Hondekop Mat 54 in groen , geel en rood

Gestart door Baureihe 103, 26 december 2009, 21:21:09 PM

Baureihe 103

Update 5 Juli 2008-07-05 Er valt nog wel wat te doen

Wat moet er allemaal nog aan de Mat 54 Hondekop gedaan worden om het model nog wat verder te verfraaien. We gaan zoals gewoonlijk eerst een aantal details die niet goed en of niet zichtbaar zijn op het model aanbrengen. Je kan natuurlijk alleen voldoen door het treinstel wat te vervuilen maar er valt met name dit keer veel meer uit te halen. Om te bepalen wat er mist gaan we eerst maar eens op onderzoek naar wat foto?s van het grote voorbeeld. Als je die dan gevonden hebt zie je toch nog al wat opmerkelijke zaken die voor het vervuilen gedaan moeten worden. Dit natuurlijk allemaal geen kritiek op het model, zeker gezien de prijs is het een heel erg mooi model en zijn geld meer dan waard, maar we streven naar een nog getrouwer beeld dan dat Piko ons al heeft gegeven.

1)
De mat 54 is voorzien van verwarmde ramen, op de 2 kleine ramen aan de zijkant van het machinistenhuis na. Piko heeft in de ramen al de verwarming laten zien (helaas ook bij de kleine ramen) echter de raamsponningen waren oorspronkelijk ook aluminium kleurig en dit heeft Piko nog niet in voorzien. Dit is dus ??n van de eerste klusjes die we gaan doen.

2)
De isolatoren van de pantografen op het dak behoren wit porselein te zijn die van Piko  zijn nog grijs. Ook dit is eenvoudig met een klein kwastje te realiseren.

3)
De Koppeling is bij het model volledig rood, ook de bevestiging aan het treinstel. Zeker als je het model aan de zijkant bekijkt is dat best wel erg nadrukkelijk aanwezig. De steun die de koppeling voor het treinstel zal dus ook in de kleur grijs worden geschilderd. Je zal zien dat het dan al een stuk natuurlijker over zal komen. We zijn nog niet klaar met de scharfenberg koppeling, we schilderen ook de zijkant en de bovenzijde grijs. De tekst die er opstaat vergeten we maar want dat gaat echt niet lukken.

4)
De 2 onderste lampen in het front hebben in het echt een groene rand die bij het model ontbreken. Dit is wederom een eenvoudig klusje dat met een fijn penseeltje op eenvoudige wijze is te realiseren. Als we dan toch lekker bezig zijn geven we het bovenste frontsein nog even een ring met aluminium kleur.

5)
De tyfoon op het front heeft 2 separate ronde vlakken. Dit zijn in het echt roosters en donkergekleurd. Ook dit ontbreekt op het model en dit is ook op eenvoudige wijze te realiseren

Als bovenstaande is gedaan dan zal je zien dat het treinstel al een geheel ander gezicht heeft gekregen maar we gaan nog even door.

6) Boven de regengoot aan de voorzijde boven de ramen heeft het grote voorbeeld een gele band. Op het model ontbreekt dit markante detail. We gaan ook proberen dit aan te brengen en dit is iets lastiger dan de voorgaande behandelingen, dit omdat er 2 sluitlichten net boven de rand zijn aangebracht die het afplakken tot een secuur werkje maken. Maar we laten ons hierdoor niet tegenhouden en gaan dit natuurlijk ook op het model aanbrengen.
En Koersborden natuurlijk niet vergeten er zijn zat decals te vinden in de handel die deze uitdaging voor ons kunnen invullen.

7)
Trappen aan de zijkant van de neus optioneel. Philotrain levert de trapjes als set, maar deze zouden weggelaten kunnen worden omdat er ook treinstellen reden zonder de trappen.

8)
Draaistellen van Piko zijn niet zo super gedeatileerd. De meeste onderdelen zijn er wel in verwerkt maar doordat de draaistellen zo vlak zijn komt het nu niet zo goed uit.
Maar als we de draaistellen met een was met donkereverf behandelen, daarna nog een drybrusch behandeling en als laatste nog een lichtjes vervuilen (gelijk met de onderzijde) Zal je zien dat ook hier een behoorlijke verbetering e behalen valt.
Geef de spoelen wel nog een lichtgrijs kleurtje voor de finishing touch.

