Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

evan

Citaat van: dieselfreak op 21 juni 2019, 11:01:57 AM
Nog niet zo lang geleden werd aan de overweg in Nieuwkerken-Waas een vrouw met een kind bijna aangereden omdat ze per se de trein wilde halen. Op dat moment kwam er uit de andere richting een andere trein in volle vaart voorbij. De dame in kwestie kreeg (volkomen terecht) een stevige uitbrander wan de treinbegeleider maar haar antwoord hierop was dat 'dit allemaal toch niet zo erg was want er was niets gebeurt'. Op den duur werd de man nog de les gespeld door die onverantwoordelijke trees die dreigde klacht in te dienen omdat ze vond dat ze iets teveel de les werd gespeld door de treinbegeleider.

Ik heb zo een moeder...   :o  Ik heb door exact dezelfde situatie in Boechout zo als klein manneke door m'n moeder een 62 van heel dichtbij gezien.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 21 juni 2019, 12:24:44 PM
als klein manneke door m'n moeder een 62 van heel dichtbij gezien.
toen wereldverbeteraar geworden en dan besloten om later bij de spoorwegen te gaan werken !  :) ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 21 juni 2019, 12:14:20 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 21 juni 2019, 12:03:17 PM
... 2-takt dieselmotoren...

Had ik nooit bij stilgestaan, maar wel merkwaardig. Ik ging er van uit dat het allemaal 4-takt motoren zouden zijn.
HLD 55
Bouwer: General Motors (USA)
Fabricatietype: 16-567 C
Wijze van werking:
2 takt, motorspoeling bij middel van
mechanische blaasinrichting type
Roots
Wijze van inspuiting rechtstreeks
Regeling van het vermogen:
door regeling van de snelheid
Starten v/d motor:
door de hoofdgenerator
Nominaal vermogen: kW 1435
Omwentelingssnelheid: tr/min 835
Cilinders:
aantal 16
schikking in V
uitboring mm 216
loop mm 254
Totale massa: ton 15,400
Gemiddelde druk: bar 7,06
Gemidd. snelheid zuiger: m/s 7,06
Koppel max: daNm 1640,2

HLD62
Bouwer: General Motors (USA)
Fabricatietype: 12-567 C
Wijze van werking: 2 takt, motorspoeling
bij middel van mechanische
blaasinrichting type Roots
Wijze van inspuiting: rechtstreeks
Regeling van het vermogen: door
regeling van de snelheid
Starten v/d motor:
door de hoofdgenerator
Nominaal vermogen kW 1050
Omwentelingssnelheid: tr/min 835
Cilinders aantal 12
schikking in V
uitboring mm 216
loop mm 254
Totale massa: ton 11,700
Druk der inspuiting: PSI 1200
bar 84
Gemiddelde druk bar 6,87
Gemidd. snelheid zuiger m/s 7,06
Koppel max. daNm 1198,5

Nè!, nu kan je nooit meer zeggen dat je't niet wist!  ;D ;D

Ik heb hier de technische fiches en depannageboeken van vrijwel al het rollend materieel uit die periode op een usb stick
(verkregen van een ex-NMBS medewerker....)

;)

svvander

Die toeren per minuut gezien? 835 toeren per minuut. Als ik het goed voor heb, is de "ralenti" (stationair draaien) aan 180 toeren per minuut en de rode lijn aan 900 toeren per minuut.
Hoor maar eens:
https://youtu.be/Wrt6UKcV0j4 rond 0:49 (is dezelfde motor!)
https://youtu.be/C0P7SnGnqvc
https://youtu.be/S4kMXeuJQ4g
https://youtu.be/Xl8X2-sesnY op volle snelheid

