Auteur Topic: Heb je wat gezien? Toon het ons!  (gelezen 1016891 keer)

Offline 55erke

• Forumlid
  • Voornaam: Johan
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5385 Gepost op: 22 februari 2019, 20:58:13 pm »

Een intervormingstrein rijd in principe tussen 2 vormingsstations.
Bvb Antwerpen noord -    kinkempois
Kan ook buitenland zijn ,
Bvb Antwerpen Noord -   Gremberg ( Keulen)

Er word natuurlijk enkel gerangeert en getrieerd daar waar het economisch interessant is, bvb waar er veel klanten sammenzitten of een belangrijk knooppunt.

Groetjes
Johan

Offline OlivierV

• Forumlid
  • Scheve Willy
  • Voornaam: Olivier
« Reactie #5386 Gepost op: 23 februari 2019, 00:23:05 am »
Ik heb ook nog eens een trein gezien.

Lineas 7857 @ Gent Noord
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
« Reactie #5388 Gepost op: 20 maart 2019, 11:36:41 am »
Toevallig nog eens een goederentrein gezien, hier en vandaag te Eigenbrakel. Ze worden zeldzaam.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline evan

• Forumlid
  • Voornaam: Evan
« Reactie #5389 Gepost op: 20 maart 2019, 12:02:59 pm »
Hey Michiel dat is een bovenleidingtrein van ColasRail aan de achterste wagens te zien. ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.paj-modelbouw.com
www.facebook.com/Miniatuur/

Online Geert

• Forumlid
    • Homepage
  • Voornaam: Geert
« Reactie #5390 Gepost op: 20 maart 2019, 12:10:21 pm »
Gelukkig hebben we hier een kenner van zulke zaken. Ik vroeg me al af wat er achter hing.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet In/Output

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #5391 Gepost op: 20 maart 2019, 12:21:34 pm »
Ik wist dus niet wat ik zag, maar dat gebeurt wel meer. Hier een (matige) foto van dichterbij:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #5392 Gepost op: 20 maart 2019, 15:07:22 pm »
Geen bijzondere foto, maar deze HLD 62 kwam in Halle deze ochtend voorbij met een zware sleep grind/ertswagens, stevig optrekkend met ventilator op volle toeren, en dat geeft toch een machtig geluid. Maar dat geluid kan je met deze foto niet horen. Jammer.

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
  • Voornaam: Rudy
« Reactie #5393 Gepost op: 20 maart 2019, 16:02:20 pm »
Geen bijzondere foto, maar deze HLD 62 kwam in Halle deze ochtend voorbij met een zware sleep grind/ertswagens,

Ongetwijfeld uit Quenast...

stevig optrekkend, met ventilator op volle toeren,

Was het niet de grote bel vooraan in de cabine die je hoorde? ;D ;D ;D
Een machinist van Infrabel vertelde mij reeds een paar jaar geleden dat die 62ers tot op den draad versleten zijn en dat die (alarm)bel regelmatig aan gaat als de loc moet "presteren"...

;)

Offline evan

• Forumlid
« Reactie #5394 Gepost op: 20 maart 2019, 16:18:35 pm »
Die Tremeltrein met 62 van Tuc Rail doet inderdaad waarschijnlijk een transport naar en van Quenast.  Fraaie rit hoor!  Heb t al mogen meemaken.

De eerste trein is dus inderdaad de Penduleertrein van Colas Rail.  De laatste wagen is de wagen met het draaibare platform, meetpanto, gereedschap en agregaat.  De andere zijn refter en materiaal.  Het wandelplatform boven loopt door en dient om een hele ploeg te laten penduleren van een volledige spanwijdte tussen 2 palen.  Penduleren is montage van de hangers tussen draagkabel en rijdraden.

Hopla weer wat geleerd
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.paj-modelbouw.com

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #5395 Gepost op: 20 maart 2019, 16:31:06 pm »
Thanks Evan!