9)
Ook de ramen links en recht van het grote frontraam zijn in het echt voorzien van wissers.
Met een dun stukje massieve draad zijn deze eenvoudig aan te brengen.
De ramen gaan we in later stadium nog vervuilen (niet al te veel dit keer) en dan staat het natuurlijk wel zo leuk als er wissers zijn aangebracht. De methode van afplakken gelijk aan als is gedaan bij de BR111

10)
Over het volgende ben ik nog niet geheel gerust maar er zijn zat mensen op het forum die waarschijnlijk weten hoe het in het echt was. De gele band boven de deur volgt de regengoot op sommige foto?s bij het grote voorbeeld. Echter het museum treinstel daar loopt de gele band net als op ons model nagenoeg rechtdoor tot aan de frontramen. ?
Ik denk zelf dat de gele band de regengoot hoort te volgen want de meeste foto?s van het groot bedrijf ook de Hondekop met de rode floepsnor heeft dat beeld.

11)
Weatheren algemeen  met stof en wat roest maakt het model geheel dan weer af

Zo dit was dan mijn voor onderzoekje het echte werk moet nog beginnen, maar dat komt best wel goed. Onderstaand een paar foto?s van het model en grootbedrijf om de details waar ik het overhad nog eens goed te bekijken. Ben zelf natuurlijk ook benieuwd naar het resultaat maar ik weet dit gelukkig eerder dan het forum en hoef dus niet zo lang te wachten.


Model
imghttp://img75.imageshack.us/img75/4448/dsc03734jk4.jpg/img

imghttp://img389.imageshack.us/img389/6641/dsc03736qk6.jpg/img

En Werkelijkheid Bron Wikepedia

imghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Hondekop.jpg/img

imghttp://img237.imageshack.us/img237/9697/mat54dsc08745gl5.jpg/img

Tot de eindfase dan maar groetjes Bert :)

Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#1
Update 7-6 weatheren van het treinstel de Mat 54


Na de voorbereiding dan vandaag het echte werk het aanbrengen van extra details en het weatheren van het treinstel. Zoals gezegd eerst met matte verf een aantal details aangebracht zoals:
-De gele bies boven de ramen. Door met name deze bies is het aangezicht van het treinstel
behoorlijk gewijzigd
-Handgrepen op de deur van de machinist
-Koppeling en verbindingsstang grijs schilderen
-Tyfoon in het front zwart maken
-Groene randjes rond de lampen aanbrengen
-Meer deatils aanbrengen in de draaistellen
-Dak isolatoren in een wit jasje steken.

Een aantal zaken heb ik naderhand weer gecorrigeerd te weten:
-Ruiten wisser weer verwijderd dat kreeg ik niet netjes genoeg naar mijn zin, net zoals de   extra aluminium kleurige randjes rond de ramen, dit zag er zeer onnatuurlijk uit omdat de door de fabrikant aangebrachte randjes veel te veel de boventoon voerde. Jammer niet getreurd met een vezeldoekje maar weer snel verwijderd en dat gaat best wel goed als de verf niet is uit gehard.
De volgende handeling was het aanbrengen van de minuscule stukjes tape op de plaats waar de ramen niet vuil mogen worden. Geloof mij dit houd behoorlijk op. De stukjes zijn zo klein en de tape is zo dun dat er best veel moet worden gesneden om iets bruikbaars over te houden.
Nu gaan we de met de airbrusch aan de gang. De basis is de vuiltint waar het onderstel en een deel van de zijkant alsmede het dak mee beneveld wordt. Dit ziet er best wel saai uit maar de plastik look met name dat van het dak is gelijk verdwenen.  Als volgende op het dak een roest kleur aangebracht met name rond de pantografen, ook de apntografen zelf natuurlijk om de sporen van het slijpsel te accentueren. De verf laag die we aanbrengen is zo dun dat de pantografen gewoon netjes blijven functioneren, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze door de verf vast blijven zitten. Misschien ten overvloede maar de pantografen wel spuiten als ze in de hoogste stand staan.
Als we de airbrusch dan toch voorzien hebben met een roest kleurtje gelijk een zweem over de draaistellen zetten.
Na de roest kleur pakken we de volgende beker met verf en dat is in dit geval de kleur antraciet. Deze nagenoeg zwarte kleur komt natuurlijker over dan dat je gewoon zwart gebruikt. Het antraciet wordt aangebracht met name op het dak en de pantografen, maar ook zeer lichtjes over het gehele model. Zo het spuit werk is af voordat we de rest met penseel en kwast na gaan behandelen maken we de airbrusch eerst goed schoon anders heb je er de volgende keer niets meer aan.
Nu gaan de nog een aantal drybrusch handelingen uitvoeren zoals de draaistellen een roets   kleur, deze kleur zetten we gelijk op lichtjes op de hoge uitstekende delen van het dak  en op de onderzijde van de bak. Daarna nog met een licht bruine kleur nogmaals de draaistellen en de overige uitstekende delen drybruschen waarna het model dan af is.
Er zullen altijd nog wel een aantal verbeter puntjes zijn maar dat kan altijd later nog als we weer wat meer handigheid en ervaring hebben opgedaan.