Bij een normale dieselwagen licht het stationaire toeren per minuut bijvoorbeeld rond de 1.200 (afhankelijk van het type wagen). Het feit dat het een 2-takt motor in V is en dat deze dan nog eens zoveel cilinders heeft en zo traag loopt, maakt dit knappe geluid. Dezelfde motor werd zelf vaak ook in boten ingebouwd. (EMD 567 is de typenaam) Het beste voorbeeld hiervan waren de geallieerde LSV's (landingsschepen) van de Amerikanen tijdens de landing van Normandië.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Maar bij de HLD55 en 62 is het niet alleen de motor, maar vooral ook de combinatie met de ventilatoren. Samen krijg je een magistraal dramatisch, bijna emotioneel  gebrul wanneer alle registers worden open getrokken. Haal dat eens uit een sound-decoder!

https://www.youtube.com/watch?v=p0vDGKez0VY
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758


Voor de liefhebbers.  Foto 21-6-2019.  Wachten op toestemming terug te gaan naar Venlo.
En de locatie in Google.
https://www.google.nl/maps/@51.3818406,6.1440072,3a,55y,340.18h,86.19t/data=!3m5!1e1!3m3!1sfKOwNczbC8IJ4MNUPDNpOA!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DfKOwNczbC8IJ4MNUPDNpOA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D67.90461%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100?hl=nl

Dagelijks werk voor een Belg. Venlo - Blerick, rangeren en weer terug naar Venlo.
Met de opmerking dat het vanaf Venlo naar Blerick helling op over de Maas is.
En terug is het Helling op vanaf Blerick weer terug over de Maas.

Trein rond de 640meter. (Meestal komt daar de NS1800 nog bij)
Gewicht rond de 700 tot 1000 ton.

Een waar feest om na al die jaren weer met Echte Diesels te rijden.
Bediening is meestal eind van de ochtend/begin van de middag.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske


svvander

Welke kleurstelling heeft deze? Van een privébedrijf? Leuk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Kleur?
 
Ja Oranje met Wit. (Al wordt het oranje ook al weer vaal.)
En hier en daar wat roest.  Er is ook een Roco model van. :)

Het zijn oude NMBS reeks 62. Van ACTS naar LOCON naar RAILFORCE ONE. (Zie ook Spoorwegjournaal)
Men (RFO) wil ze wel reviseren en dan direct een andere kleur. Maar ja dat kost grof geld.
Dus voorlopig genieten WE van het geluid en denken aan tijden van wel eens.




Kijk al uit naar volgende week. (2 dagen gepland met Belg en NS1800.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Mijn dochter stond hier naast mij (11 jaar en roze is dus nog cool): "maken ze die ook in 't klein... die moet je kopen" :o Op ons scherm is het dus meer roze. Daarmee dat ik het vroeg: die oranje ken ik inderdaad (ooit in het echt gezien in de buurt van Vlissingen aan het bedrijventerrein daar)... maar deze roze? Voor dochterlief is het "The Pink Panther".  ::) ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

55erke


Ik heb nog wat moois gezien de laatste dagen ;

Te Molenstede ;

20190626_125339 by J S, on Flickr

Te Zichem ;

20190626_123904 by J S, on Flickr

20190626_123951 by J S, on Flickr

Te Molenstede ( Diest);

20190626_125413 by J S, on Flickr

Te Zichem ;

20190626_114349 by J S, on Flickr

Slechte foto van een mooie loc  te Langdorp;

20190628_084455 by J S, on Flickr

Groetjes
Johan











modelbaanHO

Mooie foto's.
De TRAXX DB 186 498 (Railpool) met opschriften op de zijkanten mogen ze voor mij in model uitbrengen. :D

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

mardig23

Is er vandaag iemand foto's of filmpjes gaan maken van de eerste trein over de bruggen aan de Deurganckdok?

Ik moest spijtig genoeg een beetje werken ::)
Mvg Karl

doomslu

Foei (dat het zo lang geduurd heeft)! Ik heb eindelijk eens de moeite genomen om de tram in Luxemburg van nabij te bekijken dit weekend.
Toerist in eigen land voor één dag...





luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Kan gebeuren....

Die zien er toch meer gelijnd uit dan die hier in België  ;)
Minder kans om onder de tram te geraken zoals aan de kust....