gonsde van de bedrijvigheid,
met 18 reizigerstreinen en 24 goederentreinen per dag, aangevuld met militaire treinen die dan nog
eens overgeladen werden op een smalspoortreintje naar Elsenborn. De spoorlijn was toen trouwens dubbelsporig.
Het stationsgebied telde twee of drie hotels, enkele cafeetjes ook,
er was een krantenwinkel, twee beenhouwerijen in de buurt, drie of vier houtzagerijen, een steenbakkerij, een turfstekerij,
een gevangenenkamp zelfs. Alle drie de seinhuizen waren bemand, de lokettenzaal uiteraard ook, er was een groot personeelsbestand voor de douane...

Nu ligt er nog 1 spoortje van de Monschaulijn, er is 1 seinhuisje opgekalefaterd, het andere staat te verkommeren, en het stationsterrein is een verloederde brownfield-achtige leegte waar alleen nog de inwoners van wat sociale woningen de stilte doorbreken.

Tant de tristesses plénières prirent mon coeur aux fagnes désolées...   

Ooit was hier niks, een enkele postkoets bracht wat leven.
Nu is er terug niks.

Dat doet pijn aan het hart, maar ze is niet meer nodig die venenbaan.
En ook de Amblèvelijn niet meer.
Dat ze nu een soort tramlijn is geworden wordt misschien wel haar redding, want de kost om ze een spoorweg te laten zijn
zou haar hetzelfde lot als dat van de Vennbahn berokkenen: verdwijnen.

M'n spoorliefhebbershart bloedt als ik zie hoe station Gouvy in een halte is veranderd, maar het is tenminste nog een stopplaatsje voor de tram naar Luxemburg... en geen brownfield als Sourbrodt.

Net zoals de diligence en de stoommachine is nu ook de klassieke spoorweg iets van vroeger aan het worden.
In de plaats komen sci-fi voertuigen.
En effectiviteit ipv romantiek.







On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Klaas Zondervan


B_Modelbouw

Alle sporen eruit en opvullen met wat asfalt ... maak er maar ne RAVel van ...
Ja, er is daar al veel spoorlijn verdwenen (kortom in heel België)

Maar ja, dat zijn beslissingen van ministers die zelf worden rondgereden in dure luxewagens.

Echter managers zijn niet veel beter in hun beslissingen en korte termijn visies...
Ik zag hier enkele weken geleden een prachtige fotoreportage voorbijkomen van een foto-treinmoment
in de Antwerpse haven, waar je heel de haven kon rondrijden met de trein. Helaas is dat nu niet meer
mogelijk. Nu roepen managers dat de Medal Shift moet gebeuren en er meer voor de trein moet gekozen
worden. Die zelfde managers nemen zonder kennis ook beslissingen dat bruggen in de Antwerpse Haven
overbodig en niet meer nodig zijn (Lillobrug), er ligt toch een tunnel onder en als alternatief kunnen ze helemaal rond rijden langst Lijn 10. Deze woorden waren nog niet koud of er gebeurt een ongeval met de Berendrechtbrug, waardoor deze er voor maanden uit ligt.

Mobiliteit moet veel ruimer gezien worden ... maar wie ben ik.




Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

Citaat van: chef garde op 02 januari 2020, 12:09:02 PM
Pure tijdswinst en besparen van personeel:

Aankomst met gesleept: rangeerder van doen, loskoppelen, loc rondzetten, remproef doen, pak tijd kwijt.

Aankomst met Desiro: platzetten, 75meter stappen naar andere kant, opzetten en klaar in max 10 min, enkel bestuurder nodig.

Er bestaat toch ook zoiets als trek-duw-trein, die investering wil men wel doen - zie de nieuwe M7's.

Probleem zal eerder zijn dat de regio waar de desiro's voor bedoeld zijn hopeloos achter lopen in de planning en vermits die bakken moeten renderen worden ze overal, bruikbaar of minder, ingezet.

Citaat van: krispy op 02 januari 2020, 13:07:58 PM
En zo is men nooit meer tevreden , het moet altijd beter en beter zijn maar mag niks kosten , het is openbaar vervoer hé ,  geen luxe vervoer , als men ziet in samenstellingen met 1ste klasse ,  die worden praktisch ook nooit gebruikt , enkel door sommige die dan meestal gratis rijden , andere vinden het te duur ...

Ik wil er gerust meer voor betalen en doe dat dan ook en ben zelfs goedkoper af dan wanneer mijn baas mijn 2de klas betaalt. Maar als ik er meer voor betaal, wil ik ook dat ik er plaats in vind en niet dat het compartiment overspoelt wordt door reizigers met een  niet geldig vervoersbewijs. En kom niet aandraven dat een begeleider dat niet meer kan afdwingen want de Nederlandse collega's kunnen het wel, maar die zijn misschien iets directer en met 2 of 3 op een trein.


De verandering zullen we er inderdaad moeten bij nemen, maar als we een "modal shift" willen naar het openbaar vervoer, dan zal er nog een aardig tandje mogen bijgestoken worden om het systeem van de buurlanden te evenaren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Citaat van: B_Modelbouw op 02 januari 2020, 15:22:06 PM
Mobiliteit moet veel ruimer gezien worden ... maar wie ben ik.

200% gelijk. En bijgevolg komen er nieuwe termen als MaaS (Mobility as a Service) en Last Mile Delivery (Say what?).