De onderstaande foto?s zijn op volgorde van de diversen beschreven beschreven behandelingen geplaatst. Ik hoop dat het voor iedereen duidelijk genoeg is, maar heb je nog vragen of opmerkingen ik hoor het graag. Nu snel naar de foto?s:



Foto 1


Foto 2


Foto 3


Foto 4


Foto 5


Foto 6


Foto 7


Foto 8


Foto 9


Foto 10


Foto 11


Foto 12


Foto 13


Foto 14



Zo dat was het dan weer voor deze keer. Ik ga nu maar eens een kleine zomerstop inlassen
ook om nieuwe idee?n op te doen, en ja het gezin wil toch ook wel eens wat extra aandacht.
Dus tot snel ziens met zeker een groot aantal nieuwe onderwerpen, oh ja niet te vergeten veel foto's

Groetjes Bert :)

Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#2
Update 27-7 Mat 54 vervolg

In mij vakantie had ik zoals gewoonlijk weer een aantal vakbladen bij mij over als wat met de modelspoor hobby te maken heeft natuurlijk, en laat ik daar weer een enorm aantal foto?s tegen komen van de mat 54 met trapjes op de neuzen. Hoe meer ik naar de foto?s keek hoe kaler ik mijn model vond. Bij thuiskomst moest ik in de stad nog wat cadeaus kopen voor de verjaardagen, waarbij ik heel toevallig langs mijn treinendealer H&H kom.
Heel toevallig  (ze hebben de meeste ombouwsets van Philotrain altijd op voorraad) hebben ze de trapjes artikel nr 870/2004 in een laatje liggen. Dit dus gelijk maar aangeschaft en de goede verf kleur van Kleinspoor nr 04.
Na vandaag ook een aantal nodige klusjes rond het huis gedaan te hebben (was erg groeizaam weer in Nederland blijkt maar weer) heb ik de gelegenheid gegrepen om na de vraag van AlbertJan en Hajo hopelijk naar tevredenheid te hebben beantwoord, de trapjes maar eens te monteren. Dit is best wel een precisie klusje want ze moeten natuurlijk wel allemaal op de zelfde hoogte gemonteerd worden. Ik denk dat  wel aardig is gelukt, ook moeten de trapjes aan de bovenzijde iets mee worden gebogen met de ronding van de neus dit is op de foto?s ook goed te zien. Na de montage gelijk maar in de verf gezet en nu is het wachten totdat het droog is zodat ik met de inmiddels overbekende drybrusch techniek de trapjes nog een beetje te vervuilen. Maar ja olieverf droogt veel langzamer dan acrylverf dus dat komt morgen dan wel weer, als dit is gedaan volgen de foto?s van het eind resultaat.









Zo weer iets bijna af groetjes bert :)


Bestaat er een andere hobby.

jacques timmermans

#3
Bert,

waarom heb je de trapjes op de neus niet meteen mee geweatherd? Door ze achteraf te weatheren krijg je juist een verschil in de graad van weathering op de neus.

Jacques Timmermans

Baureihe 103

#4
Beste Jacques,

Op het moment dat ik met de mat 54 bezig was kon ik niet aan de
trapjes komen. Later heb ik de trappen kunnen bemachtigen en aangebracht.
De latere modellen daar zijn de trappen eerst opgezet.

Groet Bert.

