Hallo Karl,
Het Rheda2000 systeem wordt inderdaad ingestort in een volle betonplaat zodat er geen ballast meer nodig is.
Dit is een veel gebruikt systeem bij de Nederlandse HSL.
Voordeel daarvan is de verhoogde stabiliteit van het spoor met op termijn een lagere onderhoudskost. Maar deinvesteringskost is wel veel hoger omwille van de betonnen fundering, al dan niet op palen.
Naast de betonnen variant is er ook een gietijzeren variant die ingestort kan worden in betonnen vloeren van de firma "GUT".
De bi-blocs zoals ze in België onderandere door Betonace geproduceerd werden, waren 2 betonnen blokken verbonden met een stalen profiel. Het is dus wel te verwachten dat wanneerzo'n systeem gewoonin een ballastbed gelegd wordt, beschadigd kan worden bij onderhoud. Daarna komt de corrossie met een stabilitetisverlies enzovoort. Bi-blocs in open ballastbed (de Belgische manier dus) vragen veel onderhud en preventieve controle. Spijtig genoeg waren de Belgen voor dat scenario vele jaren blind en doof.