Klinkt als managers-praat (en is het ook, maar je moet het correct invullen en dan komt het geloofwaardig over). Ik werk zelf voor een leasingfirma en dit al 20 jaar lang. Mobiliteit is tot een jaar of 5 geleden niet meer geweest dan de (lease)wagen, de bus of den trein. Fiets? Ja hoor, voor je vrije tijd op zondag en liefst met 40 tegelijk midden op de baan  ;D.

Iedereen moest en zou een leasewagen hebben: goed voor mij => veel werk en werkzekerheid  ;) Tot er besloten werd om een jaar of 5 geleden de kaart van de fiets te trekken (en al zijn varianten). Leuk, maar ook weer een zo beperkte visie op het probleem dat zich vooral in België voordoet: op papier jaarlijks een goede 640.000 inschrijvingen van nieuwe wagens per jaar (gemiddeld en gemeten sinds 2004), overvolle wegen, onaangepaste infrastructuur en vooral het openbaar vervoer dat niet meer meegegroeid en geëvolueerd is met de tijd.

De fiets dus: op een paar jaar tijd een hype... want het is zoveel groener.  :o Maar is dit dan de oplossing? Nee, absoluut niet. De combinatie van dit alles volgens mij wel: in een dienstenpakket <verkoops-praatmodus> Stel dat je werkgever zegt: geen wagen meer, geen fiets, geen vervoersonkosten meer... maar een maandelijks budget van x Euro, vrij te gebruiken naar behoefte en makkelijk te gebruiken via smartphone, tablet of PC... Dit is min of meer wat MaaS zou kunnen zijn. KBC heeft het via zijn KBC Mobile (je kan een trein-, tram-, bus- ticket bestellen via je smartphone of een fiets lenen of je parkeerplaats betalen... of zelf een wagen voor korte-termijn en dit allemaal met 1 app) zij het dan nu nog vooral voor particulieren (en sinds kort niet enkel meer voor KBC-klanten). Professioneel heb je dan Olympus: sluit dichter aan bij het begin van mijn verhaal met als voorbeeld de werkgever.

Tot zover het personen-vervoer. Maar wat met vrachtverkeer? Dit is een veel grotere uitdaging. De stadskernen worden autoluw, de fiets neemt het over... en waar er dan toch nog wagens zouden kunnen komen, dienen deze uiterst groen te zijn en liefst niet te groot (Lees klein en elektrisch). Zo komen we naadloos op het stukje Last Mile Delivery. Wat houdt dit nu juist in? Stel: aan het station van Leuven maak je een loskade waar treinen toekomen met goederen, bestemd voor centrum Leuven. Daar is een sorteercentrum voorzien, die de pakketten of goederen sorteert volgens regio binnen de stad. Afhankelijk van de grote kunnen deze dan naar het centrum worden gereden met een elektrische bakfiets of een kleine, op elektriciteit aangedreven "lorrie" (Google maar eens naar Addax Motors). Ditzelfde principe zou je kunnen toepassen aan havens, gelegen aan belangrijke kanalen. Op deze manier wordt veel van het grotere vrachtverkeer omgeleid. <verkoops-praatmodus uit>

Nog belangrijker vind ik dan toch persoonlijk, is het mogelijk maken van decentraal werken of thuiswerk. Ok, ook niet voor iedereen van toepassing (een verpleegster kan bijvoorbeeld niet van thuis uit haar patient behandelen... dat weet ik ook). Hoe minder verplaatsingen, hoe beter. Wat ook zou kunnen helpen is flexibel maken van de werkuren (ook hier wederom... niet altijd voor iedereen mogelijk!). Zo worden de drukke spitsmomenten iets minder druk.

En zo zijn er duizenden mogelijkheden, maar nee: vadertje staat wilt liever bestraffen (lees laten betalen) en denkt dat hierdoor de modale Vlaming, zijn wagen gaat laten staan. Taksen omhoog, brandstofprijs omhoog, onrealistische termen voor zero-emissie, minder vrijheid door emissienormen in de steden... Niet echt wat ik versta onder: "de verbruiker/vervuiler betaalt". Hier zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: schaf de BIV en rijtaksen af en trek de prijs van brandstof omhoog. Rij je jaarlijks 15.000 Km met een Ferrari, dan ga je veel verbruik hebben, dus veel betalen. Rij je jaarlijks 2.000 Km met je (minder-dan-4liter-verbruikende) Citroën, dan ga je een pak minder betalen. De verbruiker/vervuiler zal hier dus efficiënter gebruik moeten/kunnen maken van zijn (financiële) mogelijkheden/behoeften.
(Valt het op dat ik er een beetje mee bezig ben?  8))
:-X
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

Ik zie hier nu veel geklaag over die lijnen waar Desiro's alles overnemen hé.

Maar wat ik me afvraag, hoeveel van jullie nemen regelmatig de trein naar Luxemburg en terug?
En dan bedoel ik niet één keer per maand, maar echt wekelijks, verschillende dagen per week.

Ik denk dat het aantal wel op één hand te tellen is, misschien heb ik er zelfs geen nodig om te tellen.


Indien je op deze vraag negatief moet antwoorden ligt het voor een deel aan jezelf dat bepaalde verbindingen verdwijnen. De NMBS kijkt ook naar de inkomsten en als die er niet zijn, dan stoppen ze ermee. Dat is zo bij ieder bedrijf dat winst moet maken want anders is het helemaal gedaan en staan er veel mensen op straat.

Denk dus eerst eens na vooraleer je begint te klagen en bedenk eerst eens of je reactie wel correct is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.