Ps de trapjes zijn al lang nabehandeld[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#5
Groene en een Gele Hondekop dat is een mooi contrast op je baan

Op de eerste kerstdag gelijk nog maar een Groene Hondekop geweatherd.
Het recept van dit model net als al de voorgaande uitvoeringen daar zal ik dit maal dus maar niet te ver over uitwijden.
Ik was vandaag wel in de gelukkige omstandigheid dat ik heel toevallig ook een gele Hondekop heb mogen vervuilen. Beide modellen van Piko vind ik persoonlijk erg mooi geslaagd maar wat een contrast dat geel ten opzichte van het groen en dat wilde ik jullie niet onthouden vandaar deze foto?s














Er gaat deze kerst nog meer volgen maar even geduld aub, want naast mijn hobby en het forum heb ik ook nog een gezin en ja die willen zo af en toe ook wat aandacht.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#6
Update MAT 54 vervolg nu ook de variant met een rode bies


Al een keer eerder in dit draadje is het treinstel de MAT 54 besproken en aangezien ik zelf maar 1 treinstel in mijn bezit heb zou je denken dat het daar bij blijft echter ik kreeg ik van een kennis  het verzoek om zijn twee treinstellen te weatheren. Het leuke was een van de twee het model met de bloedneus is. De voorbereiding was dit keer een stuk eenvoudiger en hoefde alleen voor de rode variant een beetje te googelen op internet  om te kijken wat aan dit model nog gewijzigd zou kunnen worden.
Maar voor diegene die nu midden in dit draadje springen nogmaals kort
wat er aan het model gewijzigd zal gaan worden:


-De gele bies boven de ramen van de machinistencabine. Door met name
deze bies is het aangezicht  van het treinstel behoorlijk gewijzigd.
De rode variant is al voorzien van  een rode bies.
En als jullie goed opletten is deze net weer wat anders dan bij
het model met de gele snor.
-Handgrepen op de deuren
-Trappen op de neuzen, wel vervelend dat mijn dealer ze op dit moment
niet op voorraad heeft waardoor ook deze helaas weer achteraf
gemonteerd  moeten worden. Philotrain artikel nr 870/2004 ,verf van  
Kleinspoor nr 04.
-Koppeling en verbindingsstang grijs schilderen
-Tyfoon in het front zwart maken
-Groene randjes rond de lampen aanbrengen alleen bij de variant met
de gele snor.
-Bij de rode variant de behuizing van de tyfoon in het front
cr?me / beige schilderen en daarna de tyfoon met zwart inleggen
-Meer details aanbrengen in de draaistellen
-Dak isolatoren in een wit jasje steken.

Ook nu gaan we de met de airbrush aan de gang. De basis is de vuiltint waar het onderstel en een deel van de zijkant alsmede het dak mee beneveld wordt. Dit ziet er best wel saai uit maar de plastik look met name dat van het dak is gelijk verdwenen.  Als volgende op het dak een roest kleur aangebracht met name rond de pantografen, ook de pantografen zelf natuurlijk om de sporen van het slijpsel te accentueren. De verf laag die we aanbrengen is zo dun dat de pantografen gewoon netjes blijven functioneren, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze door de verf vast blijven zitten. Misschien ten overvloede maar de pantografen wel spuiten als ze in de hoogste stand staan.
Als we de airbrush dan toch voorzien hebben met een roest kleurtje gelijk een zweem over de draaistellen zetten.
Na de roest kleur pakken we de volgende beker met verf en dat is in dit geval de kleur antraciet. Deze nagenoeg zwarte kleur komt natuurlijker over dan dat je gewoon zwart gebruikt. Het antraciet wordt aangebracht met name op het dak en de pantografen, maar ook zeer lichtjes over het gehele model. Zo het spuit werk is af voordat we de rest met penseel en kwast na gaan behandelen maken we de airbrush eerst goed schoon anders heb je er de volgende keer niets meer aan.
Nu gaan de nog een aantal drybrush handelingen uitvoeren zoals de draaistellen een roest kleur, deze kleur zetten we gelijk op lichtjes op de hoge uitstekende delen van het dak  en op de onderzijde van de bak. Daarna nog met een licht bruine kleur nogmaals de draaistellen en de overige uitstekende delen drybrushen waarna het model dan af is.
De onderstaande foto?s zijn ongeveer op volgorde van de diversen beschreven behandelingen geplaatst. heb je nog vragen of opmerkingen ik hoor het graag.