Het geluid van de 62 in Halle was vergelijkbaar met deze van in dit filmpje, eerste 30 seconden:

https://www.youtube.com/watch?v=CiQs1IjzPmc

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom? Want opnemen met microfoon is toch mogelijk, de HLD 62 en 55 rijden toch nog rond?

Offline Dirky

• Forumlid
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
« Reactie #5396 Gepost op: 20 maart 2019, 17:04:46 pm »
de kleine luidsprekertjes zijn nu niet ideaal om zonder scherpe tonen het zware ronken weer te geven. Daarvoor schakel je best over naar spoor 1 of groter  ;D ;D ;D
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
  • Voornaam: Rudy
« Reactie #5397 Gepost op: 20 maart 2019, 17:05:27 pm »
Thanks Evan!

Het geluid van de 62 in Halle was vergelijkbaar met deze van in dit filmpje, eerste 30 seconden:

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom?

Dat het geluid door luidspreker(tjes) nooit dat van een echte loc enigzins zal benaderen dat is een onoverkomelijk feit, niet alleen het gehoor maar ook het voelen van de geluidstrillingen zijn daar eigen aan een echte loc, maar blijkbaar heb jij nog nooit een goed afgestelde sound-decoder gehoord Michiel... ::)
Begin eens met CV3, (optreksnelheid) een veel hogere dan de fabriekswaarde te geven, bvb
Bij een V3.5 waar het maximum 65 is, geef hem +/- waarde 50
Of bij een V4.0/5.0 waar de max waarde 255 is, geef hem +/- waarde 200.
Je loc zal dan
1) niet wegspurten als een Ferrari en
2) een normaal optrekgeluid, eigen aan de loc produceren.
Maar ook hier is weer het feit dat de sound op de V4/5 veel beter is dan die op de V3.5...
Stel ook de max snelheid in de decoder af, zo kan je van bij de start "full-power" geven aan je loc.

::)

Offline evan

• Forumlid
« Reactie #5398 Gepost op: 20 maart 2019, 17:11:22 pm »
Thanks Evan!

Waaarom hoor ik dat nooit met een sound decoder? Ik hoor dan steeds motoren op "ralentie" met een vreselijk, onaangenaam scherpe boventonen; nooit het lekker volle ronken, bijna huilen van deze motoren zoals in' t echt. Echt geen vergelijk. Waarom? Want opnemen met microfoon is toch mogelijk, de HLD 62 en 55 rijden toch nog rond?

Moet je m'n Canadezen ns horen :)  Ik heb er overal een luchtdichte baskast ingebouwd met 2 speakers.  De klank is aanzienlijk warmer dan de meeste meest fabrieks- uitgeruste locs!  De instellingen die Rudy aanhaalt zijn ook belangrijk.

www.paj-modelbouw.com

Offline D_Loc

• Forumlid
    • D-Loc's Media
  • Voornaam: Dirk
« Reactie #5399 Gepost op: 20 maart 2019, 17:34:25 pm »
Het ligt ook aan wat ESU met de geluiden doet, die worden zover opgepompt dat ze oversturen, de Amerikaanse geluiden van ESU zijn wat dat betreft al een stuk beter.
BTW. in mijn 55 Loksound hoor je wel een huilende ventilator en die slaat aan en af  ;)

Het is wel lastig om het ventilatorgeluid op te nemen, voor de geluidsopnames worden de locs vaak koud gestart en dan slaat de ventilator gewoon niet aan.
Wanneer de loc los rijdt slaat de ventilator ook bijna nooit aan. Met een zware goederentrein is het een andere verhaal, dan staat de ventilator bijna continu nu aan en slaat de tweede ventilator er ook vaak bij.

Ik heb het ventilator geluid van een CD geleend, dat betrof een opname in de cabine van een 55 waarbij je bijna alleen maar het ventilatorgeluid hoorde. Ik heb de opname gemixt en de pitch afgestemd met de geluidsopname die ik in Luxemburg had gemaakt. Zodoende kon ik het ventilatorgeluid toevoegen en ook aan- en af laten slaan omdat het oorspronkelijke twee losse geluidsporen waren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk