Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Michiel

In België blijken wissels nu ook op betonnen dwarsliggers gelegd te worden. Als ik me goed herinner zag ik op lijn 26 (oostelijke ring rond Brussel) dat men wissels met houten dwarsliggers aan het vervangen is door nieuwe met betonnen dwarliggers. De bi-blocs die er nog tot voor kort lagen, zijn ververvangen geweest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#5446
 >  Bi-blocs wegen ongeveer de helft van mono-bloc-dwarsliggers.
     Maar zijn die tweedelige dan kwalitatief minderwaardig, zodat ze vervangen worden door de zwaardere ééndelige betonnen bielsen ?

[ In de jaren veertig organiseerde de NMBS testen met halve of hele betonnen bielsen. In de jaren vijftig werden de eerste gelegd...]

evan

Citaat van: Michiel op 08 mei 2019, 11:40:16 AM
In België blijken wissels nu ook op betonnen dwarsliggers gelegd te worden. Als ik me goed herinner zag ik op lijn 26 (oostelijke ring rond Brussel) dat men wissels met houten dwarsliggers aan het vervangen is door nieuwe met betonnen dwarliggers. De bi-blocs die er nog tot voor kort lagen, zijn ververvangen geweest.

Klopt
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Herwig op 08 mei 2019, 12:02:30 PM

   
   
>  Bi-blocs wegen ongeveer de helft van mono-bloc-dwarsliggers.
    Maar zijn die tweedelige dan kwalitatief minderwaardig, zodat ze vervangen worden door de zwaardere ééndelige betonnen bielsen ?

Ja Bi blocs zijn gevoelig voor zettingen en vele kwetsbaarder waardoor de spoorbreedte in het gedrang komt. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

#5449
aan Evan,
Afwijking spoorwijdte:      omdat de blote, dwarse ijzeren verbindingsstaaf tussen de beide betonblokken  x%  krimpt dan wel uitzet naargelang de heersende buitentemperatuur ?    O.a.  bi bloc in de zon of schaduw ?

Klaas Zondervan

Ik denk dat het komt doordat de verbindingsstaaf makkelijk kan buigen waardoor de blokken ten opzichte van elkaar kunnen kantelen.
Temperatuur heeft nauwelijks invloed, de lengteverandering zal daardoor minder dan 1 mm zijn.

steamdriven

Sinds enkele jaren worden inderdaad ook bij wissels de onderhoudsvriendelijkere betonnen dwarsliggers gebruikt. Dat dit jarenlang niet mogelijk was, was doordat het hoofd van die dienst koste wat kost wou blijven vasthouden aan de houten exemplaren. Het heeft geduurd tot die persoon zijn pensioen heeft genomen alvorens Infrabel op beton over is kunnen stappen...  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Herwig

#5452
>  Heb je wat gezien:
    Bi-blocs klaarliggend langsheen de lijn     ( lijn 90   aanvang jaren '80 ... )
    Zie enkele foto's bij de halte of het station Eichem
    http://blogimages.seniorennet.be/overweg13/1623965-26e8fa629df9c19f1d0d59b30532b434.jpg

    http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?startdatum=1404165600&stopdatum=1406844000
    ( zie kolom rechts op 't scherm:    "archief per maand"  :    11 juli 2014 )
    ( ter info, met dank aan seniorennet/overweg13 )

Metpetergaathetbeter

jammer want die oogden toch leuk op een modelbaan

mardig23

Citaat van: SuSke op 08 mei 2019, 11:03:31 AM
Voor zover ik weet liggen er geen bi-blocs op de HSL lijnen. Daar zijn het de gewone mono-bloc betonnen dwarsliggers en wissels op houten dwarsliggers.

In Nederland wordt een ander systeem toegepast. Daar ligt het HSL-spoor in sommige gebieden op een volledige betonplaat en zijn de sporen gelegd op blokken. Dit omdat men vreest (en ook weet) dat zettingnen van het spoor een nefaste invloed hebben op de stabiliteit (en dus rendabiliteit) van het spoor en de trein.

Hoi Frans,

Ik wist ook niet echt dat het alleen over België ging, maar er liggen wel Bi-blocks op de HSL in Belgïe, of ze hebben er op zijn minst gelegen.
Hieronder staat trouwens een link met een foto van de aanleg van de HSL in Brussel in Bi-blocks.

Het systeem Rheda2000 dat ook op de HSL in NL wordt gebruikt, wordt dat ook niet gecatalogeerd onder Bi-blocks? Dat zijn ook twee blokken op betonijzers, maar die worden dan ingegoten ipv geballast...

Soit, we dwalen een beetje af zeker ::)


Mvg Karl

SuSke

Hallo Karl,

Het Rheda2000 systeem wordt inderdaad ingestort in een volle betonplaat zodat er geen ballast meer nodig is.
Dit is een veel gebruikt systeem bij de Nederlandse HSL.
Voordeel daarvan is de verhoogde stabiliteit van het spoor met op termijn een lagere onderhoudskost. Maar deinvesteringskost is wel veel hoger omwille van de betonnen fundering, al dan  niet op palen.
Naast de betonnen variant is er ook een gietijzeren variant die ingestort kan worden in betonnen vloeren van de firma "GUT".

De bi-blocs zoals ze in België onderandere door Betonace geproduceerd werden, waren 2 betonnen blokken verbonden met een stalen profiel. Het is dus wel te verwachten dat wanneerzo'n systeem gewoonin een ballastbed gelegd wordt, beschadigd kan worden bij onderhoud. Daarna komt de corrossie met een stabilitetisverlies enzovoort. Bi-blocs in open ballastbed (de Belgische manier dus) vragen veel onderhud en preventieve controle. Spijtig genoeg waren de Belgen voor dat scenario vele jaren blind en doof.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 08 mei 2019, 18:14:29 PM
Spijtig genoeg waren de Belgen voor dat scenario vele jaren blind en doof.
Niet enkel voor dat scenario denk ik dan...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...


SuSke

Dan moest ge oppassen dat ge geen steentje in uw oog kreeg.

Soit 't is weer een pak miserie voor de mensen die over die lijn moeten forensen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mardig23

Geen eigen werk, maar wel een machtig filmpje vond ik:

https://www.youtube.com/watch?v=BS2W36ATDZo

En in Frankrijk op de HSL zijn ze ook niet verlegen voor een bi-block-je of twee ::)

https://www.youtube.com/watch?v=J9tj805GiU0
Mvg Karl