De foto?s:

[Foto 1


Foto 2


Foto 3


Foto 4


Foto 5


Foto 6


Foto 7


Foto 8


Foto 9


Foto 10


Foto 11


Foto 12


Foto 13


Foto 14


Foto 15


Foto 16


Foto 17


Foto 18



Het was mij weer en genoegen groetjes Bert en tot ziens

Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#7
Update Gele Hondekop

Een tijdje geleden stelde een kennis mij de vraag je hebt a 2 keer een Mat 54 treinstel voor mij geweatherd, nu heb ik ook de gele aangeschaft zou je die ook willen verouderen. Euhm een gele die heb ik zelf niet dus heel graag dacht ik.
Dit is weer een mooie kans om dit unieke treinstel onderhanden te mogen  nemen.
Er was wel een speciaal verzoek op blauwe reclamebanen wilde hij graag decals aangebracht hebben. Hij had zelf al ??n set aangebracht en daar gelijk wat graffiti op aangebracht. Eerst was ik wel wat sceptisch want de decals waren van papier, maar ja het is zijn wens dus niet verder neuzelen en maar kijken wat er van komt.
Ik was erg bang dat de decals te veel op zouden gaan vallen omdat papier wel wat dikker is dan de gebruikelijke wrijf en of met water aan te brengen decals, maar het valt achteraf allemaal best wel mee. Zeker na het weatheren ziet het er niet slecht uit.

Na al voorbereiding vandaag het weatheren de details zoals trappen en decals waren al aangebracht dus nu het weatheren van het treinstel.

Eerst nog even een overzicht van de aangebrachte details zoals:
-Handgrepen (zilver kleur) op de deur van de machinist en de overige deuren.
-Raamjes toiletten ondoorzichtig maken.
-Plaatsen van de trappen Philotrain artikel nr 870/2004
-Voor het spuitwerk de trappen geel schilderen met THS verf
-Koppeling en verbindingsstang grijs schilderen
-Kleur van de Scharfenberg koppeling aanpassen
-Tyfoon in het front zwart maken
-Meer details aanbrengen in de draaistellen door middel van een wetwash
met zwart en een roest kleur
-Dak isolatoren in een wit jasje steken.
-Accu kasten aan de onderzijde voorzien van een wetwash roest
-Aanbrengen van de decals die dennis had mee geleverd

Nu gaan we de met de airbrusch aan de gang. De basis is de vuiltint waar het onderstel en een deel van de zijkant alsmede het dak mee beneveld wordt. Dit ziet er best wel saai uit maar de plastik look met name dat van het dak is gelijk verdwenen.  Als volgende op het dak een roest kleur aangebracht met name rond de pantografen, ook de pantografen zelf natuurlijk om de sporen van het slijpsel te accentueren. De verf laag die we aanbrengen is zo dun dat de pantografen gewoon netjes blijven functioneren, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze door de verf vast blijven zitten. Misschien ten overvloede maar de pantografen wel spuiten als ze in de hoogste stand staan.
Als we de airbrusch dan toch voorzien hebben met een roest kleurtje gelijk een zweem over de draaistellen zetten.
Na de roest kleur pakken we de volgende beker met verf en dat is in dit geval de kleur antraciet. Deze nagenoeg zwarte kleur komt natuurlijker over dan dat je gewoon zwart gebruikt. Het antraciet wordt aangebracht met name op het dak en de pantografen, maar ook zeer lichtjes over het gehele model.
Ook gaan de nog een aantal drybrusch handelingen uitvoeren zoals de draaistellen verschillende roest kleuren, deze kleuren zetten we gelijk op lichtjes op de hoge uitstekende delen van het dak en op de onderzijde van de bak. Daarna nog met een lichte kleur nogmaals de draaistellen en de overige uitstekende delen drybruschen waarna het model dan af is.
Er zullen altijd nog wel een aantal verbeter puntjes zijn maar dat kan altijd later nog als we weer wat meer handigheid en ervaring hebben opgedaan.

Ik hoop dat het voor iedereen duidelijk genoeg is, maar heb je nog vragen of opmerkingen ik hoor het graag.
Dennis het treinstel ligt op je te wachten natuurlijk wel netjes in de doos


Nu snel naar de foto?s:















Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.